A Zalkar Salievvel történt interjújában Gabe Newell több témát is körbejárt, köztük karrierjének kezdetét. Az mára keveseknek titok, hogy a Steam istene a Microsoftnál kezdte életét, és míg a cég már a '90-es években is nagy játékosnak számított, akkoriban nagyon máshogy álltak hozzá az új technológiai megoldások implementálásához, mint mostanában.
Newell elmesélte, hogy a Doomot és az Id Software megközelítését figyelve elbizonytalanodott a Microsoft megoldásaiban.
"Az Id a Doommal a Microsoftot is lepipálta. Egy teljesen más modellt használtak a vásárlótábor elérésére, ami szerintem nagyon érdekes volt. Egy felmérés szerint akkoriban többen játszottak a Doommal, mint ahányan a Windowst használták."
Az ifjú fejlesztőt nem csak az nyűgözte le, hogy a Doom jobban nézett ki, mint akkor bármi más a piacon, hanem az is, ahogyan leigázták az ipart. Newell fel is kereste akkoriban az Id-t, hogy összehozhassanak egy Windows portot a Doomhoz, de már akkor megvoltak benne az ötletek, melyek később a felmondáshoz, majd a Valve megalapításához vezettek. Szerinte a Microsoft megragadt a régi terjesztési megoldások mellett, és nem akarták kihasználni a hálózati eszközöket. Ebben látott nagy jövőt a Half-Life nagypapája.
Newell szerint a Valve lett az a cég, amit "te is megterveztél volna" az éra technológiai vívmányainak ismeretében, de persze otthagyni a Microsoftot és saját boltot nyitni nagy kockázat volt még számára is.
"Én abba akartam pénzt fektetni, amiben tényleg hittem, és én hittem a játékdizájn és üzleti elképzeléseimben. Így indítottam a Valve-ot, és innen jött a Half-Life."
Ha tévedett volna, akkor kulloghatott volna vissza a Microsoft ajtajához. Persze a bukás elmaradt, és azóta a Valve lett a PC gaming egyik, ha nem a legfontosabb tartóoszlopa. A cég elképesztően sikeres, és Newell még mindig kiveszi a részét a menedzseléséből. Nyugdíjas éveit azzal akarja tölteni, amit szeret, és ő bizony nagyon szereti a munkáját.