Hirdetés

A volt PlayStation-főnök szerint az exkluzivitás a játékipar Achilles-sarka

|

Shawn Layden őszintén beszélt a Sony által is használt üzleti modellről.

Hirdetés

A Sony sokáig a PlayStation-exkluzivitásban látta a megoldást, majd rájött, hogy érdemes lehajolni a PC-s tábor pénzéért is, azóta pedig kisebb-nagyobb hatásszünetekkel ugyan, de játékait erre a platformra is portoltatja (többek között olyan csapatokkal, mint a Nixxes Software). Azóta "csak" konzolexkluzivitásról beszélhetünk, ugyanakkor olyasfajta üzleti modell ez, amely miatt a vállalat - ironikus módon - a Microsoftot támadta az Activision-Blizzard felvásárlásakor. 

A PlayStation egykori fejese, Shawn Layden többször is fogalmazott már meg problémákat a játékiparral kapcsolatban, és nem a hasára ütve beszél: az amerikai üzletember több mint 30 éven át dolgozott a Sony különböző divízióinál, mielőtt 2019-ben visszavonult volna. Layden tavaly például amiatt kongatta meg a vészharangot, hogy a mindent felvásároló nagyvállalatok mennyit árthatnak

Hirdetés

A volt PlayStation-főnök most a VentureBeatnek nyilatkozva őszintén beszélt egy másik fontos témáról, az exkluzivitásról. Layden - aki jelenleg olyan cégek tanácsadója, mint a Tencent és a Web3 Ventures - különösen a fejlesztési költségek folyamatos emelkedése miatt szólalt fel: 

"Amikor egy játék költségei meghaladják a 200 millió dollárt, az exkluzivitás az Achilles-sarkad. Ez csökkenti az elérhető piacot. Különösen akkor, ha az élő szolgáltatással működő játékok vagy az ingyenes játékok világában vagy. Egy másik platform csak egy újabb módja annak, hogy megnyissuk a tölcsért, hogy több embert vonzzunk be. Egy ingyenesen játszható világban, mint tudjuk, az emberek 95 százaléka soha nem fog egy fillért sem költeni. Az üzlet a konverzióról szól. Azzal kell javítanod az esélyeidet, hogy feltöröd a tölcsért. A Helldivers 2 megmutatta ezt a PlayStation számára, egy időben jelent meg PC-re is. Ha szélesebbre nyitod a tölcsért, több embert juttatsz be."

Layden tovább boncolgatta a PlayStation és más hardverfejlesztők "fojtogató hatását" a játékok platform-exkluzívvá tétele miatt, különösen, mivel a fogyasztók gondolkodásmódja változik:

"El kell döntened, hogy mikortól gyilkolod meg a kedvenceidet. Melyik az a pont, amikor ez a fojtogató hatás mindenre kiterjed, ami a platformodra kerül - ez egy jövedelmező piac volt számodra, de a fogyasztók gondolkodásmódja változik. A fogyasztók már nem vásárolnak kilenchavonta vagy akárhány havonta új mobiltelefont. A hardvercégek szerintem nem lesznek képesek arra, hogy továbbra is ilyen fojtogató befolyást gyakoroljanak. El kell fogadniuk egy olyan jövőt, ahol az emberek maguk építik a dolgokat, vagy máshonnan jönnek. [...] Ez a vadállat természete. Nem lehet örökké fojtogatni a piacot."

Ti mit gondoltok Layden szavairól?

Olvasd telefonon csak a legfontosabb híreket!

Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)