Hirdetés

Az megvan, miben tért el durván a Watchmen film és az eredeti képregény?

|

A film és a képregény végkimenetele ugyanazt a kollektív békét hozza, de a karakterek döntései és motivációi teljesen más hangsúlyt kapnak.

Hirdetés

A minap épp az egyébként remek, HBO Max-os Watchmen tévésorozatot ajánlottam valakinek, mikor eszembe jutott, esetleg külön is fel kellene hívnom a figyelmét arra, hogy a széria az eredeti képregény sztoriját viszi tovább, nem pedig Zack Snyder mozijának a történetét. Van ugyanis egy nagyon fontos változtatás a két mű között, a film teljesen átgyúrta a nagy finálét. 

A Watchmen világa már önmagában is a szürke zónát és az erkölcsi dilemmákat vizsgálja, ahol a hősök nem fekete-fehérek, és a világ túlélése gyakran az igazság feláldozását követeli meg. A képregényben az utolsó nagy csapásként Ozymandias egy gigantikus, génmanipulált tintahalat teleportál Manhattanbe. Az óriási lény pusztító pszionikus hullámot bocsát ki, ami több millió ember azonnali halálát okozza. A világ ezt idegen inváziónak hiszi, és a hidegháborús szembenállás hirtelen megszűnik: a nagyhatalmak kénytelenek összefogni, hogy szembenézzenek a közös fenyegetéssel. A képregény vége így egyszerre megdöbbentő és szinte tragikus: a világ békéje egy hihetetlen hazugságon alapul, amelynek az ára több millió ember élete.

A 2009-es Zack Snyder-film azonban átírja ezt a kulcsjelenetet, és a végső apokalipszis okát Dr. Manhattanhez köti. Ozymandias Dr. Manhattan energiáját felhasználva pusztító eseménysort indít el, amelyben több nagyváros is megsemmisül. A világ vezetői Manhattanra tekintenek a katasztrófa okozójaként, és ennek a látszólagos fenyegetésnek a hatására kötik meg a tűzszünetet. Itt a hazugság ismét a világ megmentését szolgálja, de a hangsúly más: nem egy idegen lény, hanem a félisten státuszú Manhattan válik a bűnbakká.

Hirdetés

A két verzió közötti különbség nem csupán narratív változtatás. A képregényben az apokalipszis külső, idegen erőként jelenik meg, ami az emberi félelmet és a kollektív túlélési ösztönt hozza felszínre. A filmben viszont a fenyegetés belülről jön, egy olyan karakterből, akit a világ hősnek tart, és így a történet erkölcsi súlya még nehezebb: az emberiség összeegyezteti túlélését a félisten által elkövetett pusztítással. Ez a változtatás a karakterek motivációit is árnyalja, hiszen Manhattan szerepe a világ megmentésében és elárulásában egyaránt megjelenik, miközben a néző morális dilemmába kerül: elfogadható-e az emberiség érdekében elkövetett tömeggyilkosság, ha az eredmény béke?

Mindkét verzió végső üzenete azonban hasonló: a túlélés és a béke néha hazugságokra, megtévesztésre épül, és az erkölcsi határok elmosódnak. A képregény és a film közötti különbség éppen ebben a finom árnyalatban rejlik: míg az egyikben a fenyegetés külső, a másikban belső, mindkettő az emberiség félelmeit és morális dilemmáit tárja elénk, és arra készteti az olvasót vagy nézőt, hogy újragondolja, mit jelent igazságosan cselekedni.

Nem akarsz lemaradni semmiről?

Rengeteg hír és cikk vár rád, lehet, hogy éppen nem jön szembe GSO-n vagy a social médiában. Segítünk, hogy naprakész maradj, kiválogatjuk neked a legjobbakat, iratkozz fel hírlevelünkre!


Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)