Olvastam egy tök jót, ami mögém is lopózott és addig ütött, amíg nem voltam hajlandó önvizsgálatot tartani és megnézni, hogy a steames könyvtáramban sorakozó játékok közül mennyit is indítottam el valójában. 23 százalék. És én még csak hozzá sem adogatom az összes ingyenesen elérhető játékot a gyűjteményemhez.
Amikor a kislányom még baba volt és nagyon lecsökkent a játékidőm, akkor vettem észre magamon először, hogy valójában már nem is a játék a hobbim, hanem a játékok gyűjtése. Ugyanúgy megvettem az aktuálisan érdekesnek tűnő megjelenéseket, de ezek közül kellemetlenül sokat még csak nem is telepítettem a gépemre. Nyilván azt sem szívesen vállalom, hogy mennyi időm van a Vampire Survivorsben vagy mennyi pénzt pörgettem el CS:GO skinekre, de a gamerszégyen akkor kezdi marni a bőrömet, amikor arra gondolok, hogy mennyi olyan játékot gyűjtöttem, aminek még csak az esélyt sem fogom megadni.
A gondolatmenetet Chris Zukowski, marketingtanácsadó posztja indította meg - innen is köszi -, aki szerint a Steam sikere nem abban rejlik, hogy mennyi játékot játszanak rajta az emberek, hanem hogy mennyi játékot vásárolnak, amiket aztán hagynak porosodni a digitális polcon.
"Az elképesztő dolog a Steamben és a játékosbázisában az, hogy olyan játékokat vesznek meg, amikkel nem is fognak játszani. Nagy valószínűséggel az, aki megveszi a játékod, soha nem fogja elindítani"
- írja a blogjában Zukowski, aki arra is rámutat, hogy ez valójában a Valve zsenialitását mutatja, hiszen amíg a Netflix, a végtelen live service játék meg a TikTok küzdenek az ember idejéért, addig a Steam egyszerűen megkerülte a problémát.
"A Valve megfejtette azt, amit a Netflix nem tudott: hogyan adj el valamit olyan embereknek, akiknek már így is túl sok a szórakozási lehetőségük, és nem marad idejük semmire? A Valve gyakorlatilag végtelen órát adott a játékosok napjához. Egy elméleti jövőbeli napot, amikor majd talán tényleg játszanak a játékkal - de legyünk őszinték, nem fognak."
A SteamDB adatai egyébként alátámasztják ezt a trendet, a szomorú igazság, hogy az átlagos felhasználók játékkönyvtárának több mint fele érintetlen, ami még mindig sokkal jobb, mint a saját statisztikám, de semmiképpen sem vidám. Zukowski szerint ez a gyűjtögető attitűd mindenhol megfigyelhető, elég LEGO-ra vagy a Warhammer-figurákra gondolni, esetleg felpillantani Csirke mindentől is roskadozó szekrényeire. Az emberek szeretnek gyűjteni.
"A hobbisták nem azért vesznek dolgokat, mert ténylegesen fogyasztani akarnak, hanem csak gyűjteni"
Ez a Valve-nek nyilván csodálatos, hiszen neki valójában mindegy, hogy mit csinálsz a játékkal a vásárlás után, hiszen a 30%-ukat már lepattintották róla, számukra a könyvtáradban landoló címek utóélete csak akkor érdekes, ha még esetleg költhetsz benne valamire, amiből szintén csilingelhet a jutalék. Szóval valójában nekünk, játékosoknak kellene tudatosabban költeni, ellenállni a Summer Sale-en petákokba kerülő játéknak, amit majd egy soha el nem érkező napon pont jó lesz nem elővenni. Nincs megfejtésem. Azt tudom mondani, hogy a GS-en megpróbálunk ügyesebben ajánlani nektek, megkeresni nektek azokat a játékokat, amikre tényleg érdemes időt szánni és őszintén elmondani azt is, amikor valami csak arra jó, hogy kipárnázd vele a könyvtárad.