Amikor egy MMORPG esetében modokról beszélünk, akkor nagyon sokaknak a következő katasztrofális borzadály fog az eszébe jutni:
A fenti szituáció egy kellemetlen időszak szüleménye, és még a World of Warcraft: Wrath of the Lich King vallásos raiderei sem mindig tolták eddig a felesleges addonok halmozását. Ettől függetlenül a kép hibátlanul megszolgálja illusztratív céljainkat.
A WoW világában rengetegen azért telepítenek külső kiegészítőket, hogy extra információkhoz férhessenek hozzá, és kényelmesebbé tehessék maguknak a játék megannyi kihívását. A WoW fejlesztői mindezek mellett támogatják is az addon fejlesztést, és bár a közeljövőben vissza fognak venni azok erejéből, a modok többsége érintetlenül fog maradni. A Final Fantasy XIV közössége azonban nagyon másfajta szabályok szerint játszik.
A Square Enix MMORPG-je egy "ne mutasd, ne beszélj róla" szabályt használ. Alapvetően tilos bármivel módosítani a klienst, de valójában nem fognak kitiltani senkit azért, mert különböző kozmetikai extrákat vagy UI kijelzőket telepít fel a játékához. Ha azonban azokat használva streamelünk, vagy szekáljuk a többieket, akkor abból hamar gondjaink lesznek. A World of Warcraftban például bevett gyakorlat a Damage Meter eredményeinek beszúrása a chatbe, ha egy raid nem alakul szépen, és a vezetőség a felelősökért kiált. Ezzel nem érdemes próbálkozni az FFXIV világában, mert ha mások szidalmazására akarjátok használni az ottani combat addont, akkor hamar Eorzea kapujának túloldalán fogjátok találni magatokat.
Van azonban az FFXIV-ben egy olyan addon csoport, ami nem jellemző a World of Warcraftra: ezek a modelleket módosító kiegészítők. Különböző fájlok kicserélésével módosíthatjuk azt, hogy a karakterünk hogyan néz ki a játékban, de mivel ez kliens oldalon történik, ezt rajtunk kívül senki más nem láthatja. Mi fotózkodhatunk ugyan a játék legmenőbb fegyvereivel, de közben a játékostábor többi része csak azt fogja látni, hogy egy rozsdás lapáttal táncolgatunk. Az ilyen modok lehetővé teszik azt is, hogy külsős fejlesztők által megtervezett ruhákat fecskendezzünk a kliensünkbe, vagy jelentősen módosíthassuk a karakterünk arányait, nemi sajátosságait, bőrét, bármilyét. Vannak szerepjátékos és fotós körök, melyekben ezek a modok kifejezetten népszerűek, ahogy azok is, melyek az egyébként csak valódi pénzért megvásárolható tárgyakat rakják a karakterünkre teljesen ingyen.
Itt szeretnénk emlékeztetni mindenkit, hogy ez alapvetően még mindig csak az adott játékos számára változtatja meg a kliens vizuális oldalát. Pózolhatsz te egy méretes rúddal, és egy Ultimate fegyverrel a Fat Cat mountod hátán, de Limsa Lominsa békés kalandozói csak azt fogják látni, hogy nagyon furán bámulod a Summoner Petedet egy rongyos pizsamában álldogálva. Született azonban egy rendszer néhány éve, ami lehetővé tette mindenkinek a "valódi énünk" megjelenítését. Itt lép képbe a Mare Synchronos.
Egy technikailag lenyűgöző rajongói projektről van szó, ami egy keretrendszer felhasználásával lehetővé teszi (illetve tette, erről később) a környezetünkben vagy adott személy által használt modok szinkronizálását. Ez tulajdonképpen annyit tesz, hogyha megnyomunk egy gombot, akkor a Mare letölt minden szükséges adatot ahhoz, hogy olyannak láthassuk a többiek karaktereit, amilyeneknek ők látják azokat. A problémák itt kezdődnek, ugyanis innentől nem arról beszélünk, hogy valaki a saját szórakoztatásából csinált egy pornográfia-határára eső karaktermodellt, és gyönyörködik benne. Itt már a másik játékélményének befolyásolása történik (bármennyire is önkéntes a Mare használata).
Ehhez hozzáadjuk, hogy a Marénak voltak fizetős funkciói, és lehetővé tette a Square Enix mikrotranzakciós üzletében található tárgyak használatát, így pedig meg is van a katasztrófa. Néhány napja nagyon jól öltözött ügyvédek küldtek egy felszólítást a Mare Synchronos fejlesztőinek, hogy a buli véget ért, tessék lekapcsolni a szervert, és eltűntetni mindent, vagy gondok lesznek. Ha valamit pedig megtanultunk az elmúlt években az az volt, hogy japán játékcégek ügyvédjeivel nem érdemes összeveszni.
A felszólítás nyomában a Mare üzemeltetői természetesen megtették, amire felkérték őket: néhány óra alatt a rendszer koordinálásához használt Discord bezárt, a szolgáltatás szervere lekapcsolt, és a regisztráció megszűnt. A funkcionalitás lejárt, és a mod osztogatás véget ért. Ennek persze volt egy olyan járulékos hatása, hogy egyrészt a Mare-ra alapozó szerepjáték klubok (melyek meglehetősen népszerűek az FFXIV-n belül) most közepesen kétségbeestek, de másrészt mindenki megijedt, aki valamilyen modot használ vagy fejleszt. A nagy ijedtséget ma reggel Naoki Yoshida, az FFXIV feje jött elhessegetni.
A játék weboldalára közölt meglehetősen hosszú magyarázatot belinkeljük ide nektek, mert Yoshida megkérte a sajtót, hogy tegyen így. Persze arra is megkérte a sajtót, hogy ne foglalja össze a mondandóját, de a sztori teljességéhez nincs más választásunk, és így vállalva a körmöst leközöljük a jó hírt: nem változik semmi.
Yoshida továbbra is kitart amellett, hogy amíg mindenki csak a saját szórakoztatására modolja a klienst (és nem kalózkodja le a mikrotranzakciós üzlet tartalmait), addig nem fognak beleszólni a dolgokba. Amint azonban az ilyesfajta viselkedés kihatással lesz a közösségre, veszélyezteti az FFXIV játékélményének tisztaságát, és/vagy szolgáltatásának biztonságát, úgy közbe fognak lépni. Mindez pedig annyit tesz:
"ma még nem tiporjuk el a modokat, de tessék viselkedni".
Reméljük, hogy Yoshida bizalma a játékostáborban kifizetődik. A Final Fantasy XIV egy csodálatos játék, tele rengeteg szubkultúrával, akik mind más és más módokon viszonyulnak a közösségi eszközökhöz. Egy mindenre kiható nagytakarítás hatalmas csapás lenne sokak virtuális világára, és az senkinek sem kedvezne.