Hirdetés

Megújul az uniós jogosítványrendszer, jön a mobilos jogsi és a szigorúbb próbaidő

|

Az Európai Parlament elfogadta a vezetői engedélyek reformját, amely modernizálja a vizsgarendszert, egységesíti a próbaidőt, és bevezeti a digitális jogosítványt.

Hirdetés

Az Európai Parlament jóváhagyta a vezetői engedélyek uniós szabályainak átfogó frissítését, amely több ponton is megváltoztatja, miként tanulunk vezetni, milyen orvosi vizsgálatok szükségesek, és hogyan kezelik majd az országok a szabálysértéseket. A reform célja, hogy biztonságosabbá és egységesebbé tegye a közlekedést Európa-szerte, valamint hogy a digitális korhoz igazítsa a jogosítványrendszert. A jövőben a jogosítványvizsga már nem csupán a vezetési alapismeretekről szól majd: a tananyagba bekerülnek a holttér veszélyei, a modern vezetéstámogató rendszerek használata, az ajtók biztonságos nyitásának szabályai és a telefonhasználatból eredő figyelemelterelés kockázatai. Az EP kiemelte, hogy külön figyelmet kell fordítani a gyalogosok, a kerékpárosok és a gyermekek védelmére is.

A kezdő sofőrök számára kötelezővé válik egy legalább kétéves próbaidőszak, amely alatt szigorúbb szabályok vonatkoznak rájuk. Ilyen például a zéró tolerancia az alkohol- és drogfogyasztásra, valamint a biztonsági öv és a gyermekülés kötelező használata. Az uniós egységesítés révén ez a szigor minden tagállamban érvényes lesz. Újdonság, hogy a 17 évesek is megszerezhetik a B kategóriás jogosítványt, de nagykorúságukig csak tapasztalt felnőtt kíséretében vezethetnek. Az orvosi alkalmasság érvényessége 15 év lesz, ám azokban az országokban, ahol a jogosítvány személyi igazolványként is szolgál - például Magyarországon -, a határidőt tíz évre csökkenthetik.

Hirdetés

Az egyik legnagyobb változás a digitális jogosítvány bevezetése: az új szabályok szerint a mobiltelefonon tárolt engedély lesz az elsődleges forma, de a sofőrök továbbra is kérhetnek fizikai, kártyaformátumú okmányt. A jogosítvány megújítása előtt a látás- és szív-érrendszeri vizsgálat kötelező lesz, bár a tagállamok dönthetnek úgy, hogy önértékelésen alapuló rendszerrel váltják ki azt. A reform a közlekedési szabálysértések kezelését is egységesíti: a jogosítvány visszavonását vagy felfüggesztését minden esetben jelenteni kell a kibocsátó országnak, így nehezebb lesz más tagállamban "tiszta lappal" tovább vezetni. A legsúlyosabb szabályszegésekről az uniós hatóságoknak gyorsan tájékoztatniuk kell egymást.

Bár a szabályokat hivatalosan elfogadták, az alkalmazásukra még éveket kell várni. Az irányelv hatálybalépése után a tagállamoknak saját jogrendjükbe is át kell ültetniük a rendelkezéseket, majd további egy évük lesz a végrehajtás előkészítésére. A 2023-ban elindított uniós jogosítványreform korábban azért került a figyelem középpontjába, mert felmerült, hogy külön kategóriát kapjanak a városi terepjárók, ám ezt az ötletet végül elvetették. A mostani változtatások azonban így is jelentős modernizálást jelentenek - az uniós valójában azt szeretné, hogy biztonságosabb, átláthatóbb és korszerűbb vezetési rendszer lenne Európa-szerte.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)