A videójátékok tele vannak felejthetetlen történetekkel, ikonikus karakterekkel és olyan világokkal, amelyekbe újra és újra visszavágyunk. Bármennyire is fűznek minket kedves emlékek hozzájuk, és szeretnék olykor többet egy-egy szívünkhöz közel álló kalandból, sajnos nem minden történet kap új fejezetet.
Itt pontosan azokra a játékokra gondolunk, amelyek valamilyen okból - legyen az kiadói döntés, egy megboldogult stúdió vagy pusztán a csillagok szerencsétlen együttállása - sosem kaptak folytatást, pedig rajongók hada követeli őket a mai napig. Az alábbiakban ezekről szeretnénk megemlékezni; felidézve tíz olyan gyöngyszemet, amely után még mindig ott motoszkál bennünk a kérdés: mi lett volna, ha…?
Gyűjtésünk természetesen, ahogyan azt már megszokhattátok, most is teljesen szubjektív, így bátran írjátok meg kommentben, hogy ti melyik játékok folytatását látnátok a legszívesebben!
Sleeping Dogs
A United Front Games sokak által Grand Theft Auto, csak Hong-Kongban jelzővel illetett alkotása bár javarészt valóban a Rockstar nyílt világú nagyágyúját idézte, a helyszín és a hangulat tekintetében bőven sikerült újat - vagy legalábbis valami frisset - szállítania. A Sleeping Dogs eredetileg a PlayStation 2-re megjelent True Crime-széria folytatásaként indult, azonban idővel önálló akció-kalandjátékká nőtte ki magát, amelyben Hong-Kong utcáin parkourozva verhettük bucira az alvilági figurákat.
A Sleeping Dogs 2012-es megjelenésekor meglehetősen pozitív fogadtatásban részesült, kereskedelmi szempontból viszont nem teljesített a várakozások szerint: az év végéig nagyjából 1,7 millió példány talált belőre gazdára, ami jócskán elmaradt a kiadó előzetes becsléseitől. A folytatás ennek ellenére sokáig tervben volt - mi több, a United Front Games szerint az eddigi legambiciózusabb projektjük lett volna -, azonban 2013-ban leállították a fejlesztést, nem sokkal később pedig a stúdiót is bezárták. Bár az IP jogai továbbra is a Square Enix tulajdonában vannak, egy potenciális folytatásra nem sok esély van. A reményt jelenleg a sokáig fejlesztői pokolban ragadt filmadaptáció táplálja, ami úgy tűnik, nagy nehezen, de mégis összejöhet. Nemrégiben arról lehetett hallani, hogy a Marvel-filmek egyik sztárja csatlakozott a projekthez, ez pedig mindenképpen bizakodásra adhat okot.
Disco Elysium
Az észt ZA/UM fejlesztőstúdió 2019-es szerepjátéka nemes egyszerűséggel letarolta a játékipart, és hamar a modern RPG-k egyik megkerülhetetlen klasszikusává avanzsált. A Disco Elysiumban egy másnapossággal küzdő, amnéziában szenvedő detektívet alakítva kellett felgöngyölítenünk egy szövevényes gyilkossági ügyet a fiktív, poszt-szovjet hangulatú Revachol városkájában. A játék zsenialitása elsősorban a briliánsan megírt, irodalmi és politikai rétegekkel erősen átitatott párbeszédekben és belső monológokban nyilvánult meg. A karakterünk 24 különböző képessége ugyanis önálló személyiségként szólalt meg a fejünkben, vitatkozva és tanácsokat osztogatva - gyakran a lehető legrosszabb pillanatban.
A siker persze nem maradt el: a játékot számos díjjal jutalmazták, a rajongók pedig okkal várhatták a folytatást, ami sajnos azóta sem érkezett meg. A stúdión belüli elmérgesedett viszony, a kulcsfejlesztők kirúgása és az ezt követő jogi csatározások mostanra teljesen megölték a második felvonás esélyét. Az ex-fejlesztők azóta új csapatokba tömörültek, a közelmúltban pedig éppen egyszerre jelentették be a "Disco Elysium szellemi örököse" címre pályázói új játékaikat - bár egyelőre erősen kérdéses, méltó lesz-e egyáltalán valamelyik erre.
Brütal Legend
Nyugodtan kijelenthetjük: a Brütal Legend egy igazi szerelmeslevél volt, egyenesen a heavy metal rajongóinak címezve. Tim Schafer és a Double Fine Productions 2009-es alkotása egyedi módon ötvözte az akció-kaland, valamint a valós idejű stratégiai játékok elemeit, és helyezte mindezt egy olyan világba, amelyet a legmenőbb metál albumok borítói ihlettek. A kaland során főhősünk, a legendás Jack Black által megszólaltatott roadie, Eddie Riggs egy varázslatos, démonok által uralt földre csöppen, ahol hűséges gitárjával villámokat szórhat, egy hatalmas csatabárddal apríthatja az ellent, e kettő között pedig egy feltuningolt hot-roddal szánthatja fel a terepet.
A játék humora, kiemelkedő zenei aláfestése (olyan legendák közreműködésével, mint Ozzy Osbourne, Lemmy Kilmister, illetve Rob Halford) és elborult koncepciója ellenére az Electronic Arts nem volt elégedett az eladásokkal. Schafer ugyan évekig házalt a potenciális folytatás ötletével, a szükséges pénzt nem sikerült összelapátolni hozzá, így idővel a második rész egyre valószínűtlenebbé vált - komolyabb előrelépésről pedig azóta sem lehetett hallani.
The Saboteur
A Pandemic Studios hattyúdala, a The Saboteur, egy igazán stílusos és hangulatos nyílt világú akciójáték formájában öltött testet. A 2009-es alkotás a második világháború alatti, nácik által megszállt Párizsba kalauzolt el minket, ahol egy ír autóversenyzőt, Sean Devlint alakítva kellett borsot törnünk a németek orra alá. A játék talán legemlékezetesebb vizuális trükkje a fekete-fehér látványvilág volt: míg a nácik által uralt területek komorak és színtelenek voltak, a felszabadított kerületekben a látkép - a remény visszatérését szimbolizálva - újra feltöltődött élettel és színekkel.
A The Saboteur lopakodásra, robbantásokra és korhű hangulatra kihegyezett játékmenetével hamar belopta magát a játékosok szívébe, a folytatást azonban a stúdió tragikusan rövid idővel a megjelenés után történő bezárása pecsételte meg. Az Electronic Arts költségcsökkentésre hivatkozva bedarálta többek között a Pandemic Studiost is, Sean párizsi kalandja emiatt pedig egy valamelyest nyitott befejezéssel ért véget.
L.A. Noire
A Team Bondi 2011-es detektívjátéka, az L.A. Noire igazi kuriózumnak számított annak idején a megjelenések között. Különlegessége elsősorban az akkor forradalminak számító MotionScan technológiában rejlett, amely élethű, részletes arcmimikát tett lehetővé (és szolgált nem mellesleg megszámlálhatatlan mém alapanyagául is). A szóban forgó megoldás nemcsak vizuális szempontból volt érdekes, ugyanis a kihallgatások során a gyanúsítottak legapróbb rezdüléseiből, szemmozgásából kellett rájönnünk, hogy igazat mondanak-e, vagy megpróbálnak minket tévútra terelni.
Bár az L.A. Noire-t a kritikusok és a játékosok is méltatták, a fejlesztés a színfalak mögött rendkívül problémás volt. Emiatt a Team Bondi és a Rockstar viszonya is megromlott, a stúdió pedig pénzügyi problémák miatt a játék megjelenése után gyakorlatilag néhány hónappal csődbe ment. Ezáltal a folytatás közel lehetetlenné vált, és a jogok ugyan a Rockstarnál maradtak, jelenleg úgy tűnik, hogy lemondtak a széria feltámasztásáról. Érdekesség, hogy a Rockstar Games néhány hónapja felvásárolta az L.A. Noire atyjának új stúdióját, a Video Games Deluxe-ot, egyelőre azonban nem tudni, milyen szerepet szánnak nekik.
A cikk még nem ért véget, lapozz a következő oldalra!