A The New York Times közzétette a 21. század eddigi 100 legjobb filmjét rangsoroló listáját, amely nem csupán egy újabb szerkesztői válogatás, hanem befolyásos filmes szakemberek - színészek, rendezők és producerek - szavazatai alapján állt össze. Olyan nevekről van szó, mint Pedro Almodóvar, Sofia Coppola, Guillermo del Toro, Barry Jenkins vagy Julianne Moore, így a végeredmény valóban tükrözi a kortárs filmipar legnagyobb alakjainak ízlését és meglátásait.
A lista élére az Élősködők (Parasite, 2019) került, Bong Joon-ho Oscar-díjas remekműve, amely történelmet írt azzal, hogy első nem angol nyelvű filmként nyerte el a legjobb film Oscarját. A társadalmi egyenlőtlenséget, feszültséget és groteszk humort mesterien vegyítő dél-koreai alkotás mély nyomot hagyott mind a közönségben, mind a szakmában, így nem meglepő, hogy a filmesek ezt tartják az elmúlt két évtized legnagyobb teljesítményének. A dobogó második fokára David Lynch 2001-es, álomszerű és rejtélyes Mulholland Drive című filmje került, amely a mozi és az emlékezet határait feszegeti. Harmadik helyen Paul Thomas Anderson Vérző olaj (There Will Be Blood, 2007) című sötét, karakterközpontú drámája végzett, amelyet sokan már most az amerikai film klasszikusai közé sorolnak.
A top 10-ben helyet kapott még Wong Kar-wai melankolikus romantikus remekműve, a Szerelemre hangolva, Barry Jenkins Oscar-díjas Holdfény-e, a Coen fivérek sötét western-thrillere, a Nem vénnek való vidék, Michel Gondry és Charlie Kaufman kultikus szerelmi sci-fije, az Egy makulátlan elme örök ragyogása, valamint Jordan Peele meglepetéssikere, a Tűnj el! Külön figyelmet érdemel a 9. helyen szereplő Chihiro Szellemországban, ami a lista legmagasabban rangsorolt animációs filmje lett. A Studio Ghibli mesterműve és Mijazaki Hajao rendezése ezzel egyértelműen bizonyítja, hogy az animáció nem csak gyerekeknek való műfaj.
A képregényfilmek közül Christopher Nolan A sötét lovag-ja (28. hely) bizonyult a legjobbnak, míg a Pixar szívhez szóló sci-fije, a Wall-E a 34. helyen végzett. Martin Scorsese pedig A Wall Street farkasá-val képviselteti magát a legerősebben, a film a 20. pozíciót csípte meg. A The New York Times toplistája nem csupán rangsorol, hanem egyfajta kordokumentum is: megmutatja, mely filmek formálták leginkább a kortárs mozit, nemcsak a nézők, de maguk a filmesek szerint is.
Top 10 a NYT listája szerint:
- Élősködők (Bong Joon-ho, 2019)
- Mulholland Drive (David Lynch, 2001)
- Vérző olaj (Paul Thomas Anderson, 2007)
- Szerelemre hangolva (Wong Kar-wai, 2001)
- Holdfény (Barry Jenkins, 2016)
- Nem vénnek való vidék (Joel & Ethan Coen, 2007)
- Egy makulátlan elme örök ragyogása (Michel Gondry, 2004)
- Tűnj el! (Jordan Peele, 2017)
- Chihiro Szellemországban (Mijazaki Hajao, 2002)
- Social Network - A közösségi háló (David Fincher, 2010)
A teljes listát a The New York Times hivatalos oldalán lehet elolvasni.