Miután a Concord is besült, és a Sony egymás után kaszálta el a saját live-service próbálkozásait, adja magát a kérdés: miért ragaszkodik még mindig ennyire ahhoz, hogy neki is legyen egy örökké jövedelmező online slágere? A válasz meglepően egyszerű, elég csak rápillantani a PlayStation Store bevételi statisztikáira.
A Sony üzleti beszámolója szerint a 2024 áprilisa és 2025 márciusa közötti időszakban a digitális bolt bevételeinek 53%-át mindössze nyolc játék és két előfizetéses szolgáltatás termelte. A GTA 5, a Genshin Impact, a Fortnite, a Call of Duty, a Roblox, az NBA 2K, az EA Sports FC, az EA College Football, valamint az EA Play és Ubisoft+ Classics együtt többet hoztak a konyhára, mint a maradék 12 ezer játék együttvéve.
Igen, jól olvasod: több mint 12 ezer játék osztozik a bevételek kevesebb mint felén. A GTA 5, ami már 12 éve piacon van, még mindig olyan mértékben szívja el a játékosok pénzét és figyelmét, hogy gyakorlatilag árnyékot vet minden új megjelenésre. Nem csoda, hogy a kiadók rettegnek a GTA 6 megjelenésének időpontjától, egyszerűen senki nem akar az útjába kerülni.
A Sony azért próbálkozott az elmúlt időben markánsabban is jelenlen lenni a fent emlegetett porondon, a Helldivers 2 bevált, de az ambiciózus The Last of Us Online például a kukában végezte. Most minden tekintet a Bungie féle Marathonra szegeződik, amit szeptemberre ígérnek, de a bizalom nem túl magas, hiszen a most nyári "nem E3-on" semmit sem láttunk belőle.
A japán cég közben azzal büszkélkedik, hogy "sokszínű katalógust és világklasszis kereskedelmi élményt" nyújt, ami papíron igaz is lehet, de a gyakorlatban senki sem akar a bolti kirakat hátuljában porosodni. Egy mai fejlesztőnek úgy kell játékot piacra dobnia, hogy közben tudja, a játékosok figyelmének és pénzének oroszlánrészét egy maroknyi örökéletű cím már rég bekebelezte. És a helyzet nem úgy tűnik, mintha egyhamar változna.