A friss Mandiner-díjas Kovács Ákos, a minap beült a Sláger FM stúdiójába, hogy elpanaszolja, kidobta a mozikból a "csutka telt házat" csináló az Ember maradj - Az Ákos-sztori. Eddig. című portréfilmet az "ország talán legnagyobb filmforgalmazója". De a Facebookon megosztott videórészletben érezhetően azért is neheztel, hogy nem fogadta az egész ország kitörő örömmel a produkciót, amely 326 millió forint állami támogatásból valósult meg.
Nem láttuk, ezért nem is áll szándékunkban minősíteni a szóban forgó dokumentumfilmet, de a zenész által elmondottakkal több gond is van. Az elsőre Kovács Gellért Filmszerész hívta fel a figyelmet, aki először is tisztába tette a fogalmakat: szerinte Ákos a Cinema Cityre utalhatott, amely nem foglalkozik filmforgalmazással (ezt a feladatot az Ákos-film esetében az Uránia Film látta el), ellenben piaci alapon működtet mozikat, tehát neki az a jó, ha nem üres székeknek vetítik a filmeket. Ebből fakadóan teljesen mindegy, hogy az adott produkciónak van-e kormányzati kötődése, kizárólag a nézettség számít, amíg veszik rá a jegyeket, addig műsoron marad (lásd a mozikból egy éve kirobbanthatatlan, szintén állami támogatásból készült Hogyan tudnék élni nélküled?-et), ha pedig megcsappan az érdeklődés, átadja a helyét a következő alkotásnak.
Míg az előbbit betudhatjuk szimpla fogalomtévesztésnek, a telt házas vetítésekről szóló állítás még a premierhétvégén sem állta volna ki a valóság próbáját, nemhogy az utóbbi hetekben. A HVG ugyanis a Filmforgalmazók Egyesületének honlapja, tehát mindenki által elérhető forrás alapján megírta, hogy a dokumentumfilmre 18 228 jegyet váltottak a bemutató óta eltelt nyolc hét alatt, ami a műfajon belül nagyjából átlagosnak mondható. A premier hetében 8341-en voltak rá kíváncsiak, ami a toplista 5. helyének megszerzésére volt elegendő, a nézőterek csutkára töltéséhez viszont aligha. A nézettség persze ezután hétről hétre hanyatlott, ami teljesen természetes folyamat.
Úgy tűnik, hogy mostanra nagyjából mindenki megvette már a jegyét, aki feltétlenül moziban szerette volna átélni az élményt, az utolsó két hétre ugyanis szépen elfogytak a nézők: a hatodik héten 375-en látták a 41 vásznon vetített filmet, ami termenként 9 nézőt jelent. A nyolcadik hétre egy 10 fős átlagra kúszott fel, de közben a vásznak száma 11-re, a nézőké pedig 118 főre csökkent. Telt házról beszélni tehát barokkos túlzás.
A történetnek azonban még nincs vége ezen a ponton, mert Ákos nekiállt vitatkozni a kritikus hozzáállást tanúsító kommentelőkkel. A nézőszám drámai visszaesését trükközés eredményének tartja, szerinte ugyanis épp egy sikeres, telt házas vetítésekkel kísért országjáráson voltak túl, amikor a filmet hirtelen a 11-órás műsorsávba száműzték, majd utána az alacsony nézettségre hivatkozva levették a műsorról.