Egy friss kutatás szerint a Z generáció majdnem fele már nem a hagyományos tévét vagy a fizetős streamingplatformokat választja elsődleges szórakozási forrásként, hanem a YouTube-ot és a rövid videós platformokat, például a TikTokot.
A Technology & Media Outlook 2026 című jelentés - amit az Activate Consulting vezérigazgatója, Michael Wolf mutatott be a Wall Street Journal Tech Live konferenciáján - szerint a Gen Z 43%-a már ezeken a platformokon fogyasztja a legtöbb médiát és hírtartalmat.
A tanulmány szerint egyre népszerűbbek az úgynevezett "mikrodrámák" is, amik valójában 1-2 perces, rövid, sorozatszerű videók, amelyek egy folytatásos történetet mesélnek el. Az Egyesült Államokban már 28 millió felnőtt néz ilyen tartalmakat, közülük több mint a fele 18-34 éves. A felmérésből az is kiderül, hogy a következő években az internetes és médiabevételek világszerte 388 milliárd dollárral nőhetnek 2029-ig, miközben a hagyományos televízió nézettsége drámaian csökken. A tévénézés napi ideje átlagosan 1 óra 17 percre eshet vissza, míg a streamingtartalmaké 4 óra fölé nőhet.
Ennek hatására az előrejelzések szerint a streamingpiac (beleértve az előfizetéses és reklámbevételeket is) évente 18-19%-kal növekedhet, míg a hagyományos tévécsatornák bevétele 4-6%-kal csökkenhet évről évre. Az Activate elemzése szerint az emberek ma már egyfajta "32 órás napot élnek", azaz annyi multitaskingot végeznek online, hogy a médiatartalmak fogyasztása gyakorlatilag meghaladja a nap 24 óráját. Egy átlagos felhasználó napi több mint 13 órát tölt valamilyen médiafogyasztással, legyen az Instagram, TikTok, YouTube vagy X.
A trendekhez igazodva olyan nagyvállalatok is új irányokat keresnek, mint az Amazon, amely egyre több saját videós tartalmat fejleszt, vagy a Spotify, amely a zenén túl most már hangoskönyvekkel is bővíti szolgáltatását.
A számok alapján úgy tűnik, a Z generáció végérvényesen átírja a médiafogyasztás szabályait és a jövőben a rövid, pörgős, közösségi platformokra szabott tartalmak uralhatják a piacot.