Az internetkapcsolathoz kötött játékok korában egyre gyakrabban történik meg, hogy egy-egy cím teljesen működésképtelenné válik, amint a kiadó lekapcsolja a hivatalos szervereket. A játékos hiába fizetett érte, hiába lenne kedve újra belevágni, a játéka lényegében megszűnik létezni. Fájó emlékeztetője ennek a The Crew esete.
Pontosan ezt a jelenséget vette célba a Stop Killing Games nevű kezdeményezés, amely most egy részletes felméréssel próbálja rávenni a fogyasztóvédelmi szervezeteket - például az Európai Fogyasztói Szervezetet -, hogy törvényi szinten szabályozzák az ilyen eseteket.
A kampány mögött álló aktivisták 738 olyan játékot listáztak, amelyek online kapcsolatot igényelnek valamilyen formában. Ezeket négy kategóriába sorolták:
- teljesen "halott", azaz már nem játszható játékok;
- "veszélyeztetett" címek, amelyeket valószínűleg nem mentenek meg;
- "megmentett" játékok, amelyeket a közösség vagy maga a fejlesztő valahogy életben tartott;
- és olyan címek, amelyeknek még kérdéses a sorsa.
A számok lehangolóak: a listán szereplő játékok 70%-a vagy már játszhatatlan, vagy rövidesen azzá válik, ha nem történik csoda.
A legnagyobb kontraszt talán abban rejlik, hogy míg a játékosközösségek számos esetben saját modokkal, emulátorokkal vagy szervervisszafejtéssel próbálják megmenteni a kedvenceiket, addig a hivatalos fejlesztői oldalról alig akad példa efféle igyekezetre. A 738 játékból mindössze 16 esetben segített maga a fejlesztő a túlélésben - ezzel szemben 110 alkotást a rajongók hoztak vissza a sírból.
Az összeállított lista nem mentes a vitás pontoktól: bekerültek például olyan single player játékok is, mint a Mass Effect 3, a melynek az online többjátékos módja vált elérhetetlenné, és olyan címek is, amelyeknek a közösségi megoldások csak részleges működést biztosítanak. A mozgalom vezetője, a jól ismert youtuber, Ross Scott szerint azonban ez jogos: a vásárlók teljes termékért fizettek, az online funkciók hiánya nem "választható", hanem egy elvesztett része annak, amit megvásároltak.
A kiadók kommunikációja eközben gyakran ködös. Előfordul, hogy egy játék támogatja az ún. privát szervereket, de ezekhez csak a kiadó közvetítésével lehet hozzáférni - vagyis ha ők kiszállnak, a rendszer is dől. Mindez annak tükrében különösen nyugtalanító, hogy még mindig tucatszámra készülnek újabb live service játékok, annak ellenére, hogy a játékosok egyre kevésbé kérnek ebből az üzleti modellből.
A Stop Killing Games következő lépése egy nyilvános wiki létrehozása lenne, amely nyomon követné azokat az online játékokat, amelyek a megszűnés szélén állnak. Ehhez önkénteseket is keresnek - bárki csatlakozhat, aki nem szeretné, hogy a jövő játékvásárlásai időzített bombák legyenek.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.