Az Xbox jelen generációja 2022 elejéig még úgy ahogy tartotta a lépést a PlayStation 5-tel, azóta viszont egyre gyorsuló ütemben tágul az olló, ahogy negyedévről negyedévre csökken az eladott Series X-ek és Series S-ek száma. Az sem segít, hogy a Microsoft számos piacon régóta nem tölti fel a készleteket, de már hazai pályán is egyre mélyebb válságba süllyed. Nemrég a Costco hivatalosan is megerősítette, hogy leveszi kínálatából a Series X|S konzolokat, és a jövőben kizárólag Nintendo és PlayStation hardvereket tart majd a polcokon. Az üzletlánc súlyának érzékeltetése végett érdemes megjegyezni, hogy a 3. legnagyobb a világon a Walmart és az Amazon mögött.
A döntést egyszerű üzleti lépésként indokolták, hozzátéve, hogy nincs tervben az Xbox-kínálat visszahozása. Az eset nem egyedülálló: Kanadában az EB Games is hasonló stratégiát követ, ahol a Series X már csak készlet erejéig érhető el, a Series S-ből pedig korlátozott mennyiséget lehet rendelni. Ráadásul mindez az ünnepi időszak előtt történt, amikor olyan címek adhatnának lökést az Xbox-eladásoknak, mint a Call of Duty: Black Ops 7, a Ninja Gaiden 4, a The Outer Worlds 2 és a Keeper.
Mike Ybarra szerint az Xbox konzolok gyakorlatilag halottak. Az egykori Blizzard-elnök a kijelentést akkor tette, amikor gratulált a Sony-nak a PS5 újabb értékesítési mérföldkövéhez. A PlayStation 5 immár a legsikeresebb generációs szereplővé nőtte ki magát, míg az Xbox jövőjét a Microsoft irányváltásai és zavaros üzenetei bizonytalanná teszik. Ybarra szerint a "This is an Xbox" kampány félreérthető, és a hagyományos konzolos közönség aligha fogja követni a céget az okostévék és Windows-alapú kézi konzolok világába (lásd: Asus ROG Xbox Ally és Asus ROG Xbox Ally X). Az árnövekedések sem segítettek: a hardverek veszteségesek maradtak, a magasabb árpont pedig csak elidegenítette a vásárlókat, miközben más boltok már akciókban szórják ki a készletet.
Bár a Microsoft hivatalosan nem jelentette be a konzolok életciklusának végét, a kereskedői háttérmozgások és a vezetői vélemények egyre sötétebb jövőképet festenek a márkáról. A vállalat továbbra is szállít saját fejlesztésű játékokat és a Game Pass ökoszisztéma sem állt le, de a jövőbeli fókusz - konzol vagy platformfüggetlen irány - egyre inkább kérdőjeles.