Hirdetés

Jurassic World Evolution 3 teszt – a legszebb mozgó fotóalbum

|

A Frontier ismét tett egy próbát a dinoszauruszokkal, de továbbra is éppen az hiányzik, amiben ők a legjobbak.

Hirdetés

A Frontier Developments a modern parképítős menedzserjátékok mestere, különösen a Planet Coaster és a Planet Zoo sikere révén. Tény, hogy előbbi játék második része megjelenéskor bőven hagyott kívánnivalót maga után, illetve számos visszatérő probléma (például a borzalmas útépítő rendszer) mételyezi a projektjeiket. Ugyanakkor annyira értik ezt a műfajt, hogy nem csoda, hogy a Universal őket kérte fel, hogy a Jurassic franchise 2015-ös mozis visszatérése mellett a videójátékok színterén is újra pályára lépjenek a dinók.

Nem kis fába vágta a fejszéjét a Frontier, hiszen a filmes széria már rendelkezett egy klasszikus parképítős játékkal az Operation Genesis képében, mely a műfaj korabeli képviselőivel összehasonlításban is egy remek játék volt. Így született meg a 2018-as Jurassic World Evolution, mely nem volt egy rossz játék, viszont nagyon érződött rajta, hogy egy sokkal szélesebb közönségre lőtt, mint az azt két évvel megelőző Planet Coaster, ami elsősorban a végletekig leegyszerűsített menedzserfunkciókon volt tetten érhető. Ezen a téren sajnos a 2021-es második rész sem tett igazi előrelépéseket, a harmadik játék viszont úgy tűnt, a visszajelzések jelentős részét implementálni fogja. Ez így is történt, de csak részsikerről számolhatunk be.

Egy kvázi "állatkert-építős" játék kapcsán az egyik legfontosabb aspektus értelemszerűen az állatok variációjának mértéke. Az első játék 37, a második 79, a legújabb pedig rögtön 91 dinoszauruszfajjal indult, és csak ezután érkeznek majd várhatóan a DLC-k.

A történet szerint ezúttal már nem csak és kizárólag egy parkot építünk, új célunk is van. A DIN szolgálatában állunk, ami jelen helyzetben nem azt határozza meg, hogy milyen méretű autóhifit tudunk beszerelni személygépjárművünkbe, hanem a Dinosaur Integration Network nevű szervezet rövidítése. Ennek a célja az, hogy elősegítse a Földön szétszórodott, vadon élő dinoszauruszok integrációját a jelenlegi ökoszisztémába, ennek mentén pedig betegségeik gyógyításával és génállományuk javításával a mondás szerint az ő javukat szolgáljuk. Ez a gyakorlatban két fő aspektusban különbözteti meg a mi parkunkat a korábbi, kizárólag profitorientált létesítményektől: egyrészt lehetőségünk van szabadon engedni dinoszauruszainkat (hasonlóan a Planet Zoo fajmegőrzési funkcióihoz), illetve immár szaporodni is tudnak parkunkon belül.

Hirdetés

Ennek köszönhetően most először nyílik lehetőségünk arra, hogy a nőstények mellett hím dinókat is alkossunk, és természetes szaporulatokat hozzunk létre. Igen, vannak bébidinók. Amellett viszont, hogy nagyon cukik, számos frusztráció forrásaként is szolgálnak hosszabb távon. Mivel a legtöbb helyszín relatíve korlátozott építkezési területtel szolgál számunkra, így parkunk fajgazdagságának növelésére nincs más választásunk, mint több különböző fajt egy kifutóban tartani. A legtöbb dinó, különösen a növényevők ezt kifejezetten igénylik is, és mindegyik fajnál kapunk egy listát arról, hogy milyen más őshüllőkkel szeretnek ők együtt élni.

A dinoszauruszok igényeit meglehetősen egyszerű kielégíteni, ugyanis nincs nekik belőle túl sok. Gyakorlatilag csak arra kell odafigyelnünk, hogy a kifutóban a megfelelő arányban legyen jelen az általuk kedvelt talaj és növényzet, aztán rendben is vagyunk. A különböző fajok viszont különböző igényekkel rendelkeznek ezen a téren még akkor is, ha egyébként szimpatizálnak egymással. Minél többen vannak annál nehezebb fenntartani az egyensúlyt a fajok elvárásai között, ami különösen bonyolulttá válik, amikor elkezdenek szaporodni. És ezek a kis dögök, ha elkezdik, nem tudnak leállni. Egyes fajok esetében szinte exponenciálisan nő a számuk és ezzel együtt folyamatosan változik az, hogy ki mennyi szárazat, ki mennyi ilyen dudvát, meg olyan gyomot szeretne, és nagyon kis kényesek ám a drágák. Négyzetcentiméternyi parlagfüveken olyan hisztit képesek lecsapni, hogy azonnal meredeken kezd zuhanni az elégedettségük százaléka, ami aztán kihatással van a park megítélésére és a bevétel növekedésének mértékére is. A kis ge… akarom mondani az édes kis csöppségek pedig sok esetben még kényesebbek a felnőtteknél, az ő boldogságuk pedig szüleik hangulatára is kihat, ami csak tovább rontja a mutatót.

Így hát aztán nagyon sűrűn kapjuk magunkat azon, hogy építkezés helyett egy csontos kobakú és egy hosszú nyakú dinó szomszédságának vitájába keveredünk, ami arról szól, hogy 37-63, vagy 41-59 százalékos arányban legyen jelen a kifutóban a kisvirágú füzike és a mocsári páfrány. Ez pedig annyira nagyon nem szórakoztató.

A problémát csak súlyosbítja, hogy szinte semmilyen tényleges menedzsment eszközt nem ad a kezünkbe a játék. Ha például azt látjuk, hogy a dinoszauruszaink elégedettsége 100 százalékról 98-ra csökkent, az jellemzően azt jelenti, hogy egy vagy kettő nem érzi jól magát. Viszont nincs egy lista, ahol fajokra lebontva láthatjuk a parkunkban élő állatokat és aktuális státuszukat, hogy könnyen és kényelmesen tudjuk, hogy kinek mi a kínja (ahogyan például a Planet Zoo esetében). Ehelyett egyesével végig kell kattintgatnunk a dinókat, hogy megtaláljuk, kinek van valami baja, ami minél többen vannak, annál fárasztóbb mutatvány. A kicsik itt is további hátrányban vannak, mert rendszerint össze-vissza rohangálnak, mint a mérgezett egér, így sokszor az is kihívás, hogy egyáltalán rájuk tudjunk kattintani. Ez szintén nem annyira szórakoztató. Ugyanez igaz az alkalmazottaink és feladataik, különösen a karbantartók és a felügyelők ellenőrzésére.

A vendégek elégedettségének szabályozása sem lett túlgondolva. Legyen elég budi, meg kaja, melynek lefedettségét az úthálózaton keresztül tudjuk ellenőrizni, de sem a belépőjegyek árát, sem a boltokban árult termékek díjazását nem lehet befolyásolni, és a környezet díszítéseire sem reagálnak. Ez utóbbi nem akkora tragédia, mert a Planet Zoo-ban személy szerint gyűlölöm, amikor panaszkodnak a vendégek, hogy kilátszik a nyolcvan bokorból meg vízesésből a víztisztitó berendezésnek a sarka. Elnézést kérek drága barátom, hogy tiszta vizet szeretnék a pingvineknek, hogy ne a saját fekáliájukban úszkáljanak. Ettől függetlenül egy ilyen rendszer, ha jobban működik, akkor motiválja is a játékost arra, hogy díszítse a parkot. Innen ez teljes mértékben hiányzik.

Ez különösen azért fájó, mert a játékosok visszajelzésének hatására ez a rész már megkapta a Planet játékokból ismert építkezési rendszert, melynek segítségével már nem csak az előre legyártott díszítési elemeket tudjuk elhelyezni, hanem saját terveket és objektumokat is létrehozhatunk, ami egyébként egy remek bővítés.

A GS már a TikTokon is vár

Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!

Még egy apró kényelmetlenség, hogy nagyon hiányzik a játékból egy könnyen elérhető és kezelhető, kereshető enciklopédia, ami különösen annak meghatározásánál lenne fontos, hogy mely dinoszauruszok szeretnek együtt lakni. Sok esetben nem konkrét fajokat, hanem rendszertani kategóriákat sorol fel, melyek egy részénél ki lehet következtetni, hogy mi tartozik oda, de az mégsem várható el a játékostól, hogy paleontológus legyen. Ezt jelentősen megkönnyítené egy katalógus, melyből ki tudjuk keresni, hogy melyik kategóriába melyik fajok tartoznak.

Mindez úgy hangozhat, mintha ez egy nagyon rossz játék lenne, de ez távol áll az igazságtól. A helyzet az, hogy ahogyan az előző kettő, ez is egy dinópark-építős játék, melynek az alapja szinte teljesen ugyanaz. Ami az előző két részben működött, az itt is működik. A fokozatos fejlődés érzete, ahogy szép fokozatosan újabb és újabb fajokat teszünk elérhetővé az ásatások segítségével, parkunk egyre bővül és szép fokozatosan megjelennek a felfelé mutató zöld nyilak, az magával tudja ragadni az embert. A fejlődés szándéka is abszolút érezhető. Hazudnék, ha azt mondanám, hogy nem vesztettem el többször az időérzékemet játék közben. Viszont minél nagyobbra nő a park, egyre inkább kezdenek el hiányozni azok a menedzserfunkciók, melyek a Frontier más játékaiban benne vannak. A túlzott egyszerűsítés pedig az esetek nagy többségében inkább csak megnehezíti a dolgokat. Ebben a formában ez így sajnos még mindig inkább egy dinónézegető, mintsem egy valódi menedzserjáték, annak viszont meglehetősen szórakoztató.

Jurassic World Evolution 3
A Jurassic World Evolution 3 egy tökéletes játék azoknak, akik nagyon szeretik a dinoszauruszokat és nem szeretnének túlzottan elmélyedni egy komplex menedzserjáték útvesztőjében, ám a túlegyszerűsítés sokszor inkább kényelmetlenségeket szül.
Ami tetszett
  • minden eddiginél több dinó az alapverzióban
  • gyönyörű vizuális megjelenítés
  • halálcuki gyerekdinók...
Ami nem tetszett
  • ...akik baromira idegesítőek tudnak lenni
  • továbbra is hiányzó menedzserfunkciók
Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)