Kínos fordulatot vett az Indie Game Awards idei története, miután a december 18-án megtartott díjátadó legnagyobb nyertesétől utólag visszavonták az elismeréseket. A Clair Obscur: Expedition 33 eredetileg elhozta az Év Játéka és a Legjobb Debütáló Játék díját is, ám a szervezők később úgy döntöttek, kizárják a címet és fejlesztőjét, a Sandfall Interactive-et a versenyből. A döntés hátterében azonban nem az áll, amire a történtekről értesülve elsőre mi is gondoltunk.
Élénk vita folyik arról szakmai berkekben és a játékosok között is, hogy lehet-e egyáltalán indie-nek nevezni a 10 millió dollár körüli büdzséből készült Clair Obscur: Expedition 33-t, amelyen nem csak a Sandfall dolgozott, mivel a munkálatok jelentős részét kiszervezték. A harci animációkért például egy koreai csapatnak jár a dicséret. Ez a dilemma nem akadályozta meg a The Game Awards szervezőit szervezőit abban, hogy a játék indulhasson a független produkcióknak fenntartott kategóriákban is, és mint azt tudjuk, szinte mindent megnyert.
Hasonlóképpen bekerült az Indie Game Awards jelöltjei közé, győzött is, ám most kipenderítették, ám nem azért, mert a díjátadót szervező Six One Indie rádöbbent volna, hogy barokkos túlzás indie-nek nevezni a játékot, hanem azért, mert a Sandfall szabályt szegett. A döntést bejelentésekor a szervező hangsúlyozta, hogy az ügy csak a szavazás lezárása és a műsor rögzítése után derült ki. Közleménye szerint az Indie Game Awards rendkívül szigorú álláspontot képvisel a generatív AI alkalmazásával kapcsolatban, mind a nevezési folyamat során, mind magán az eseményen. Amikor a játékot benevezték, a Sandfall Interactive képviselői még azt nyilatkozták, hogy a fejlesztés során nem éltek ezzel az eszközzel.
A helyzet azonban a 2025-ös Indie Game Awards premierjének napján változott meg, amikor a stúdió megerősítette, hogy mégis alkalmaztak ilyen technológiát. Ez a szervezők értelmezése szerint automatikus kizárást von maga után, így a Clair Obscur: Expedition 33 elveszítette minden jelölését és díját. A Six One Indie a közösség türelmét és visszajelzéseit is megköszönte, kiemelve, hogy egy kis csapat áll a rendezvény mögött nagy tervekkel, és a díjátadó csak a közönség támogatásával tud továbbfejlődni. Már most jelezték, hogy izgatottan készülnek a 2026-os ceremóniára.
A kizárás következtében a díjakat a második helyezettek kapták meg. A Legjobb Debütáló Játék elismerése így a Sorry We're Closedhoz került, míg az Év Játéka címet végül a Blue Prince vihette haza. Az eset újra rávilágított arra, mennyire megosztó kérdés a generatív mesterséges intelligencia használata mind az AAA, mind az indie szcénában.
Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!