Hirdetés

A csalók, akik már játszani sem hajlandók

|

Hatalmas ipar épült arra, hogy akinek van elég pénze, átugorhassa az unalmas részeket.

Hirdetés

Van különbség csalók és csalók között. Az AI-kijelzők vagy a célzást segítő programok külön kategóriába tartoznak, mivel ezek jelentős előnyöket nyújtanak a játékosoknak, és az adott pillanatban felgyorsítják a győzelemhez vezető utat. A botok használata egy másik kategória. Ez nem fog senkit győzelmekhez segíteni, de csalásnak minősül, és hatalmas ipar épült köré.

Mindennek ára van

Valahol a 2000-es évek közepén jöttek rá a játékfejlesztők, hogy a többszereplős címeket sokkal tovább pörgetik az emberek, ha valamilyen fejlődési rendszert rejtenek beléjük. Legyen szó fegyverek fejlesztéséről, a profilunk szintezéséről vagy bármi másról: ha van egy szám, amit lehet növelni, akkor mindenki nagyobb örömmel fektet időt az adott mókába. Egy fejlődési rendszernek azonban megvannak a maga negatívumai is, hiszen ha van hová fejlődni, akkor kínálni kell dolgokat, amikért érdemes hajtani. Karakterek felnyitása, játékmódok elérése, fegyverek erőssége mind ilyen rendszerek mögé vannak zárva, és nem mindenki szeret megdolgozni azért, hogy megnyithasson egy-egy dolgot.

Hirdetés

Itt kezdődött a League of Legends egyik legjövedelmezőbb "üzletága" is. A Riot sikercímében ugyanis a karakterek és a rangsorolt mód is el vannak zárva adott mennyiségű meccs mögé: a meccsekkel tapasztalati pontokat és kék esszenciát gyűjtünk, melyekkel szintezünk és új karaktereket nyithatunk meg. Mi van azonban akkor, ha nem akarunk hetekig farmolni? Hát felléphetünk egy fiókokkal kereskedő weboldalra, és pár ezer forintért vehetünk egy profilt, amin van egy csomó karakter, és elég magas a szintje ahhoz, hogy mehessen rangsorolt meccsekre.

Rengeteg pénzbe vagy időbe kerül, mire mindent feloldunk a LoL-ban
Rengeteg pénzbe vagy időbe kerül, mire mindent feloldunk a LoL-ban

Ezzel két probléma is van: egyrészt a Riot Games szabályzata tiltja az ilyesmit, másrészt ezeket a fiókokat többnyire botokkal fejlesztik fel. Ez azt jelenti, hogy egy távoli országban van egy számítógép, ami egy programot futtat a háttérben, és ennek a programnak az a feladata, hogy belépjen LoL (vagy CS2, Apex stb.) meccsekbe, és ott mozogjon annyit, hogy az automatizált védelem ne rúgja ki őt a mérkőzésből. Az, hogy nyer vagy veszít, lényegtelen, a csapattársak játékélményével együtt. A tapasztalati pontok gyűlnek, és pár nappal később el lehet adni a fiókot egy weboldalon.

Több száz ilyen fiók kerül a piacra naponta, és az emberek, akik át akarják ugrani a fejlődési folyamatot, nagy örömmel markolják fel őket. A legnagyobb sérültjei ennek a rendszernek azok a League of Legends játékosok, akik kezdőkként fejlődni próbálnának, élvezni szeretnék az első mérkőzéseiket, és ismerkednének a mechanikákkal. Ezt jelentősen megnehezíti, amikor egy (vagy sokszor több) fiókot egy ostoba szoftver futtat, aki csak eteti az ellenfeleket a halálaival.

Ezen a gépen egyszerre 10 CS2 kliens fut és farmolja az xp-t
Ezen a gépen egyszerre 10 CS2 kliens fut és farmolja az xp-t

Ez persze nem csak a kezdőknél probléma: botokkal és segédeszközökkel sokszor azt is megoldják, hogy a ranglétra magasabb szintjeiről adjanak el fiókokat. Szeretnél egy Gyémánt besorolású profilt, hogy villoghass a haverok előtt? Alig 150 dollárért már azt is vásárolhatsz! Ezeket persze a Riot idővel eltakarítja, de nem csak a LoL-ban van a botozással probléma. A CS2-ben a profil szintje miatt botoznak emberek, a WoW-ban aranyat gyűjtögetnek és adnak tovább a fekete piacon, a Call of Duty: Mobile-ban pedig mindenféle valutát össze lehet szedni a szoftverekre bízott farmolással.

Mit lehet tenni?

Ilyenkor teszi fel a fejlesztő azt a jogos kérdést, hogy mi lehet erre a válasz. Eddig ez egy relatíve könnyen megoldható helyzet volt: általában látszik az, ha valaki nagyon szisztematikusan mozog. A League of Legendsben például a botok vagy a bázison mászkálnak, vagy folyton leszaladnak a középső ösvényen, neki az ellenfélnek. A Counter-Strike-ban egy helyben toporognak, vagy csak nagyon bénán rohangálnak a pályán, 0 ölést begyűjtve.

Az olyan MMORPG-kben, mint a World of Warcraft, a botok által vezérelt karakterek csak egy-egy varázslatot ismételgetnek, és ugyanazokat a szörnyeket ölik újra és újra. Ezt könnyű azonosítani még egy automatizált rendszerrel is. A probléma itt egyrészt a mennyiség: a botokat használókat nem zavarja, ha néhány fiókot letilt a fejlesztő, hiszen egyszerre tucat fiókból dolgoznak, és nem kerül nekik semmibe újabb és újabb profilokat regisztrálni. Ennél azonban nagyobb veszélyt jelent, az AI, ami betört a botozás piacára is.

A World of Warcraftot lassan két évtizede mételyezik a botok
A World of Warcraftot lassan két évtizede mételyezik a botok

Egyelőre limitált eszközeik vannak a botot használó játékosoknak és fiókárusoknak. A CS2-ben például egy AI segítette szoftver meg tudja oldani, hogy a csevegő dobozban hihető beszélgetést folytasson a csapattársakkal, de célozni nem fog jobban egy átlag robotnál. Az AI viszont fejlődhet, ami ijesztő tény a többszereplős játékok üzemeltetői számára. Ha az algoritmusok kiismerik az adott játékot, akkor ténylegesen észrevétlenül játszhatják majd helyettünk a meccseket, gyűjthetik az XP-t és megoldhatják a grindolást. Ez pedig beláthatatlan és visszavonhatatlan változásokat hozhat az e-sport címek működésébe.

Már a ChatGPT is játszik

Az AI-eszközök jelentősen megkönnyíthetik a botozást. A meccsek chat dobozában például elhitethetik az emberekkel, hogy egy valódi játékos ül a gép előtt. A "gond" itt az, hogy a ChatGPT például nem játékbeli csaláshoz készült, így amikor egy CS2-körben egy LordAstolflo nevű játékos gyanakodni kezdett, akkor rákérdezett a gyanús felhasználónál a "Hello World" program kódjára. A szoftverfejlesztésben készségesen segítő chatbot azonnal kiírta a "Hello World" program kódját, bizonyítva ezzel, hogy itt bizony egy botról van szó. Mindenki nevetett egy jót, és repültek is a jelentések a Valve intézői felé.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)