Úgy tűnik, az idei év a mozikban a szuperhÃróké: Daredevil és Wolverine után hamarosan nálunk is vetÃtik a "hihetetlen Hulk", vagyis a "nagydarab zöld ember, aki csúnyán néz és még csúnyábbakat üt, de azért jó arc" kalandjait feldolgozó filmet. A mozibeli élményeimrÅ‘l sajnos még nem tudok nyilatkozni, mivel szép kényelmesre véve az iramot, a magyar filmforgalmazó még nem hozta be hozzánk, ellenben a játékadaptációval, amely június eleje óta itt figyel kicsiny szerkesztÅ‘ségünkben. De mi most csak ne foglalkozzunk a magyar film és játékforgalmazás közötti kapcsolat érdekes vonatkozásaival, hanem lássuk, a nagy Hulk mivel próbálja lepipálni PC-n szuperhÅ‘sös elÅ‘djeit...
Film is, nem is
Úgy látszik, a játékfejlesztÅ‘k több évtizedes bénázás (tisztelet persze a kivételnek...) után végre rájöttek, hogyha egy akciófilm adaptációját játék formájában prezentálják a nagyérdeműnek, akkor nem feltétlen okos ötlet, ha ragaszkodnak a film sztorijához... Egy forgatókönyv dramaturgiája ugyanis nem igazán a minél változatosabb, non-stop öldöklésre koncentrál. Már a Spider-Man the Movie-ban is találtunk lényegesebb eltéréseket az eredeti forgatókönyvtÅ‘l, az X-Men: Wolverine’s Revenge teljes egészében más sztorit tálalt elénk (más kérdés, hogy maga a játék elég gyengusra sikeredett...), nem is beszélve az Enter the Matrixról, amely elegáns és eredeti megoldással egy fajta "side story"-t szÅ‘tt a film köré.
A Hulk, hasonlóan elÅ‘deihez, szintén csak a fÅ‘ és néhány fontosabb szereplÅ‘ révén kötÅ‘dik a filmhez, és sztorija egyfajta lehetséges folytatása annak. A történet annál többet merÃt viszont a képregényes gyökerekbÅ‘l: zöldbÅ‘rű hÅ‘sünk legfÅ‘bb ellensége például a "Leader", de olyan egyéb gonoszokkal is meg kell küzdenie, mint a Madman, Flux, Ravage és Half-Life. (Utóbbi csak druszája a hasonló nevű FPS-nek... :D) Ezzel a megoldással a készÃtÅ‘k végre nem lövik le a film poénjait, Ãgy legalább emiatt nem kell arra ébrednünk film közben, hogy a barátnÅ‘nk oldalba bökdös, hogy már megint elaludtunk, hiszen ismerjük a sztorit kÃvülrÅ‘l. :D
Jó pont viszont, hogy rengeteg, a film és a játék kötÅ‘désével kapcsolatos rövid dokumentumfilmet és egyéb feature-t csalhatunk elÅ‘ egy külön menübÅ‘l és Hulk szerepében is az Å‘t alakÃtó Eric Banát hallhatjuk.
Ütni jó...
Természetesen a fenti megállapÃtás csak a játékbeli viselkedésünkre vonatkozik... :D A Hulkban ugyanis a nagy zöld emberrel verekedni tényleg fantasztikus élmény. A készÃtÅ‘k tökéletesen át tudták adni, milyen is az, amikor egy dühös óriással több tucat katonát péppé zúzunk, kapukat, falakat törhetünk be egyetlen legyintéssel, oszlopokat téphetünk ki, autókat vághatunk hozzá ellenségeinkhez.
Persze a Hulk jóval több egy túlméretezett zöld szÃnű óriáscsecsemÅ‘nél. Az egyszerű gyepáláson kÃvül hÅ‘sünk igen változatos combo-kra képes és ezeken keresztül a rajongók minden bizonnyal fel fogják ismerni a képregényekben látható, hÃres mozdulatait is. Hál’istennek a készÃtÅ‘k ezúttal nem szúrták el Hulk irányÃtását sem, Ãgy az extrákat könnyedén elÅ‘ tudjuk csalni az akció, a dobás és más gombok kombinációjával. A könnyű kezelhetÅ‘ség és Hulk kitűnÅ‘ vezetgetése nem ment a speckók változatosságának rovására: a Radical Entertainment ezen a téren megváltotta a világot – legalábbis ami szuperhÅ‘sünk kezelhetÅ‘ségét illeti...
...tudósnak lenni nem
Mint minden szuperhÅ‘snek, a hihetetlen Hulknak is van egy alteregója, aki teljesen hétköznapi külsÅ‘vel rendelkezik (persze az amerikai Ãzlésnek megfelelÅ‘en nyálasan jóképű) az életben kedves, udvarias, jól nevelt és persze látszólag tökéletesen alkalmatlan mindenféle csodás tettre. HÅ‘sünk, Peter Banner is csak órabérben Hulk, egyébként egy derék fiatalember, aki tudósként keresi kenyerét.
A fejlesztÅ‘k valószÃnűleg úgy gondolták, hogy az egyszerű Hulk-akció túl primitÃv lesz a játékosok zömének, Ãgy a játékot némi ügyességi kaland elemmel is megspékelték, amikor Peter szerepében, éppen normális mivoltában, különféle lopakodós küldetésekben kell részt vennünk. A játékmenet ilyenkor erÅ‘sen emlékeztet a Splinter Cellre, a gond csak az, hogy ezeknek a derék Radicalos srácoknak halvány lila fogalmuk sincs arról, hogyan kell Splinter Cellt készÃteni, illetve milyen ismérvei vannak a megfelelÅ‘ mesterséges intelligenciának... Ezek az okos kis küldetések ugyanis olyan fokon unalmasak, fárasztóak, frusztrálóak, bosszantóak (és még fokozhatnám a jelzÅ‘ket, de inkább kÃméljük a nyomdafestéket...), hogy az ember hamar a pokolba kÃvánja szerencsétlen Peter Bannert, pedig Å‘ nem is tehet semmirÅ‘l. Nem elég hogy ilyenkor a pályák szerkezete idegesÃtÅ‘en rosszul kidolgozott, a különféle "logikai" feladatok ötlettelenek, de ráadásul Peter irányÃtása, alteregójáéval, Hulkéval ellentétben pocsék és a kameranézetek is sokkal rosszabbak – mintha két külön csapat készÃtett volna a Banneres és zöldemberes részeket…
Hulk-napok romjai
Evezzünk egy kicsit nyugodtabb vizekre: a játék hangulata például igen kiváló, köszönhetÅ‘en az eredeti stÃlusú, a cell shaded technológiára emlékeztetÅ‘ grafikának. Ugyan Ãgy a megjelenÃtés nem a megszokott 3D-s szÃnvilágra emlékeztet, de éppen emiatt sokkal érdekesebb, emellett pedig a fontosabb karakterek kidolgozottságára sem lehet panaszunk.
A (hozzám hasonlóan) destruktÃv lelkek pedig külön értékelhették, hogy Hulk gyönyörű textúrájú romokat hagy maga után, úgyhogy ha az embernek törni-zúzni támad kedve és meg szeretné kÃmélni saját lakása bútorzatát, akkor nincs ideálisabb egy kis Hulkozásnál…
A grafika nagy erénye még, hogy a középkategóriás gépeken is tökéletes sebességgel fut, úgyhogy ezúttal annak sem kell a kardjába dőlnie, akinek egy ilyen masina figyel az asztalán.
Bosszantó viszont, hogy a készÃtÅ‘k "okos" kamerája Bannernél pocsék, de még Hulknál sem remekel, és nem tudjuk mi magunk irányÃtani, úgyhogy nálam megbukott az IQ teszten...
Láttuk, köszönjük, jöhet a következÅ‘ hÃró...
A Hulk azért még mindig az egyik legjobb szuperhÅ‘sös akciójáték, de bizony ez sem váltotta meg a világot. Nagy kár, hogy a készÃtÅ‘k mindenáron Sam Fishert akartak gyártani Peter BannerbÅ‘l, mert marhára nem értenek ehhez a játéktÃpushoz. Ha csak a Hulk-féle "szÃjjeldesztrojolok mindent, ami él és mozog" játékmenetre koncentráltak volna, akkor sokkal jobban jártunk volna, még annak árán is, hogy hosszútávon kicsit belefásulhat az ember (illetve a mutáns) a sok gyepálásba. Hibái ellenére azért a nagy zöld óriás rajongói semmiképpen se hagyják ki ezt a stuffot, mert a Hulk-hangulat a helyén van.
Kapcsolódó linkek: