Hirdetés

Mi az az e-sport csalás, amely rád is veszélyes lehet?

|

Van az úgy, hogy a versenyzők tudtukon és akaratukon kívül kerülnek bajba.

Hirdetés

A 2019-ben debütált Apex Legendstől anno nem vártunk sokat, de a Respawn Entertainment lövöldéje egy pillanat alatt milliókat bolondított magába, köszönhetően annak, hogy színes és sokszor humoros külseje mögött fegyverkezelés és taktikai mélység szempontjából egy meglepően komplex játék rejlik.

Bár a fénypontján már jó eséllyel túl van a játék, még mindig van egy komoly e-sport környezet a battle royale körül: a 4 éve futó Apex Legends Global Series a világ legjobb lövészeit hozza össze, hogy azok a 2 000 000 dolláros (közel 780 millió forint) nyereményalap egy darabjáért versenghessenek. Amikor ennyi pénz forog kockán, akkor a tiszta versenykörnyezet mindennél fontosabb.

Cheaterek mindenhol

A csalások körüli botrányok nem kifejezetten meglepőek, és sajnos nem is túl ritkák. A meccsek megfixálása már akkor megkezdődött, amikor a pénzdíjak maximum egy új PC-re voltak elegendők. Az első nagy botrány 2010-ben történt, amikor a dél-koreai e-Sports Association (KeSPA) lefülelt egy tucatnyi StarCraft játékost foglalkoztató szervezetet.

Hirdetés

Annak vezetői rendszeresen maguk döntötték el, hogy ki fog nyerni és ki fog veszíteni az adott versenyen, mert bár a nyereményalapok tényleg karcsúak voltak, a fogadásokra költött pénzek már akkoriban is csábítóan magasra szöktek. Persze nem csak meccsfixálás, de játékhibák kihasználása is csalásnak minősül, amit 37 Counter-Strike: Global Offensive edző a saját kárán tanult meg.

Azt gondolná az ember, hogy az idősebb, tapasztaltabb csapatvezetők bölcsebbek is lettek az évek múlásával, de 2021-ben a 37 említett edző mind figyelmeztetést kapott, amiért egy programhiba kihasználásával, a megfigyelő módból sutyorogtak olyan információkat játékosaik fülébe, amikről azok nem tudhattak volna. Akkor még csak az Esports Integrity Commissiontől kaptak egy körmöst, de később maga a Valve ki is tiltotta négyüket a CS:GO-ból, és olyan szabályváltoztatásokat hozott, melyek jelentősen megnehezítették minden edző munkáját.

Az észak-amerikai Cloud9 tagjai maguk vallották be a dolgot, így ennek hatására az ESL be is vezette a véletlenszerű drogteszteket. A legtöbb prémium verseny szabályzatát egyébként is nehéz áthágni a rendezvények természete miatt, de valaki azért mindig megpróbálja: 2018-ban Nikhil "Forsaken" Kumawat egy illegális programot próbált telepíteni a gépére, amire a csalás elleni védelem azonnal reagált is, a kamerákon pedig egyértelműen látszott, hogy el akarja tűntetni a szoftvert. Ezúttal azonban valami egészen másról volt szó.

Segítség, meghackeltek!

Itt kanyarodunk vissza az Apex Legends esetéhez. 2024. március 18-án zajlott a Global Series észak-amerikai regionális döntője. A csapatok felkészültek, beugrottak és harcba szálltak, a mérkőzés közepén azonban egyre furcsább problémák merültek fel. Először Noyan "Genburten" Ozkose, a DarkZero egyik játékosa jelezte, hogy hirtelen elkezdett látni mindenkit a pályán. Ez egy úgynevezett wallhack hatása: a felhasználó a falakon és a környezeti elemeken keresztül is látja ellenfeleit, hatalmas előnyt biztosítva magának ezzel.

Amint észlelte a csalást, a játékos azonnal abbahagyta a versenyt.
Amint észlelte a csalást, a játékos azonnal abbahagyta a versenyt.

A bökkenő itt az volt, hogy nem Genburten telepítette fel magának a wallhacket. Az érintett azonnal feltette a kezeit, amikor észrevette a dolgot, jelezte a bíróknak a helyzetet, és kiszállt a meccsből. Ekkor még a vezetőség úgy ítélte meg, hogy ez egyszeri kellemetlenség és pörgetik tovább a mérkőzéseket. Ezután következett Phillip "ImperialHal" Dosen, a TSM lövésze, aki aimbot jelenlétét érzékelte. Ez a fajta csalás a célzást segíti, így ImperialHal is feltette kezeit és kiszállt. Itt vált egyértelművé, hogy a versenyt nem lehet tovább folytatni.

A GS YouTube csatornája csak rád vár!

Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.

Némi nyomozás után kiderült, hogy nem résztvevői csalásról, hanem külső támadásról van szó. Az önkéntesekből álló Anti-Cheat Police felfedezte, hogy valaki RCE-t használt: az RCE, azaz Remote Code Execution lehetővé teszi a támadónak, hogy bármilyen kódot lefuttasson a célpont számítógépén. Ez hatalmas veszélyt jelent, és a probléma itt az, hogy nem csak a versenyzők számára: a támadók ugyanis vagy Apex Legends csalás elleni programján (ami milliók PC-jén dolgozik különböző játékok alatt), vagy a motorján (a Source Engine-en) keresztül jutottak be. Hirtelen már nem csalásról, hanem egy hatalmas biztonságtechnikai veszélyről lett szó.

A csalásokat bekapcsoló menüben felbukkanó
A csalásokat bekapcsoló menüben felbukkanó

A történelem ismétli önmagát

A '2000-es években megjelent, az Infinity Ward által fejlesztett Call of Duty Modern Warfare trilógia mindhárom része szenvedett az ilyen RCE sebezhetőségektől. A problémák olyan súlyosak voltak, hogy egy idő után a Valve lépett közbe, és a játékok áruházból való letiltásával fenyegetőzött, ha nem sikerül kijavítani a hibákat. A Respawn Entertainmentet 2010-ben az Infinity Wardból kivált fejlesztők alapították. Véletlen lenne, hogy pont az ő játékukban bukkant fel újra ez a hiba? Aligha.

Elhárult a veszély?

Természetesen az Easy Anti-Cheat és a Respawn fejlesztői is elkezdtek vizsgálódni. Miután előbbi jelezte, hogy náluk bizony nincs rés a pajzson, az EA stúdiója túrt mélyebbre a kódbázisban, és néhány nappal később ki is adtak egy frissítést, amelynek köszönhetően március 27-én gond nélkül le tudták bonyolítani a döntőt. A jó hír tehát, hogy a közvetlen veszély elhárult, ugyanakkor csak remélni tudjuk, hogy a fejlesztőcsapatok körültekintőbben járnak majd el a jövőben, egy ilyen biztonsági résen ugyanis nemcsak csalások juthatnak be a felhasználók gépére.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)