Egy különleges tudományos kísérlet folytatásáról számolhatunk be. 2021-ben egy magyar kutató hozta létre azt a rendszert, amelyben patkányok tanultak meg játszani a DOOM egy leegyszerűsített változatával. Ez most sikerült továbbfejleszteni. Az eredeti, 2021-es kísérletben a Carmack és Romero nevű rágcsálók mozgását egy forgó labda segítségével képezték le a játékbeli környezetre, jutalmuk pedig cukrozott víz volt. Bár a projekt vezetője, Tóth Viktor akkor is elismerte, hogy vitatható, mennyire tekinthető ez valódi játéknak, annyit mondott: a patkányok "valamennyire" azért tényleg DOOM-ot játszottak.
Az első verzió azonban komoly korlátokkal bírt, különösen a lövés mechanikájának megvalósítása terén, amellyel Tóth nem volt elégedett. A most bemutatott új rendszer jelentősen kibővíti az állatok lehetőségeit: a patkányok mozgása továbbra is egy Doom-környezetbe van leképezve, ám jóval finomabb navigációra képesek, és többféle visszajelzést is kapnak. A fejlesztők egy körpanorámás AMOLED kijelzőt alkalmaznak, amely nagyobb látómezőt fed le, miközben nem zavarja az állatok bajuszát, az akadályokkal való ütközést pedig enyhe légfúvások jelzik az orruknál.
A leglátványosabb újítás egyértelműen az elsütőszerkezet bevezetése: a patkányok immár lőni is tudnak a játékban. A fegyver elsütéséhez egy egyedi tervezésű, manccsal működtethető kart használnak, amely rugók segítségével tér vissza alaphelyzetbe, 3D-nyomtatott burkolatban kapott helyet, és forgásérzékelőt, valamint léptetőmotort is tartalmaz. Ennek köszönhetően a rágcsálók már nemcsak mozognak a virtuális térben, hanem aktívan be is avatkoznak az eseményekbe, új szintre emelve a kísérletet, amely továbbra is a tanulás és a viselkedéskutatás határait feszegeti.
A kutatók hangsúlyozzák, hogy a teljes rendszer külső elemekre épül: szenzorokra, mozgáskövetésre, vizuális visszajelzésekre és természetesen a helyes viselkedést megerősítő jutalmakra. Míg az első kísérlet Tóth Viktor egyszemélyes projektje volt, a második verzió már Makra Sándor villamosmérnökkel együttműködésben készült, a dokumentálásban és a nyílt forráskódú közzétételben pedig Blaschek Ákos is közreműködött - így elvileg bárki megépítheti a saját "patkány VR" rendszerét.
Az eredmények biztatóak: Tóth szerint az állatok sikeresen megtanultak navigálni a virtuális környezetben és használni az elsütőszerkezetet, egy patkánynak pedig nagyjából két hétig tart hozzászokni a rendszerhez. Bár időhiány miatt a haladó tréning egyelőre elmaradt, az első adatok aktív bevonódást mutatnak, a teljes viselkedéses validációhoz azonban hosszabb tanulási idő szükséges. Így talán el is hagyhatjuk az idézőjeleket: a patkányok ma már valóban DOOM-oznak játszanak.