Hirdetés

Végre jöhetnek a mozipremierek streamen, vagy a Warner Bros. ötlete öngyilkosság?

|

2021-ben még jó ötletnek tűnik, hogy a Warner Bros. összes filmje az HBO Maxen is debütál az USA-ban, de 2022-ben csúnyán visszaüthet a reformáció.

Hirdetés

Idén májusban startolt el az HBO Max, a WarnerMedia saját előfizetéses streamingplatformja, ami egyelőre maradjunk annyiban, nem hozza az elvárt számokat (jelenleg kevesebb mint 13 millió előfizetővel bír, ha ehhez hozzáadjuk azokat, akik ingyenes próbahónapjukat töltik el a platformon, maximum 20 millióra ugorhat fel a szám). A gyengécske kezdésen különösebben nem kell csodálkozni, hiszen egy hosszú múltra visszatekintő, grandiózus felhozatallal rendelkező Netflixszel, illetve egy Star Wars: The Mandalorian szintű közönségmágnes szériával rendelkező Disney Plusszal kellett felvennie a versenyt úgy, hogy egyelőre még nincs igazán csábító exkluzív tartalma. 

Egyértelmű befektetői nyomásra a Warner most tizenkilencre fog lapot húzni, és bejelentette, a Wonder Woman 1984, majd ezt követően 2021-re tervezett nagy mozis premierjei mind felkerülnek az HBO Maxre már a bemutató napján. Nem maradnak itt örökre, mindössze egy hónapot töltenek el a streaming platformon, utána egy ideig csak a mozikban lehet újra megnézni őket.

Nagyon fontos megjegyezni, hogy ez a terv csak és kizárólag az Egyesült Államokat érinti.

Hiába érkezik meg tehát a 2021-ben Magyarországra is az HBO Max, nekünk bizony el kell sétálnunk a moziba a Dűnért, a Mátrix 4-ért, és a többi warneres premierért.

Hirdetés

De mely filmekről is van szó valójában? Immár teljesen bizonyos, hogy az idén karácsonykor érkező Wonder Woman 1984 egyszerre debütálhat az amerikai mozikban és az HBO Maxen is, utána pedig 2021-be a következőképpen alakul a menetrend, ezeket a filmeket kapják meg az amerikaiak egyszerre a streamingplatformon és a klasszikus mozitervekben (a címek után a tervezett premierdátumot találjátok):

  • The Little Things - 2021. január 29.
  • Tom & Jerry - 2021. március 5.
  • The Many Saints of Newark - 2021. március 12.
  • Reminiscence - 2021. április 16.
  • Godzilla vs. Kong - 2021. május 21.
  • The Conjuring: The Devil Made Me Do It (Démonok között 3.) - 2021. június 4.
  • In The Heights (New York peremén) - 2021. június 18.
  • Space Jam: A New Legacy (Space Jam: Egy új örökség) - 2021. július 16.
  • The Suicide Squad (Az Öngyilkos Osztag) - 2021. augusztus 6.
  • Dune (Dűne) - 2021. október 1.
  • King Richard - 2021. november 19.
  • Matrix 4 - 2021. december 22.
  • Cry Macho - még nincs premierdátum
  • Malignant - még nincs premierdátum
  • Those Who Wish Me Dead - még nincs premierdátum
  • Mortal Kombat - még nincs premierdátum
  • Judas and the Black Messiah - még nincs premierdátum

A Netflix recept

Ahhoz, hogy megértsük, miért is tekinthető a Warner új modellje piszkosul veszélyes hazárdjátéknak, először azt kell látnunk, hogyan működik a konkurencia, például a Netflix. A Netflix ugyanis évek óta veszteségesen üzemel, jelenleg 14 milliárd dollár a cég adóssága. Bár temérdek felhasználójuk van, a tőlük bezsebelt előfizetői díjat azonnal beleforgatják a gyártásba. Hiába érkeznek azonban az újabbnál újabb sajátgyártású filmek és sorozatok, ezekre az a jellemző, hogy a premiert követő első héten még óriási a nézettségük, utána viszont teljesen bezuhannak és átadják a helyüket olyan örök kedvenceknek, mint mondjuk a Jóbarátok. Nem véletlen, hogy a Netflix habozás nélkül beszánt akár már az első évad után egész jó sorozatokat, ha nem hozzák az elvárt számokat.

A tömeges kaszálás szükséges ahhoz, hogy csak a tényleg profitábilis szériák maradjanak életben, ilyen mostoha körülmények között nincs idő, főleg nem pénz arra, hogy bízzanak egyes sorozatok esetleges feltámadásában.

A gyártó viszont nem áll le egy pillanatra sem, minden beérkező centet új produktumok elkészítésébe öl, mivel azt reméli, ezek megállás nélkül vonzzák majd az új előfizetőket (és jelenleg épp ez is történik a gyakorlatban). Nincs arra terv, hogy mi történne egy esetleges előfizetői plafon elérésekor, mert még a távlati kép sem realizálja azt, hogy létezik egy efféle küszöb.

Sokkal egyszerűbb tényleges profitot termelni hagyományos, filmes bemutatókkal, a nagy befektetők viszont már a jövőre készülnek, és minden eszközt megragadnak arra, hogy a streaming felé tolják el a stúdiókat. Pontosan ezt tették meg most a Warner esetében is. 

A mozinak ez lehet az utolsó döfés

Ahogy azt sejteni lehetett, nem mindenki örül a Warner döntésének. Az Egyesült Államok egyik legnagyobb mozihálózatának, az AMC Theatresnek a vezérigazgatója, Adam Aron egészen odáig merészkedett, hogy kijelentette, ezzel a húzással a Warner Bros. feláldozza a stúdiók, produkciók és filmgyártók profitabilitását. Szerinte a Warner és a mögötte álló tulajdonos, az AT&T mindent arra tett fel, hogy sikeressé varázsolja az HBO Max platformot, és ezért semmi sem drága a számukra. Még az sem, ha korábbi partnereiket ezzel párhuzamosan teljesen ellehetetlenítik. Még egy kis fenyegetőzés is belefért, Aron ugyanis így fogalmazott:

"Ami az AMC-t illeti, mi mindent megteszünk annak érdekében, hogy a Warner ezt [a premierek párhuzamosa indítását mozik és az HBO Max között] ne a mi költségünkre tegye meg. Agresszíven követelni fogjuk az üzleti életünket megőrző gazdasági feltételeket."

A félelem jogos, hiszen tegyétek a szívetekre a kezeteket: egy pandémia után, mikor a friss vakcinák épp csak érkezőben vannak, és első körben meglehetősen korlátozott számban lesznek elérhetőek, lenne úgy kedvetek moziba menni, hogy minimális költségek mellett (az HBO Max fele annyiba kerül, mint a Disney Plus, és féléves vagy éves előfizetés esetén még nagyobb kedvezményekkel lehet élni) otthonotok kényelmében is megnézhetitek a legújabb blockbastereket? Még egyszer húzzuk közben alá: kizárólag az Egyesült Államokra vonatkozik egyelőre a Warner nagy terve, szóval hiába startol el jövőre nálunk is az HBO Max, mi nem fogjuk tudni itt megnézni az új Mátrixot, vagy a Dűnét.

AMC Theatres egyébként túlzás nélkül rémes helyzetben van jelenleg. Nemrég bejelentették, hogy készek eladni 200 millió részvényüket, erre viszont durván reagált a piac: azonnal 17%-ot zuhant a részvényárfolyam.

Nem valószínű persze, hogy az AMC Theatres, vagy más mozihálózat panaszai túlzottan meghatják a Warnert, az AT&T-t, és a befektetőket. 2020 végén az amerikai filmipar összes fontosabb szereplője a túlélés lehetséges forgatókönyveit tervezgeti, nem pedig finomkodásra játszik. Könnyen lehet azonban, hogy a Warner saját lábát is kirúgja a drasztikus váltással. 

Mi lesz 2022-ben?

Rövid távon persze biztosan jó lesz a Warnernek az, hogy nem a fiók mélyén pihennek a 2021-es (vagy erre az évre halasztott) mozik kópiái, és az is egyértelmű, hogy a most felvázolt modell sok hűséges előfizetőt láncolhat az HBO Max szolgáltatáshoz. Legalábbis egy ideig. Ha ugyanis kifogy a puskapor, 2021 folyamán lepörög a fentebb felsorolt pár valóban nagyot durrantó mozifilm, akkor ott vagyunk, ahol a part szakad. Még akár az is elképzelhető, hogy a masszív mozis felhozatal hatására az HBO Max utoléri, vagy inkább megközelíti a Disney Plust és a Netflixet.

2022-re azonban már ismét egy új terv kell, különben viharos gyorsasággal menekülni fognak az előfizetők a süllyedő hajóról.

A Netflix fentebb vázolt példája tökéletesen mutatja, hogy a streaming más műfaj, mint a hagyományos mozi. Jóval nagyobb mozgótőke szükséges hozzá, bőven benne van a pakliban a folyamatos veszteséges működés, és így is futószalagon kell gyártani az új filmeket és sorozatokat. A Trónok harca spin-off szériák csábítóak lesznek majd, de csak ezért nem fog senki itt maradni, és más, esetleg Disney Plus-os vagy netflixes előfizetése mellett erre a szolgáltatásra is áldozni minden hónapban.

A 2021-es esztendő után pedig két út fog a Warner Bros. előtt állni: vagy véglegesen elengedi a mozis ágazat kezét, és kizárólag a streamingre koncentrál, vagy pedig újra teljes mellszélességgel kiáll a klasszikus premierek mellett, megint a moziknak gyárt filmeket, és az HBO Maxnek mindettől függetlenül, a saját lábán kell megállnia.

Utóbbi esetben garantált a komoly előfizetővesztés. Egyik lehetőség sem tűnik biztatónak, a dolog vége pedig megint az lesz, hogy a befektetők az asztalt csapkodják.

A Warner mögött álló AT&T egészen egyszerűen túlzottan nagy óriás ahhoz, hogy simán csak összedőljön egyik pillanatról a másikra. Ha viszont esetleg balul sül el a Warner reformja, annak súlyos következményei lehetnek. Az AT&T nem is olyan régen megmutatta már, hogy ha rosszak a számok a negyedéves Excel-táblázatokban, akkor kész teljes átszervezésre és újratervezésre is, így darálták be a DC Universe streamingplatformot és alakították át a DC Comics képregénykiadót (nem mellékesen ezzel párhuzamosan jó pár korábbi munkatásnak is kiadták az útját).

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)