Meglepően rossz számokat hozott a november az amerikai videójáték-piacon, különösen annak fényében, hogy a Black Friday hagyományosan az év egyik legerősebb időszaka. A Circana legfrissebb jelentése szerint az Egyesült Államokban a fizikai videójátékok, hardverek és kiegészítők együttes forgalma 2025 novemberében mindössze 5,9 milliárd dollárt tett ki, ami négy százalékos visszaesést jelent az előző évhez képest, és egyben a legalacsonyabb érték 1995 novembere óta.
A visszaesés leginkább a hardvereket érintette, ahol a költés 695 millió dollárra esett vissza, ami huszonhét százalékos csökkenést jelent egy év alatt. Ezzel a 2025 novembere a második leggyengébb hardveres hónap lett 2005 óta, amikor mindössze 455 millió dollár értékben vásároltak konzolokat. Az eladott készülékek száma is drámaian csökkent: összesen 1,6 millió darab fogyott, ennél kevesebb hardver csak 1995 novemberében talált gazdára. Konzolokra lebontva az Xbox Series X és S eladásai 70 százalékkal estek vissza (ebben szerepet játszhatott az is, hogy a Microsoft nem hirdetett meg semmilyen Black Friday-akciót), a PlayStation 5 negyven 40 mínuszt hozott, míg a Nintendo Switch családja 10 százalékos csökkenést mutatott még annak ellenére is, hogy időközben már a Switch 2 is elérhető.
A kiegészítők piaca sem járt jobban, ahol a költés 327 millió dollárra zsugorodott, ami 13 százalékos visszaesést jelent, miközben a kontrollerek iránti kereslet önmagában 19 százalékkal csökkent. Egyedül a digitális és tartalmi bevételek mutattak enyhe növekedést, összesen 1 százalékkal haladva meg a tavalyi szintet, ám ezen belül a fizikai játékeladások így is 14 százalékos zuhanást produkáltak, ami Mat Piscatella szerint minden idők legalacsonyabb novemberi eredménye a mérések kezdete óta.
US video game hardware total units sold and average price paid, Nov 1995 through Nov 2025.
— Mat Piscatella (@matpiscatella.bsky.social) 2025. december 17. 16:30
[image or embed]
A Circana elemzője szerint a háttérben elsősorban az árak folyamatos emelkedése áll. Az alapvető megélhetési költségek növekedése már korábban is nyomást gyakorolt a piacra, ám mostanra maguk a játékok és a hardverek is olyan drágává váltak, hogy ez már a tehetősebb vásárlókat is visszafoghatja. Piscatella külön figyelmeztetett a memóriaárak emelkedésére, ami további drágulást hozhat úgy a konzolok, mint a PC-k tekintetében, és ennek súlyos következményei lehetnek a dedikált játékeszközök piacára nézve. Szerinte a novemberi adatok már most is vészjelzésként értelmezhetők.
A helyzet súlyosságát jól mutatja az is, hogy míg 2019 novemberében egy konzol átlagos ára 239 dollár volt az Egyesült Államokban, addig mára ez az összeg 439 dollárra nőtt, és az árak annak ellenére sem indultak csökkenésnek, hogy a PlayStation 5 éppúgy 5 éve piacon van már, mint az Xbox Series X és Series S. Egyelőre nem lehet biztosan kijelenteni, hogy ez csak egy kirívóan gyenge hónap volt, vagy egy hosszabb távú trend kezdete, erre legkorábban a decemberi adatok adhatnak választ 2026 elején.