Tim Cain, a Fallout egyik társtervezője, aki a nyolcvanas évek óta formálja a videojáték-ipart, új videójában kemény szavakkal bírálta azokat a kiadókat, amelyek az utóbbi időben tömeges elbocsátásokkal és AI-integrációval próbálják "hatékonyabbá" tenni működésüket. Szerinte ezzel épp azt az alapot ássák alá, amire a sikeres fejlesztés épül: az emberi tudást és tapasztalatot.
Cain rámutatott, hogy amikor a cégek sorra küldik el a veterán fejlesztőket, nemcsak munkaerőt, hanem felbecsülhetetlen értékű tudást is veszítenek.
"Marad egy cég, ahol senki sem tud semmit"
- fogalmazott.
"Nem tudják, hol vannak a projektekhez tartozó fájlok, hogyan tárolták őket, vagy mit kellene velük kezdeni. Ilyenkor tűnnek el, sérülnek vagy felejtődnek el fontos tartalmak."
Cain saját tapasztalatból beszél, hiszen elmondása szerint többször is megkeresték korábbi csapatok, miután távozott, hogy magyarázza el, miként működött egy-egy rendszer, amit ő épített.
Szerinte a probléma nemcsak az elveszett adatokról szól, hanem arról is, hogy a fejlesztői tudás szinte láthatatlan.
"Ezek a dolgok nem szerepelnek a dizájndokumentumban, nem foglalhatók össze néhány jelszóban vagy vállalati értékben. Minden tudás azoktól az emberektől jön, akik ténylegesen készítik a játékot. Ha lecseréled az embereket, megváltozik a játék is."
A veterán fejlesztő szerint a mostani trendek - a gyors profitkeresés, az AI-mánia és a szakemberek elbocsátása - veszélyes irányba viszik az ipart. Az igazi innováció szerinte mindig a fejlesztők szenvedélyéből és kísérletező kedvéből született, nem pedig a költségcsökkentésből. Cain szerint, ha a cégek továbbra is így bánnak az embereikkel, akkor néhány éven belül olyan üres vállalatok maradnak, amelyeknél
"senki sem tudja, mitől működik egy játék".
