George Lucas a '60-as években a Dél-kaliforniai Egyetem diákja volt, ahol számos, a filmművészethez szorosabban és lazábban kapcsolódó tárgyat tanult. Ezek egyike volt a kulturális antropológia, melynek köszönhetően rengeteg különböző nép kultúrája megfigyelhető a messzi-messzi galaxisban ilyen vagy olyan módon. Ezek közül egy azonban kiemelkedik, mely filmtörténeti tanulmányaihoz is nagy mértékben kötődik, így nem csak kulturális, de filmművészeti szinten is megjelenik a munkáiban. Ez pedig nem más, mint Kuroszava Akira munkássága, aki elsősorban a dzsidaigeki nevű irányzat, azaz a kosztümös filmek, különösen az Edo-korszakban játszódó történetek révén vált ismertté. Számos alkotása inspirálta és inspirálja máig a Star Wars világát, mint A hét szamuráj, A rejtett erőd vagy A vihar kapujában.
Ennek a különleges kapocsnak egyfajta ünneplése és kiteljesedése a Star Wars Látomások, legalábbis eredeti koncepciójának nyomán. Az első évadban 7 animestúdió kapott lehetőséget arra, hogy rövidfilmek formájában gondolják újra a Star Wars világát. Ezek ráadásul semmiféle kánonnak nem képezik részét, így teljes mértékben szabadjára engedhették fantáziájukat. A második évad kissé eltért ettől a formulától, ebben már nem csak japán, hanem a világ minden tájáról származó csapatok készíthették el saját alkotásaikat, ami kissé más irányba vitte a koncepciót és nem is sikerült annyira jól, mint az első szezon. Megérkezett viszont a harmadik etap, mely visszatér az eredeti elképzeléshez, mi több, az első szezon három, ráadásul a három talán legjobb része még folytatást kapott.
Ha működik, ne akard megjavítani
Ezek közé tartozik a Kamikaze Douga által jegyzett A párbaj, mely a legkomolyabban vette a kuroszavai hatást és konkrétan egy fekete-fehér, animált szamurájfilmet készítettek Star Wars köntösben. Én személy szerint már az első részt is imádtam, népszerűsége pedig meglehetősen széleskörű volt, ugyanis korábban már egy regény és két képregénysorozat is érkezett ennek a shortnak a világából. A második rész, mely Bosszú címre hallgat, talán még jobban is sikerült, mint az első rész. A sithből lett sithvadász ezúttal maga válik célponttá, mikor egy korábbi ellenfele visszatér, hogy igazságot szolgáltasson. A hangulatot ezúttal is remekül sikerült elkapni, csak úgy csöpög a képernyőből a szamuráj-western, ezúttal pedig mind az akciójelenetekre, mind a világépítésre sikerült rátenni egy jókora lapáttal.
Az első etapból a személyes kedvencem a Production I.G. által készített A kilencedik jedi volt, mely egy remek ötletekkel teli történetet hozott egy gyönyörűen megjelenített világban. Így hát nagyon örültem neki, amikor kiderült, hogy ez a rövidfilm is folytatást kap az új szezonban, mi több, jövőre egy saját spin-off széria is sarjad belőle. Ez utóbbiból kifolyólag viszont a Remény gyermeke című második rész kevésbé érződött egy kerek koncepciónak, érződött rajta, hogy csak egy hátsóajtós pilotról van szó, és az igazán nagy durranásokat a limitált szériára tartogatják. Ettől függetlenül sikerült szinte Pixar-szintű karakterdrámát prezentálni, de az összkép kicsit erősebb volt első alkalommal.
Végül de nem utolsó sorban A falu menyasszonya című, Kinema Citrus által készített short is kapott egy folytatást, a 66-os parancsot túlélő kóbor jedi, F története is folytatódott. Az első részhez hasonlóan ezúttal is egy közösség megmentéséért fáradozott főhősünk, eközben viszont személyes múltjával is szembe kellett néznie, ami érdekes adaléknak bizonyult. Az egyedüli negatívum, hogy az egyetlen tényleges harcjelenet animációja meglehetősen megúszósra sikerült, ami azért ütközik ki különösen, mert egyébként minden más aspektust figyelembe véve gyönyörű volt a vizuális megjelenítés.
Anime, vagy Star Wars?
Az első évadból visszatérő stúdiók közé tartozik a TRIGGER, ám ők nem valamelyik korábbi rövidfilmjüket (ugyanis ők kettőt is készítettek) folytatták, hanem egy újabb eredeti sztorival jelentkeztek, mely A csempész névre hallgat. Alapvetően elmondható, hogy a legtöbb, igazán jól működő short két megközelítés valamelyikét alkalmazza. Vagy animét csinálnak Star Wars köntösben, vagy Star Warst anime köntösben. Amikor viszont az adott stúdió egyik mellett sem tud, vagy akar elköteleződni, akkor nagyon furcsa katyvaszok születnek. De erre majd később térünk vissza, a TRIGGER ugyanis elhozta a "Star Wars anime köntösben" lehető legjobb megvalósítását. A történet üzenete, a világ hangulata, a galaxis különböző elemei mind-mind tökéletesen jelennek meg ebben a rövidfilmben, a karakterek szerethetők a konfliktus alapja pedig ízig vérig Star Wars.
Hasonlóan jól sikerült a Papagájvirág (Polygon Pictures) című epizód, ami egy különleges spirituális utazás, mely A klónok háborúja egy bizonyos epizódjára is eléggé emlékeztet. Egyedül a teljes mértékben CGI animáció miatt lóg ki kissé a többi alkotás közül. A Négy szárny dala (Project Studio Q) című rész ezzel szemben az "anime Star Wars köntösben" tökéletes mintapéldánya. Egy teljes mértékben egyedi világot alkotott, melyben megtalálhatók ugyan a Star Wars legfontosabb elemei, de mindezt ötvözi saját stílusnyelvével és nyakon önti egy nagy adag cukisággal is. Valószínűleg nem fog mindenkinek tetszeni, de én éppen ezt keresem, amikor újabb Látomások érkeznek.
Amikor felszalad a szemöldök
A korábban említett, két szék között a padlóra hozzáállás áldozatává vált viszont a Yuko kincse (Kinema Citrus) és A fejvadászok (WIT Studio), melyek egyaránt gyakorlatilag egy az egyben implementálták a Star Wars világát, azt viszont olyan elemekkel, elsősorban karakterekkel töltötték fel, melyek egyáltalán nem illenek bele. Sem a Yuko kincse mackódroidja, sem A fejvadászok covid-maszkos főszereplője nem passzolt egyáltalán abba a világba, melyben megpróbálták elhelyezni őket, ráadásul ezek az epizódok történetileg sem a legacélosabbak. Az egyik gyakorlatilag a Richie Rich sztoriját másolta le, a másik pedig olyan szinten kiszámítható, hogy már a bonyodalomnál fel lehet vázolni a teljes hátralévő sztorit.
Végül de nem utolsó sorban a David Production által jegyzett FEKETE maradt, és azt ugyan nem tudjuk, hogy ez a bizonyos David milyen szerekkel él, de az biztos, hogy mi nem kérünk belőle. Egy bármilyen narratívát teljes mértékben nélkülöző alkotásról van szó, mely egy (vagy két?) rohamosztagos belső harcát mutatja meg a halál pillanatában, mely egy furcsa pszichedelikus trip képében jelenik meg, melynek során a jelen és a múlt elemei összekeverednek és egy szinte értelmezhetetlenségbe fulladó masszát alkotnak.
A Star Wars Látomások 3. évada ezúttal is egy meglehetősen vegyes és színes csokor, amellett viszont, hogy itt is akad egy-két kevésbé jól sikerült epizód, összességében ez a szezon hozza a legkonzisztensebb színvonalat az eddigi három közül. Ez egyrészt betudható annak, hogy az epizódok egyharmada kapásból korábbi, hasonlóan jól sikerült történet folytatása, de a fennmaradó részek között is több a jól sikerült alkotás, mint amit inkább elfelejtenék. A tanulság pedig az, hogy semmiképp se fogyasszatok rohamosztagosként pszichoaktív szereket, mert nem vicces.

