Tim Cain, a Fallout legendás társkészítője szerint a videojátékok árazása régóta torz képet mutat. A veterán fejlesztő legújabb YouTube-videójában arról beszélt, hogy bár a digitális terjesztés forradalmasította az iparágat, a játékárak ennek ellenére nem csökkentek - sőt, ma drágábbnak tűnnek, mint valaha. Cain szerint ez nem véletlen, hanem tudatos üzleti döntés eredménye:
"A digitális terjesztés mindenki számára olcsóbb. Kevesebb a gyártási és logisztikai költség, mégsem lett olcsóbb semmi. A megtakarításokat a kiadók egyszerűen zsebre tették."
A fejlesztő emlékeztetett rá, hogy a '90-es években egy Super Nintendo-játék ára 59 dollár körül mozgott, ami az inflációval számolva ma jóval több lenne, mint az aktuális 60-70 dolláros átlag. Cain szerint ez azért van, mert a digitális értékesítésből származó extra bevétel épp elég volt ahhoz, hogy a kiadók a nominális árakat szinten tartsák, miközben a haszonkulcsukat növelték.
"A fizikai kiadás költségei - amit a kiadók COG-nak, vagyis cost of goodsnak neveznek - a digitális korszakban drámaian csökkentek, de ezeket a megtakarításokat nem adták tovább a fogyasztóknak"
- fogalmazott.
A digitális terjesztés előnyeit Cain ugyanakkor nem vitatja: szerinte az online platformok, mint a Steam, lehetővé tették, hogy a fejlesztők kevesebb logisztikai akadállyal szembesüljenek, gyorsabban adhassanak ki frissítéseket, és hosszú távon elérhetővé tegyék a régi klasszikusokat. Mindez azonban nem változtat azon a tényen, hogy a piac logikája nem a játékosok érdekeit szolgálta.
A fejlesztő meglátása különösen aktuális, hiszen a kiadók ma már egyre gyakrabban kérnek 70 vagy akár 80 dollárt is az új címekért, miközben a játékipar sosem volt ennyire nyereséges. Cain szerint ez az egyensúlytalanság csak tovább mélyíti a szakadékot a fejlesztők, a kiadók és a játékosok között.
"A digitális korszak lehetősége volt arra, hogy olcsóbbá és elérhetőbbé tegyük a játékokat. Ehelyett a profitot maximalizálták. Ennyi az egész"
- zárta gondolatait a Fallout alkotója.
