Hirdetés

A The Last of Us rendezője keményen nekiment a generatív AI-nak

|

A legendás alkotó szerint a promptolás nem művészet, hanem zsákutca.

Hirdetés

Bruce Straley, a The Last of Us társrendezője és a Naughty Dog egykori kulcsfigurája élesen bírálta a generatív mesterséges intelligencia térnyerését a videójáték-iparban. A 2025-ös The Game Awards előtt a Polygonnak adott interjújában egyértelművé tette, hogy szerinte az AI-alapú tartalomgyártás nemcsak művészileg érdektelen, de hosszú távon önpusztító irányba tolja az iparágat.

Straley úgy fogalmazott, a generatív AI olyan, mint egy kígyó, amely a saját farkát eszi: nem képes önálló gondolkodásra vagy fejlődésre, csupán azt ismétli és utánozza, amit korábban "elfogyasztott". Véleménye szerint ez alapvető különbség az emberi alkotás és az algoritmusok működése között, és jelenleg ez a technológia legnagyobb korlátja.

A téma apropóját Wildflower Interactive első játéka, a Coven of the Chicken Foot adta, amelynek egyik különlegessége egy rendkívül reaktív társkarakter. A boszorkányos kalandjátékban szereplő lény képes megfigyelni a játékost, utánozni a viselkedését és tanulni a környezetéből, mégsem használnak hozzá generatív AI-t. Straley hangsúlyozta, hogy mindezt hagyományos, emberi tervezésen alapuló játékmeneti megoldásokkal érték el, amelyek az ő Naughty Dognál szerzett tapasztalataiból táplálkoznak.

Szerinte a játék bája éppen abban rejlik, hogy a karakter tökéletlen és eszköztelen. Ha rossz döntéseket hozunk, annak következményei vannak, és ezek felfedezése emberi alkotói munkából fakad. Nem egy mesterséges tudat megalkotása volt a cél, hanem egy élőnek ható világ létrehozása, ahol a hibák és az esetlenség is a részei az élménynek. Straley szerint az emberi agy fejlődése több százmillió év eredménye, és illúzió azt gondolni, hogy ezt rövid távon algoritmusokkal lehetne pótolni.

Hirdetés

A rendező azt is elmondta, hogy a generatív AI térnyerése kommunikációs problémákat is okoz a fejlesztőknek. A videójátékos szakmában az AI kifejezés évtizedek óta a kézzel programozott ellenfeleket és NPC-ket jelentette, ma viszont sokan automatikusan gépi tanulásra és nyelvi modellekre asszociálnak. Emiatt egyre nehezebb bemutatni egy összetett, de teljesen emberi munkával készült rendszert anélkül, hogy félreértenék.

Miközben a nagy kiadók, például a Microsoft, a Ubisoft vagy az EA egyre nyitottabbak a generatív AI használatára, Straley filozófiai alapon utasítja el a technológiát. Bár elismeri, hogy szűk, kontrollált környezetben akár működhetne is, személy szerint semmilyen érdeklődést nem érez olyan művek iránt, amelyeket nem emberek hoztak létre. Mint fogalmazott, nem akar robotok által készített filmeket nézni vagy számítógép generálta műalkotásokat szemlélni.

Álláspontját végül a lehető legegyértelműbben foglalta össze: nem érdekli az AI által generált művészet, és szerinte a promptolás önmagában nem alkotás. Az emberi hibák, repedések és tökéletlenségek teszik értékessé a művészetet, és ezt semmilyen algoritmus nem tudja hitelesen pótolni.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)