A modern játékfejlesztés - és persze a mindenható befektetők kielégítésének - egyik megkerülhetetlen velejárója a korai bejelentés. Az utóbbi időben egyre gyakrabban tapasztalhatjuk, hogy a stúdiók már évekkel a tervezett megjelenés előtt lelepleznek egy készülő projektet, sokszor mindössze egy logóval, olykor egy pár másodperces, sejtelmes CGI-előzetessel.
A stratégia kétségkívül izgalmat generál, mi több, tökéletes táptalajt biztosít az online közösségeknek, hogy találgassanak, vitázzanak és vadabbnál vadabb elméleteket gyártsanak a játékhoz kapcsolódóan. Az érem másik oldalán azonban ott van a hosszú és információszegény csend, melynek következtében a kezdeti izgalmakkal teli várakozás idővel sokkal inkább frusztrációba csap át - gyakran még mielőtt egyetlen percnyi valós játékmenetet láttunk volna az adott címből.
Összeállításunkban pontosan ilyen "fejlesztői ködben" rekedt címek kaptak helyet; olyan játékok, amelyek már megmutatták magukat a világnak, de azóta mély, olykor kifejezetten aggasztó csendbe burkolóztak.
Fontos megemlíteni, hogy gyűjtésünk a cikk írásának pillanatában aktuális állapotokat tükrözi, így megeshet, hogy mire ezeket a sorokat olvassátok, az állóvizet már megmozgatta egy meglepetésszerű bejelentés, ne adj' isten megjelenés. Ennek tudatában vegyük sorra, mely címekről szeretnénk a közeljövőben konkrétumokat hallani.
Ark 2
A 2020-as The Game Awards kétségkívül egyik legnagyobb meglepetése volt, amikor egy akciódús előzetes végén felvillant az Ark 2 logója, majd kiderült, hogy Vin Diesel nemcsak főszereplőként, hanem ügyvezető producerként is szerepet vállalt a projektben. Az ígéret egy új generációs, a túlélőelemeket mélyebb narratívával ötvöző folytatás volt, ami minden tekintetben felülmúlja a rendkívül népszerű, ám technikailag hírhedten problémás elődöt.
A bejelentést követően az idő azonban csak telt. A kezdeti, 2022-es megjelenési céldátumot 2024 végére tolták, majd nem sokkal később az is eltűnt a naptárból. A folytatást hegesztő Studio Wildcard időközben kiadta az eredeti dinoszauruszos móka Unreal Engine 5-ös felújítását, az Ark: Survival Ascendedet, ami - azon túl, hogy meglehetősen vegyes fogadtatásban részesült - sokak szerint tovább lassította a nagyszabású folytatás fejlesztését. Az egykor központi elemként hirdetett Vin Diesel-szálról azóta alig hallani, a projekt pedig összességében egy távoli, ködös ígéretnek tűnik. Elvileg idén év végén érkezik az alapjáték utolsó kiegészítője, az Ark: Lost Colony, ami közvetlenül kapcsolódik az Ark 2 eseményeihez, ebből pedig arra következtethetünk, hogy a folytatás továbbra is készül, de ezen felül érdemi előrelépésről nem hallani.
Beyond Good and Evil 2
A játéktörténelem talán egyetlen projektje sem testesíti meg jobban a "fejlesztői purgatórium" fogalmát, mint a Beyond Good and Evil 2. Bár az eredeti, 2003-as első rész anyagilag kudarcot vallott, az évek során sikerült kialakítania elkötelezett, kultikus rajongótáborát. Ennek köszönhetően a folytatás ígérete már 2008-ban felmerült, a széria hivatalos visszatérésére azonban egészen a 2017-es E3-ig kellett várni. Ekkor futott be ugyanis az első trailer, amely egy ambiciózus, nyílt világú, online elemekkel átszőtt előzménytörténet koncepcióját vázolta fel.
A bemutatót követő években a fejlesztés elvileg jól haladt, és bár 2020-ban a széria atyja, Michel Ancel hátat fordított a projektnek (és ezzel együtt a videójátékoknak), 2022-ben ismét bizakodásra okot adó fejleményekről lehetett hallani. Azon felül, hogy új vezető író csatlakozott a projekthez, a Ubisoft vezérigazgatója, Yves Guillemot maga erősítette meg, hogy "a játék remekül halad". Ezt követően azonban gyakorlatilag semmit sem hallottunk a projekt felől; a Beyond Good and Evil 2 nem szerepel a Ubisoft pénzügyi jelentéseiben, és semmilyen hivatalos fórumon sem tesznek róla említést. A legfrissebb szivárgások szerint valamikor 2027-ben kerülhet a boltok polcaira, de ezt az infót egyelőre érdemes erős fenntartásokkal kezelni.
Fable
Megannyi szivárgás és iparági pletyka után a 2020-as Xbox Games Showcase-en egy rövid, de annál hangulatosabb teaserrel vált hivatalossá: valóban visszatér a Fable. A bejelentés, valamint a tény, miszerint a rebootot a Forza Horizon sorozatot jegyző, gyönyörű világok megalkotásában jártas Playground Games készíti, kifejezetten biztató volt. A rajongók egy, a széria védjegyének számító brit humorral és bájjal átitatott, modern köntösbe csomagolt fantasy RPG-ben reménykedtek, amibe belátható időn belül belevethetik magukat.
Ehhez képest a leleplezést évekig tartó csend követte. 2023-ban érkezett egy újabb, immár a játék motorjával készült előzetes Richard Ayoade főszereplésével, majd 2024-ben ismét megmutatta magát a kaland, de a tényleges játékmenetből ekkor sem kaptunk ízelítőt. Mindeközben projekthez közel álló források a ForzaTech motor RPG-re való átültetésének nehézségeiről számoltak be, míg a Microsoft részéről Craig Duncan, az Xbox Game Studios vezetője erősítette meg, hogy a 2025-ös célkitűzést hivatalosan is elengedték. Ha így haladunk, nem kizárt, hogy legközelebb csak a 2026-os Xbox Games Showcase-en hallunk majd ismét a Fable felől.
Judas
A 2022-es The Game Awards keretében mutatkozott be a Judas, Ken Levine, a BioShock-széria alkotójának legújabb játéka. Az első előzetes kifejezetten meggyőzőre sikeredett, köszönhetően a disztópikus hangulatnak és a különleges képességeknek, amelyek tagadhatatlanul a BioShock szellemiségét idézték. Levine emellett - kissé ködösen fogalmazva - egy forradalmi, "narratív legóként" emlegetett rendszert ígért, ahol a történet a játékos döntései alapján dinamikusan épülhet fel újra és újra.
Levine ezt követően adott néhány interjút, a közelmúltban pedig fejlesztői naplók publikálásába is belekezdett, de még ezekkel együtt is meglehetősen keveset tudunk a projektről. Beszámolók szerint a Ghost Story Games berkein belül zajló fejlesztés már korábban rendkívül problémás volt, tele kukázott, alapoktól újrakezdett elemekkel és ötletekkel. További aggodalomra adhat okot, hogy a kiadásért felelős Take-Two pénzügyi jelentései alapján a Judasnak eredetileg 2025 márciusáig meg kellett volna jelennie. Bár némi jó hír, hogy 2024-ben néhány tartalomgyártó egy zárt esemény keretein belül már rápróbálhatott egy demóra - a visszajelzések pedig meglehetősen pozitívak voltak -, összességében a projektet továbbra is bizonytalanság lengi be.
Kingdom Hearts 4
A sorozat 20. évfordulóját ünneplő, 2022-es eseményen a Square Enix egy lenyűgöző előzetessel leplezte le a Kingdom Hearts 4-et. A trailer egy, a széria korábbi részeinél realisztikusabb látványvilágot és egy érettebb Sorát mutatott be egy modern, Tokióra hajazó városban, Quadratumban. A felhype-olt közösség természetesen azonnal elkezdett találgatni és teóriákat gyártani, ezzel elviselhetőbbé téve a következő információmorzsákig hátralévő várakozást.
A széria rajongóinak bár nem ismeretlen a türelem fogalma (elvégre a második és harmadik rész között közel 14 évet kellett várniuk), a negyedik rész körüli csend érezhetően még őket is próbára teszi. A 2022-es bejelentés óta ugyanis először idén májusban hallatott magáról a projekt, amikor a Square Enix az X-en közzétett néhány képernyőfotót a készülő játékból. A bejegyzésből kiderült, hogy továbbra is teljes erőbedobással dolgoznak a Kingdom Hearts 4-en, de más érdemi információval nem szolgáltak. Jelen állás szerint nem túlzás azt állítani, hogy a negyedik részbe jó eséllyel már csak a következő konzolgenerációban vethetjük bele magunkat.
A cikk még nem ért véget, lapozz a következő oldalra!