Hónapokig öldökölték egymást a gyerekek ukrán és orosz katonák bőrébe bújva a Roblox platformon, mire a vállalat lépett és letörölte a botrányos játékokat. A közösségi játéképítőben, amelyben a felhasználók - a célcsoport alapján főleg kiskorúak - hozhatnak létre tetszőleges tartalmat és publikálhatják azokat a Roblox piacterén, két cím is hozzáférhető volt az elmúlt időszakban, amely az orosz-ukrán háborút "dolgozta fel". A Battle for Ukraine még kevésbé súlyos: a címével ellentétben nem a harcon volt a hangsúly, a játékosok egyszerűen végignézhették az ukrán városok, például Mauripol bombázását.
Az igazi botrány a War on Larkiv: Ukraine miatt tört ki:
Ebben az ambíciózus, a korai Call of Duty-epizódokra emlékeztető multiplayer játékban már orosz és ukrán katonák bőrébe bújva lőhették egymást különböző pályákon, a Robloxtól megszokott egyszerű grafikával, ám mégis hiteles, Ukrajnára emlékeztető helyszíneken és valódi, a háborúban is használt fegyverekkel.
Bár a fejlesztői bemutatkozó szerint a fiktív Larkiv nevű városban harcolhatnak a katonák "a reményért és a dicsőségért", egyértelmű, hogy a folyamatos bombázással porig rombolt Harkiv volt az "ihletforrás", ahol százezrek éheztek hetekig, miután az oroszok megsemmisítették az infrastruktúrát és elvágták a menekülésre alkalmas útvonalakat.
Ha ez nem lenne elég súlyos, a cím elég pozitív értékelést kapott ahhoz, hogy bekerüljön a piactér "ajánlott" szekciójába, így két hét alatt 90 ezer játékos próbálta ki. Még TikTokon is elterjedt, az ebben felvett gameplay videókat majdnem 5 millióan látták eddig. A fejlesztők kerestek is rajta, hiszen a fegyvereket a játékfejlesztő platform saját valutájával lehetett upgrade-elni.
Bár a Robloxnak elvileg szigorú szabályzata van arra, hogy "valós eseményeken alapuló tartalmak" nem jelenhetnek meg a piactérben, mégsem tett semmit, hogy felkutassa és szűrje a hasonló játékokat, ezeket is csak azért távolította el, mert a BBC újságírója, miután napokig tesztelte őket, feltett pár kellemetlen kérdést a Robloxnak. Addig is 10 és 40 között volt a játékosok száma, akik angolul, oroszul és ukránul cseteltek.
A BBC megkérdezett egy ukrán játékfejlesztőt, mit szól az esethez. Grisa Bolsakov azok között volt, akiknek sikerült elmenekülniük Harkivból, most Nagy-Britanniában él és dolgozik. Szerinte érthető, hogy ennyi embert érdekel egy ilyen cím, de ő maga sosem használná a háborút szórakoztatásra. "Nem neveli a játékosokat morálisan, vagy mutatja meg a szomorú helyzeteket, csak viccet csinál a való életben éppen éppen működő húsdarálóból". Egy szintén megszólaló technológiai és etikakutató szerint nem csak az a baj, hogy a cég a saját szabályzatát szegi meg, hanem hogy ennek semmilyen következménye nincs, azaz újra és újra megtörténik majd. Azaz nem is majd: évek óta fent vannak és most is elérhetőek a közel-keleti konfliktusok alapján készült lövöldözős játékok.
A jelenleg 24 milliárd dollárra értékelt Roblox mostanában egyébként is főleg a botrányok miatt került be a hírekbe: tavasszal Kim Kardashian szexvideóját reklámozta egy felhasználó, a piactér pedig hemzseg a szexuális tartalmaktól. Egy 33 éves férfi pedig ezen a platformon hálózott be és rabolt el egy 13 éves kislányt; őt szerencsére kiszabadították. Az augusztusi súlyos hackertámadás ehhez képest semmiség.