Az európai videojáték-ipar az elmúlt két évben súlyos leépítési hullámon ment keresztül, egy friss felmérés szerint a fejlesztők több mint 26 százalékát bocsátották el 2024 és 2025 között, és több mint 10 százalékuk még mindig nem talált új munkahelyet.
A Big Games Industry Employment Survey nevű kutatást az InGame Job online karrierplatform és a Values Value toborzási szakértő cég készítette, és az eredményeket a GamesIndustry.biz tette közzé. A felmérés szerint a játéktervezők, grafikusok és tesztelők szenvedték meg leginkább az elbocsátásokat, miközben az elemzői, HR- és vezetői pozícióban dolgozók számoltak be a legnagyobb munkahelyi biztonságról.
A tanulmány szerint 2025-ben önként is sokan hagyták el az iparágat, a fejlesztők 13 százaléka döntött így. A marketingesek körében volt a legmagasabb a kilépési arány, és a junior szinten dolgozók 39 százaléka távozott 2024 és 2025 között. Tanja Loktionova, a Values Value alapítója szerint a munkaerőpiaci helyzet látványosan romlott.
"A munkakeresés egyre tovább tart, és bizonyos területeken - például programozásban - azt látjuk, hogy az emberek rosszabb feltételeket is elfogadnak, tehát alacsonyabb fizetést vagy alacsonyabb pozíciót, csak hogy legyen munkájuk."
A felmérésből kiderül, hogy a fizetés vált a legfontosabb szemponttá az álláskeresés során, megelőzve a korábban meghatározó motivációkat, mint az izgalmas projektek, a fejlődési lehetőségek vagy a jó csapat. A válaszadók 87 százaléka a bért nevezte meg legfontosabb tényezőként, míg 59 százalékuk a munkavégzés formáját (home office, hibrid vagy irodai) és az életmunka-egyensúlyt tartja meghatározónak.
Loktionova szerint a programozói bérek - különösen a Unity-fejlesztőké - közel a felére estek vissza, mivel alig vannak nyitott pozíciók, miközben rengeteg szakember került az álláspiacra.
A jelentés arra is rámutat, hogy továbbra is fennáll a nemek közti bérszakadék, a női fejlesztők átlagosan kevesebbet keresnek, és alacsonyabb fizetést kérnek ugyanazokért a pozíciókért. Loktionova szerint ez nemcsak strukturális problémát jelez, hanem a női munkavállalók önértékelésében és tárgyalási magabiztosságában is megmutatkozik.
Az adatok összességében azt mutatják, hogy az európai videojáték-iparban jelentős válsághelyzet alakult ki, ahol a munkahelyi bizonytalanság, a csökkenő fizetések és a nemi egyenlőtlenségek egyszerre sújtják a szakembereket.
Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!