Hirdetés

Return to Monkey Island teszt - Guybrush Threepwood visszatért

|

Sértésekkel megvívott párbajok, fenyegetőző koponyák és egy minden képzeletet alulmúlóan tehetségtelen kalóz - mindenki visszatér a legendás sorozat megkésett folytatásában!

Hirdetés

Folytatást készíteni egy játékklasszikushoz semmilyen körülmények közt nem lehet egyszerű dolog, de a feladat még az átlagosnál is sokkal több stresszel jár, ha e munkára bő 30 évvel az eredeti mű megszületése után kerül sor. A tinikorú rajongók mára felnőttek, adott esetben családalapításba vagy kopaszodásba kezdtek - vélhetően mindenki teljesen másként látja a világot, mint amikor végigkacagta a Monkey Island 2 kalandjait, mégis ugyanazt a felszabadult élményt várja el a játéktól, mint amit 1991-ben kapott.

Ezt a nyilvánvalóan megugorhatatlan kihívást az eredeti fejlesztők - Ron Gilbert és Dave Grossman - vezetésével megalakult Terrible Toybox meg sem kísérelte teljesíteni. A Return to Monkey Island az ismerős száraz humorba csomagolt kalózos kalandokon túl pontosan arról szól, hogy a régmúlthoz való szemellenzős ragaszkodás nem feltétlenül vezet jóra.

Hirdetés

Kalózélet és grog

A felszínen persze ismét egy mókás kalóztörténetet fogunk átélni. A főszerepben továbbra is Guybrush Threepwood áll, igaz, az eltelt évek rajta is meglátszanak: szőke hajkoronája kicsit kócosabb lett, arcán pedig tort ül a borosta - egyedül hozzáállása az, ami nem változott. Guybrusht ugyanis a Majomsziget Titka™ még ma is mindennél jobban érdekli - hiszen ne felejtsük, hiába a széria korábbi öt része, hősünk sosem lelt rá a legendás kincsre. Noha egész pontosan ő sem tudja, hogy mi is lehet ez a titok, abban egészen biztos, hogy az neki jár, és ha eközben még ki is tud babrálni régi ellenlábasával, a démoni LeChuck kapitánnyal, hát az még jobb.

Megszállott hősünk tehát sok év távollét után visszatér Mêlée szigetére, ahol rögvest szembesülnie kell az ember - mit ember, a kalóz! - legnagyobb ellenségével: a múló, egyre modernizálódó idővel. Az egykori boltok jó részét például a fogyasztói jogokat sokra tartó progresszív kormányzó bezáratta, a korábban oly nemes sértés-párbajokban ma már mindenki csal, ráadásul az újfajta mágiára támaszkodó fiatal és vérszomjas kalózok árnyékában még a vudu ereje is elapadni látszik.

Régi ismerőseink közül nem eggyel a sitten, vagy a sikátorok mélyén találkozunk újra - és ami még szomorúbb, eközben LeChuck irritálóan jól felszerelt hajójával a kikötőben menőzik. Guybrush tehát ismét szinte a nulláról indul, és az öt fejezetre osztott játékban millió akadályt kell leküzdenie, amíg… nos, nyilván nem fogom elárulni, hogy vajon sikerrel jár-e hősünk, avagy az utolsó pillanatban megint közbejön-e valami váratlan meglepetés.

Point és click

Bár egyesek talán féltek tőle, hogy a Return to Monkey Island megpróbál majd modernizálódni, ehelyett egy viszonylag hagyományos, 2D-s kalandjátékot kaptunk. Legalábbis a felszínen mindenképpen igaz ez - de minél több időt töltünk el a programmal, annál jobban feltűnik, hogy mennyi kreativitás ment bele kezelőfelületébe, hogy milyen sok idő jutott arra, hogy mindent leteszteljenek, és a lehető legjobban játszhatóvá tegyenek. Amikor rákattintunk egy tárgyra, akkor például már pontosan látjuk, hogy Guybrush mit gondol arról, és ez az apróság igen sokat tesz hozzá a meglehetősen lökött főszereplő profiljához. A régi kalandjátékok csapdáit is sikerült elkerülni: meghalni csak egyetlen módon lehet (ugyanúgy, mint az eredeti Secret of Monkey Islandben), irritálóan elrejtett tárgyak pedig olyannyira nincsenek, hogy a Tab gomb lenyomásával a játék kijelez minden érdekes dolgot a képernyőn.

Guybrush kis naplójában folyamatosan vezeti feladatait, így mindig, akár nagyobb kihagyást követően is tudni fogjuk, hogy nagyjából mi lesz a dolgunk. Aki pedig ennél is precízebb segítségre vágyik, annak ott van a mágiával átitatott könyv, ami mindig a pontos helyzetünkhöz illeszkedve ad egyre pontosabb segítséget. Amikor például vízalatti fényre van szükségünk, először csak megemlíti, hogy biztos van valami lehetőség arra, hogy már nálunk levő lámpásunkkal megoldjuk ezt a problémát - így az ember rögtön tudja, hogy azzal kell kezdeni valamit. Ha ez sem elég, öt-hat egyre konkrétabb tippet követően - ha akarjuk - pontosan elmondja, hogy honnan tudunk megfelelő lángot szerezni.

Mivel több olyan fejtörő is van a játékban, amelynek megoldását randomizálja a játék, ez ezerszer jobb megoldás, mintha YouTube-videókból kellene kibogarászni a megoldásokat. A fejtörők egyébként jobbára kifejezetten logikusak lettek, és még nehéz fokozaton sem kell őrült tárgykombinációkat létrehozni.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Monkey Island 3?

Mivel Gilbert és Grossman a második részt követően már nem vettek részt a sorozat életében, nem csak a második rész emlékezetesen fura befejezésével (Guybrush és LeChuck a végső robbanást követően kalózosdit játszó lelkes kisgyerekként bukkantak elő egy vidámparki attrakció mélyéről) kellett megküzdeniük, de a későbbi eseményekkel is. Nekem ötletem sem volt, hogy ez miként működik majd, de a második rész befejezésével kezdődő új felvonás zseniálisan vette az előbbi akadályt - az írók nagyszerű keretsztorit kerítettek a Return köré. A nélkülük készült folytatások felé is tisztelettel fordultak: a harmadik részben debütált Murray, a minduntalan szentségelő koponya itt is társunk lesz, de még az Escape és a Tales epizódok eseményeire is vannak utalások.

Ahogy a sorozat minden része, a Return to Monkey Island is teljesen új grafikai designnal jelentkezett. A Tearaway és a Knights and Bikes művészeti rendezője ide is egy szögletes, erős színeket használó kinézetett álmodott meg; szerintem fantasztikus, egyedi hangulatot kreál a kalandhoz, de tudom, hogy vannak, akiknek ez túl radikális váltás a korábbiakhoz képest.

A Return to Monkey Island minden pillanatán érződik, hogy szeretettel és örömmel készült - és ezúttal a befejezésre, a polírozásra is volt idő - egyszerűen minden a helyén van, sőt, még egy, a sorozat múltjával kapcsolatos minijátékot is a játékba építettek a fejlesztők. A párbeszédeket és kalózunk gondolatai végig áthatja a jól ismert száraz humor, és a kelekótya világnak kiválóan álló látványvilág is segíti, hogy folyamatosan kis mosollyal az arcunkon kergessük Guybrush lázálmát. A korábbi részek ismerőit millió apró célzás és nosztalgikus tiszteletadás szolgálja ki, de a játék elsősorban nem erről szól - hanem arról, hogy itt az ideje felnőni.

Return to Monkey Island
Ron Gilbert és Dave Grossman hatalmas szeretettel készítette a játékot, ez pedig annak minden porcikáján érezhető.
Ami tetszett
  • sikerült egyszerre visszahozni és megújítani
  • nagyszerűen kidolgozott, jobbára logikus fejtörők
  • rengeteg opcionális segítség a műfajjal ismerkedőknek
  • fantasztikus szinkron és zenék
Ami nem tetszett
  • a negyedik fejezetben sokat kell ide-oda hajózni
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)