Hirdetés

Super Mario Galaxy 1+2 teszt - Mario újra a csillagok közt

|

A Nintendo elővette két legikonikusabb 3D platformerét, és bár az áruk magas, a Super Mario Galaxy és a Galaxy 2 remasterei újra bebizonyítják, hogy a zsenialitás nem öregszik.

Hirdetés

A Nintendo sok más egyéb mellett mindig is pontosan tudta, mennyit érnek a saját játékai, és az nagy harci helyzet, hogy sem most fog megváltozni - addig soha, amíg kifizetjük az elvárt összeget, és bizony évről évre ki fogjuk, ez nem is kérdés. Az október elején Switchre (igen, az eredeti Switchre, tehát nem a japánok új konzoljára, a Switch 2-re - noha nyilván futtatható az új masinán is) megjelent Super Mario Galaxy és Super Mario Galaxy 2 remasterek árképzése elsőre sokaknak szemet szúrt. A digitális kiadások darabonként 39,99 euróba kerülnek, a két játékot tartalmazó fizikai csomagért pedig kb. 25 ezer forintot kell fizetni - digitálisan 70 euróba kerül. Ez valóban nem kevés pénz közel két évtizedes játékokért, főleg úgy, hogy a tartalmi bővítés meglehetősen visszafogott - és akkor nagyon, de nagyon finoman fogalmaztam.

De ezek a játékok nem akármilyenek. Amikor a Galaxy és a Galaxy 2 annak idején megjelent, mindkettőt tökéletes értékelésekkel illették, nem véletlenül. Mario űrbeli kalandjai a platformerek határait feszegették, minden pályán új ötletekkel, új játékszabályokkal, új látványvilággal. Kevés olyan cím született azóta is, amely ilyen radikálisan képes lett volna megújítani a műfajt, és épp emiatt van óriási jelentősége annak, hogy most ismét elérhetők modern hardveren. Olyan korosztályokhoz juthatnak így el ugyanis a játékok, akiknek korábban esélyük sem volt találkozni a játéktörténelmi múlt ezen fontos szeleteivel.

Hirdetés

A hibátlanon mit változtass? 

A switches kiadások technikailag nem forradalmasítanak, változtatnak semmit, inkább gondosan konzerválják azt, ami eredetileg is közel tökéletes volt. A grafikai felújítás szemmel látható, különösen a Galaxy 2 esetében, amely még ma is frissnek hat, mintha egy vadonatúj Mario-játékot tartanánk a kezünkben. A textúrák élesebbek, a modellek részletesebbek, a színek élénkebbek, az átvezetők pedig tisztábban jelennek meg, mint valaha. Ehhez hozzájárulnak az ingyenes Switch 2 patchek, amelyek 4K támogatást adnak, így a játék tényleg lenyűgöző látványt nyújt. Szóval hiába jelent meg a két cím "sima" Switchre, mindenképpen jobban járunk, ha Switch 2-n fogjuk őket futtatni.

A Galaxy páros azonban nem csak technikai oldalon állja ki az idő próbáját. A sorozat igazi varázsa mindig is az art designban és a pályák kreatív felépítésében rejlett. Az apró bolygók, a gravitációs csavarok, a Launch Starokkal való száguldás és az állandóan változó perspektíva mind hozzájárulnak ahhoz a különleges élményhez, amelyet a játékok nyújtanak. A kamera szinte hibátlanul követi Mariót a legőrültebb térbeli megoldások között is, és ez teszi igazán gördülékennyé az élményt.

A Nintendo csak apró változtatásokkal nyúlt a játékmenethez. Az irányítás finomhangolt, a menüben külön lejátszhatóvá vált az ikonikus soundtrack, továbbá bekerült egy Assist Mode is, amely több életerőt és visszapattanási lehetőséget ad a nehéz helyzetekben. Emellett Rosalina képeskönyvének története kibővült, és immár a Galaxy 2-ben is megtalálható. Ezek nem hatalmas újdonságok, inkább tiszteletteljes kiegészítések, amelyek úgy frissítenek, hogy közben semmit nem vesznek el az eredeti élményből.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Oké, de hogy jönnek ide a Joy-Conok?

A legnagyobb kérdés persze az irányítás volt, hiszen a játékokat eredetileg a Wii távirányítójára tervezték. Switchen a Joy-Conok leválasztásával a mozgásérzékelős megoldások teljesen működőképesek maradtak, ráadásul a rázást egy gombnyomás is helyettesítheti - ha mondjuk inkább a Switch 2 Pro kontrollert preferálnátok. Handheld módban vagy Switch Lite-on azonban kompromisszumra van szükség: a mutató mozdulatokat a kijelző érintésével kell pótolni. Ez nem ideális, különösen néhány dedikált szakaszon, de még mindig a legjobb megoldás, ami az eredeti játék szellemiségét nem változtatja meg.

Ami igazán lenyűgöző, hogy mennyire időtállóak maguk a játékok. A Galaxy gravitációs csavarja alapjaiban változtatta meg, hogyan gondolkodunk a platformerekről. A kisbolygók saját gravitációja, a lefelé helyett felfelé zuhanás vagy a fejjel lefelé történő mászkálás egyszerre tűnt abszurdnak és teljesen természetesnek. A folytatás, a Galaxy 2, még tovább vitte az ötleteket, szinte minden pályán új szabályokat vezetett be, ritmusjátékoktól kezdve a pop-up könyvszerű szakaszokon át egészen a sötét Mario-klónok üldözéséig. Ritkán találkozunk olyan játékkal, amely ennyi kreativitást képes felvonultatni ilyen rövid idő alatt.

A forradalom érdeklődés hiányában elmaradt

A két Galaxy együtt a platformer műfaj határait feszegette, majd túl is lépte őket. Nem véletlen, hogy mindkettő klasszikus státuszba emelkedett, és hogy minden új kiadásukkor újra és újra emlékeztetnek arra, milyen, amikor Nintendo a legjobb formáját hozza. A mostani remasterek nem kínálnak forradalmat, de mindenki számára teljesen világosnak kell lennie, hogy nem is ez volt a céljuk: pontosan annyit nyújtanak, amennyi ahhoz kell, hogy a játékok újra és még sokáig elérhetők maradjanak.

Lehet vitatkozni az árukon (és simán elképzelhető, hogy nem csak lehet, hanem kell is), de abban nincs kérdés, hogy ezeknek a címeknek valós értékük van. A Galaxy és a Galaxy 2 olyan korszakos mesterművek, amelyekhez nem szabadott volna durván hozzányúlni, és a switches verziók szerencsére tiszteletben tartják ezt. Végső soron a játékok maguk indokolják meg a kiadás létjogosultságát: ezek az élmények egyszerűen túl nagyok és túl fontosak ahhoz, hogy a múltban ragadjanak.

Super Mario Galaxy 1+2
A Super Mario Galaxy és a Galaxy 2 remasterjei nem forradalmi újragondolások, hanem gondosan ápolt örökségek.
Ami tetszett
  • gyönyörű, 4K-ra frissített grafika
  • hibátlanul időtálló játékmenet
  • kreatív pályadizájn, ami máig megdöbbentően friss
Ami nem tetszett
  • magas ár, kevés extrával
  • handheld módban kompromisszumos az irányítás
  • tartalmilag szinte semmit nem adnak hozzá az eredetihez
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)