Hirdetés

Syberia Remastered teszt - órarugógerincű lepattanó

|

Bár a francia képregény nagy öregjeinek egyike, a belga származású Benoît Sokal 2021 óta már nincs velünk, a Microids nem tett le róla, hogy megőrizze örökségét az új generációk számára. A kérdés csak az, hogy sikerült-e?

Hirdetés

Keserédes nosztalgia visszatérni a néha ilyen, néha olyan arcú Kate Walker oldalán a cizellált óraművekkel működtetett automatonok syber-punk (csak a szóvicc kedvéért, de valójában: clockpunk) városkájába, Valadilene-be, ahol minden kezdődött. 23 év elteltével máshogy ütnek a nyitó képsorok a Voralberg család utolsó tagjának temetésére araszoló, bánatos "nem-robotokkal", és az ember nem tud szabadulni a gondolattól, hogy a metaforikus harang egyszerre szól a 2021-ben elhunyt Benoît Sokal, a Syberia-sorozat és a régi jó point 'n click kalandjátékok emlékére is.

Az első, nosztalgikus sóhajtozások után nagyon gyorsan kiderül, hogy hogyan sikerült új életet lehelni ebbe a régi világba - elvégre remasterről van szó. Eleinte még őszintén meg tud lepni, milyen jól áll a játéknak a teljesen 3D-be ültetett környezet: az egykor statikus, előre renderelt hátterek most tényleg élnek: füstöl a gyárkémény, szállingózik a hó, a fák finoman mozognak a szélben - ahogy az gyárkéményektől, hópihéktől és fáktól elvárható. És úgy sikerült felhúzni mindezt modern részletességre, hogy közben a városka jellegzetes sziluettje, a Voralberg-ház ódon, art nouveau eleganciája és az automatonok enyhén nyomasztó bája sem veszett oda.

Hirdetés

Kate Walker van előttem…

Kate viszont… hát ő az, aki nevéhez méltó módon hagyja beszivárogni kétségeinket: a karaktermodell szebben animált, részletesebb, mint valaha, de éles kontrasztja az eredetihez képest minden átvezetőnél sokkoló. Jó, ez túlzás: nem tragédia, csak folyamatos disszonancia érezhető a felújított modell és a régi, felskálázott átvezető videókból visszaköszönő 2002-es Kate között. Mintha Kate különböző személy lenne! (Tudom, befejeztem.) Az átvezetők öregedése ráadásul még látványosabb a megújult környezethez képest: szemcsés, 4:3-as (vagy 16:9-es, de igénytelenül bezoomolt) videók törik meg a gondosan újraépített díszlet illúzióját, tovább erősítve az érzést, hogy két külön korszakból összeollózott montázst nézünk. Vagy ki tudja, talán ez is egy a Benoît Sokal-játékaira oly jellemző allegóriák közül, múlt és jelen, elmúlás és újjászületés örök harcát és körforgását megörökítő emlékmű…? Hát, nem. Ennyire még én se vagyok bölcsész.

A játékmenet mélyén továbbra is ott bújik az a régi, lassan hömpölygő, melankolikus point 'n click kaland, amit annak idején megszerettünk (vagy még szerettünk) de a 2022-es Syberia: The World Before mentén a klasszikus kattintgatós irányítás helyett immár szabadon mozgathatjuk Kate-et a 3D-s térben. Kontrollerrel is kényelmesen (ha nem is simán és frusztráció-mentesen) bejárhatók a helyszínek, és a kezelőfelület is letisztult, áttekinthető. Van feladatnapló, ami kulturáltan emlékeztet a fontos infókra, és kétféle játékmód: egy narratíva-központú, segítségekkel tűzdelt sztorimód, illetve egy hagyományosabb, old school kaland, ahol kevesebb támogatást kapunk. Ez utóbbi közelebb áll az eredeti élményhez, de így is érződik, hogy a fejlesztők igyekeztek lecsiszolni a felesleges, félrevezető hotspotokat, és ritkítani a "mindenre kattintgatok, mert már fogalmam sincs, bár, ha egészen őszinte akarok lenni, akkor lassan már nem is érdekel" típusú elakadásokat.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Ennek ára viszont az, hogy néhol túl is csiszolták a dolgokat, és itt-ott érezhetően belepiszkáltak a ritmusba. Egyes, a veteránoknak emlékezetes jelenetek és apró fejtörők egyszerűen eltűntek vagy lerövidültek - talán a patakduzzasztós epizód hiánya a legjobb példa, amit tulajdonképpen joggal nehezményeznek azok, akik betéve tudják az eredetit. Cserébe érkeztek új fejtörők is, de mivel a dialógusokhoz nem nyúltak, ezek néha "néma betoldásnak" érződnek: mechanikailag működnek, történetileg viszont kevésbé ágyazódnak be szervesen a narratívába. Az egész egy picit toldozott-foltozott: látszik rajta, hol ért véget az eredeti terv, és hol kezdődtek a kompromisszumok, vagy hova kerültek be a hirtelen ötletek.

Nincs ki a négy kereke

Technikai fronton ugyanez a kettősség folytatódik. Amikor minden jól működik, a Syberia Remastered gondosan, értőn és szeretettel restaurált műalkotás érzetét kelti. De aztán jön egy-egy furán viselkedő kamera, egy beszorulás, egy hiányzó felirat vagy textúra, egy kevésbé elegáns fordulás, ahol Kate Walker távoli névrokona, az AT-AT lépegető sebességével farol ki egy zsákutcából, és hirtelen nagyon is eszünkbe jut, hogy ez egy korlátozott büdzséből, erős időnyomás alatt összerántott projekt. Nem játszhatatlan, nem is katasztrofális - de időről-időre érkezik egy apró "na, gratulálok" pillanat, ami megtöri a varázst.

Mindezek után a nagy kérdés az, kinek és mennyit ér ez a nosztalgikus trip. Aki annak idején végigkísérte Kate Walkert a gyárkaputól a jeges partokig, annak jó eséllyel most is meg fog remegni a szíve, amikor újra meghallja a jól ismert dallamokat (ó, Inon Zur!), és meglátja a teljesen indokolatlan esernyőket szorongató automaton gyászmenetet. Új játékosként viszont könnyebb észrevenni a repedéseket: a történet még mindig csodás, a világ egyedi és hangulatos, de a felújítás nem tesz csodát és nem emeli a klasszikus kalandot ugyanazokba a magasságokba, ahol a réginek bérelt helye volt, csak épp "átmenti" a jelen generációra. Persze, ez is valami. És ha ezt a kompromisszumot elfogadjuk, a Syberia Remastered továbbra is egy csodás utazás; a kérdés viszont az, hogy a védjegynek számító "szomorkás/szép" kettősség helyett vajon nem csak az elmúlás szívszorító - ha nem is szándékos - allegóriája. 

Syberia Remastered
A Syberia Remastered nem fogalmazta újra, csak leporolta és átcsomagolta Kate Walker kultikus utazását, de ha elfogadjuk a kompromisszumokat, maradt benne elegendő varázslat ahhoz, hogy megérintsen.
Ami tetszett
  • időtálló, érzelmes történet
  • gyönyörűen felújított környezetek
  • korszerűbb irányítás és kezelőfelület
  • megőrzött szinkron és zene
Ami nem tetszett
  • elavult átvezetők
  • kimaradt vagy megnyirbált jelenetek
  • döcögős technikai megvalósítás
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)