Ironmouse, a Twitch egyik legismertebb animelánya július 21-én feltöltött egy videót "Miért hagytam el a VShojót" címmel. A 6000 éves démon képe aznap bejárta a gaming sajtó egészét, és mi is számot adtunk a hamar tovagyűrűző botrány első hullámairól, a videó feltöltése pedig csak a kezdet volt. A VShojo, ami addig intézte Ironmouse és egy tucat másik előadó ügyeit, az összeomlás szélére került: a streamereik egymás után jelentették be kilépésüket, így néhány nappal Mousey videója után a vtuber világ egyik legismertebb cége már romokban hevert.
Kezdjük az elején
A Twitch egyik legnépszerűbb női tartalomgyártója egy anime avatár mögül dolgozó hölgy, aki istentelenül sok munkaórát tesz bele abba, hogy szórakoztassa közösségét. Ironmouse-nak a cikk írása pillanatában 2,3 millió követője van a Twitchen és tovább 1,3 millió feliratkozója a YouTube-on. Szintén a neve mellé írhatjuk, hogy 2023-ban megnyerte az év tartalomgyártójának járó szobrát is a The Game Awardson. A csillogó-villogó avatár és a hatalmas számok mögött egy Puerto Ricó-i lány ül, aki néhány évvel ezelőtt nem hitte volna, hogy valaki valaha oda fog figyelni rá, vagy egyáltalán egy percet is el akar majd tölteni a társaságában.
Ironmouse veleszületett immunhiánnyal küzd: a CVID egész életét megkeserítette, ami miatt több nagyobb betegség is kialakult nála. Az életét a modern orvostudománynak és részben az Immune Deficiency Foundationnek köszönheti, egy jótékonysági szervezetnek, amely mindent megtesz, hogy segíthessen a Mouseyhoz hasonló betegek ellátásában. Amikor Ironmouse streamerkarrierje felfutott, akkor ő a barátai segítségével több jótékonysági gyűjtést is szervezett, aminek elsődleges kedvezményezettje az IDF volt. Rengeteg pénzt sikerült felhalmozniuk az alapítványnak, de az egyik esemény végeredményéből 500 000 dollár (kb. 170 millió forint) hiányzott. Az valahogy a VShojónál maradt.
Bocsánat, hol maradt?
A népszerű vtuberek jelentős része bizonyos ügynökségek alatt dolgozik. Ez sok menedzsmenttel kapcsolatos terhet levesz az előadók válláról, és bár a különböző cégek különböző célokkal működnek, alapvetően az egésznek hasonló a struktúrája egy japán popcsapat kiadójához. Az ottani alkalmazottak segítenek brandet építeni, promóciókat intézni, média fiókokat működtetni, pénzügyeket intézni, fenntartani az arculatot, miközben támogatást nyújtanak a tartalomgyártásban is. A VShojo volt Ironmouse, Kson, Kuro Kurenai, Matara Kan és még sok más előadó otthona, akik örömmel írták alá szerződéseiket a céggel, lévén ez másnak tűnt, mint a többi.
A 2020-ban alapított szervezet deklarált célja az volt, hogy a "tehetségeket helyezze előtérbe", ami nagy szó egy olyan iparágban, ami csordultig van drámával. A legtöbb ügynökség komoly összegeket húz le az alkotóiról, és az végkimerülésig hajszolja őket, de a VShojo ettől eltérő üzleti stratégiával próbálkozott: egy fillért sem vont le a vtuberek bevételeiből, kizárólag az ajándéktárgyak eladásai után vonta le a részét. A The Hollywood Reporter egy 2022-es cikke szerint 11 millió dollárnyi befektetői alapot szedtek össze a fennmaradáshoz, de a közösségben mindig felmerült a kérdés, hogy hogyan maradhat életben a VShojo, ha szinte sehonnan nem jön be hozzá pénz.
A válasz pont az, amire gondolsz
Visszatérve Ironmouse esetéhez, a streamernek feltűnt, hogy a második IDF-nek tartott jótékonysági esemény nem úgy fejeződött be, ahogy tervezte. A VShojónak elvileg el kellett volna utalnia 500 000 dollárt a szervezetnek, de ez sosem történt meg: Mousey erre válaszul most hétfőn kilépett a cégből, és ezzel elindított egy lavinát. A fent említett streamerek közül többeknek volt már problémájuk a vezetőséggel, és egyikőjük, Kson élő adásban is konkrétan kimondta, hogy a VShojo jelentős összeggel tartozik neki.
A streamerek többsége nem indokolta meg miért, de a hétfő óta eltelt napokban mindnyájan otthagyták a céget. A dominósor utolsó darabja tegnap dőlt el, amikor a VShojo bejelentette a teljes bezárását:
"A VShojo elbukott, és a cég azért került abba a helyzetbe, amit most mindnyájan láthattok, mert félrekezeltem a dolgokat"
- írta közleményében Justin "Gunrun" Ignacio, a cég elnöke. A poszt szerint az elmúlt hónapokban próbálta korrigálni a problémákat azzal, hogy befektetőket keresett, de végül minden rosszul sült el.
"A pénzalapunkat egyenesen az előadóinkba fektettük bőkezű osztalékok, debütálási alapok, infrastrukturális segítségek, koncertek, események és munkaerő képében. Azt akartuk, hogy a tartalomgyártóink lehessenek saját brandjük tulajdonosai, amiről persze tudtuk, hogy egyedi hozzáállás ebben a térben. A legjobb szándékaink ellenére az üzlet képtelen volt a szükséges bevételek generálására, és kifutottunk a pénzből."
Ami Ironmouse elkevert adományait illeti, azokról Justin Ignacio azt állítja, hogy félreértette a pénz céljait. A cég "korábban számukra elérhető információk alapján" azt hitte, hogy az az 500 000 dollár a VShojo kiadásainak fedezésére érkezett. Elmondása szerint később tudták meg, hogy azt jótékonysági célokra szánták.
Ez az indoklás keveseket nyugtatott meg: ugyan nincs túl sok olyan CEO ma a szórakoztatóiparban, aki ennyire nyíltan beszél az elbaltázott műveleteiről, a VShojo korábbi tagjai és rajongói egyaránt kételkednek Gunrun őszinteségében. Innentől kétségkívül az ügyvédeké a pálya.
Ami az IDF-et illeti, a jótékonysági szervezet rendben lesz: Ironmouse egy új gyűjtésbe kezdett, és e sorok írásakor már 1,2 millió dollárnál állt a mérősáv. A Twitch nagyágyúi lelkesen támogatják az intézményt és Mouseyt abban, hogy ennek a sűrű hétnek legalább a vége szép lehessen.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.