Az Agatha Christie mestertanfolyam indulása szinte azonnal vihart kavart - nem is csoda, hiszen a BBC Maestro legújabb online kurzusának "előadója" maga Christie, annak ellenére, hogy az írónő több mint 50 éve elhunyt. A kurzust mesterséges intelligencia és színészi közreműködés segítségével állították össze, a szerző saját műveiből, levelezéséből és interjúiból merítve. A BBC Maestro szerint ez az első ilyen jellegű kezdeményezés a világon, amelynek célja, hogy az írói mesterség titkait magától Christietől tanulhassák meg az érdeklődők. A kezdeményezés mögött két évnyi munka, közel 100 fős szakmai csapat, valamint négy Agatha Christie-kutató áll. A projekt a Christie-örökösök aktív közreműködésével valósult meg - különösen az írónő dédunokája, James Prichard, aki egyben az Agatha Christie Ltd. elnöke is.
Mindez azonban nem volt elég ahhoz, hogy elkerüljék az etikát firtató kritikákat. Sokan a deepfake technológia egy újabb ellentmondásos alkalmazását látják a projektben, ahol egy elhunyt művész hangját és arculatát használják fel a beleegyezése nélkül. A deepfake kifejezés hagyományosan olyan AI-alkotásokra utal, amelyek célja a megtévesztés - és sokak szerint ez akkor is problémás, ha az örökösök jóváhagyásával történik.
A BBC Maestro és az örökségkezelők azonban elutasítják ezt a minősítést. Michael Levine, a BBC Maestro vezérigazgatója hangsúlyozta:
"Ez nem deepfake. Ez egy etikusan és gondosan elkészített program, amely kizárólag Agatha Christie saját szavaira épül, és teljes körű családi jóváhagyással készült."
Prichard is úgy fogalmazott, hogy a projekt célja nem kevesebb, mint méltó módon megosztani dédnagymamája páratlan tudását a világgal. Az ügy rávilágít egy egyre fontosabb vitára: vajon elfogadható-e az, hogy mesterséges intelligenciával "feltámasztott" alkotók tanítsanak, vagy jelenjenek meg bármilyen formában? Akkor is, ha az alapanyag valóban az ő szavaikból származik?
Az ilyen projektek könnyen felkavarják a művészet, a technológia és az etika határvonalait. Miközben a mesterséges intelligencia sosem látott lehetőségeket kínál a kulturális örökség megőrzésére és továbbadására, a kérdés az: hol húzzuk meg a határt a tisztelet és a kizsákmányolás között?
A BBC Maestro kurzusa egyszerre tekinthető lenyűgöző technológiai bravúrnak és vitát generáló precedensnek. Hogy ebből végül milyen irányba mozdul el a kulturális világ, az most kezd eldőlni.