Hosszasan lehetne vitatkozni arról, hogy mi határozza meg egy játék eszmei, illetve az árcédulán látható konkrét összegben kifejezett értékét. Strauss Zelnick, a Grand Theft Auto VI leleplezésére készülő Rockstar anyavállalatának, a Take-Two Interactive-nak az ügyvezetője például nemrég annak a meggyőződésének adott hangot, hogy igazságosabb lenne, ha az árazás tükrözné a várható játékidőt. Ezzel egyébként arra utalt, hogy a szórakoztatóipar más ágazatainak termékeivel összevetve túlságosan is olcsóak a játékaik ahhoz képest, amennyi tartalmat kapnak tőlük a vásárlók.
És valóban, a GTA V-ben, vagy a Red Dead Redemption 2-ben még úgy is hetekre-hónapokra el tudnak merülni a játékosok, ha hozzá sem szagolnak az online komponenshez. Mindez annak köszönhető, hogy a Rockstar nemcsak emlékezetes, látni- és tennivalókkal gazdagon megpakolt világokat teremtett, hanem jó nagyra is építette őket.
De vajon tényleg annyira hatalmasak, mint ahogy azt játék közben érezzük? Nos, mint kiderült, távolról sem, ugyanis az elmúlt évtizedek termését átnézve akkora - nem egy esetben egybefüggő térképet alkotó - open world-jellegű homokozókra akadtunk, amelyek mellett az említett alkotások éppúgy eltörpülnek, mint a The Witcher 3: Wild Hunt és a The Elder Scrolls V: Skyrim léptékű szerepjátékok világai is. Az alábbiakban közülük mutatunk be néhányat, de ne feledjétek, ezzel nem azt mondjuk, hogy a legnagyobb világú játék a legjobb játék, pusztán éreztetni szeretnénk, mennyire relatív egy nagynak gondolt játékvilág, ha nem a belepakolt tartalmat, pusztán a tér nagyságát szemléljük.
Guild Wars Nightfall
Méret: 38,85 ezer km²
Noha már 11 éve annak, hogy a Guild Wars 2 is elrajtolt, az ArenaNet a mai napig életben tartja annak 7 évvel idősebb elődjét, magyarán továbbra is elérhető a játékosok számára minden idők egyik legnagyobb MMO-s térképe. A Nightfall című, harmadik önálló kampánynak otthont adó játéktér picivel még nagyobb is Bhután területénél, viszonyításként érdemes megemlíteni, hogy a kategória csúcsragadozója, a World of Warcraft még úgy is, hogy jelentősen nőtt a területe az évek során, alig valamivel több mint 207 négyzetkilométeren fogadja a játékosokat.
The Elder Scrolls II: Daggerfall
Méret: 163,17 ezer km²
Nagyon sokáig a The Elder Scrolls II: Daggerfall számított a Bethesda legnagyobb játékának, amihez mérten a Skyrim, az Oblivion és a Morrowind még együtt sem lenne több aprócska tutorial pályánál. Florida méretével vetekszik a Hammerfell és High Rock provinciákat magába foglaló játéktér, amelyen több mint 15 ezer város, falu és dungeon kapott helyet, tele NPC-kkel, kincsekkel és ellenfelekkel. Természetesen nincs az a fejlesztőcsapat a világon, amelyik a saját erejéből képes lenne egy ekkora térképet tartalommal megtölteni, ezért mindannak, amivel a játékosok a kaland során találkozhatnak, a jelentős része véletlengenerált. Azt, hogy ez a megoldás milyen élményt eredményezett 1996-ban, bárki kipróbálhatja, mivel a szóban forgó szerepjáték ingyen letölthető a Bethesda oldaláról.
Microsoft Flight Simulator
Méret: 510,23 millió km²
Egyetlen játék világának kiterjedését sem oly könnyű perspektívába helyezni, mint a 2020-ban debütált Microsoft Flight Simulatorét, mivel az Asobo Studio alkotása a Föld 1:1-es arányú mása, ami a Bing Maps adatai alapján épül fel. Ebből fakadóan ugyanannyi ideig tart megtenni a repülőutat Budapest, és mondjuk London között, mint a valóságban. Megjelenése óta a fejlesztők régióról régióra haladva csinosítgatják az ismertebb desztinációkat, a levegőből is jól mutató nevezetességeket, hogy még könnyebben ismerjenek majd rájuk a játékosok, ahogy a repülhető gépek és az elérhető légikikötők száma is egyre csak növekszik. Jövőre pedig érkezik a Microsoft Flight Simulator 2024, amiben sok egyéb mellett olyan specifikus feladatokat hajthatnak végre a pilóták, mint permetezés, a tűzoltás és a légi mentés.
Minecraft
Méret: 3,885 milliárd km²
Egyike a világ legismertebb játékainak a több mint 300 millió példányban elkelt Minecraft, amivel a mai napig rengetegen játszanak, de korántsem biztos, hogy ők mindannyian tisztában vannak a Mojang alkotásának tényleges méretével. A játék procedurálisan generált világa blokkokból épül fel, melyek kiterjedése minden irányban elérheti a 30 millió egységet, amennyiben az adott hardver képes azt kezelni. Ez 3,885 milliárd négyzetkilométernyi területet jelent, ami a Föld felszínének körülbelül a nyolcszorosa. Nem csoda, hogy gond nélkül felépíthető benne Középfölde, Westeros, J.K. Rowling varázsvilága, és még ezután is marad hely számos továbbinak.
Starfield
Méret: több mint 1000 bolygó
Másodjára szerepel a Bethesda a listánkon, ráadásul kis híján dobogós helyet szerzett az alig néhány hónapja debütált Starfielddel. A monumentális sci-fi RPG-ben nem kevesebb, mint ezer, részben procedurálisan generált planétát látogathatunk meg, és a gázóriások kivételével mindegyikre le is szállhatunk, a holdakról és űrállomásokról nem is szólva. Persze mindez túlnyomórészt opcionális, amennyiben ugyanis kizárólag az elsődleges történetszálra, a frakcióküldetésekre, valamint más, csekélyebb jelentőségű missziókra fókuszálunk, legfeljebb pár tucat égitest felszínén hagyjuk ott a lábnyomunkat. Mindenesetre a játék méretéből adódóan még eltart egy ideig, mire a közösség az univerzum ezen szegletének minden titkára fényt derít, és így bőven van hely a fejlesztők számára is, amit feltölthetnek tartalommal a következő években érkező kiegészítők segítségével.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Spore
Méret: kb. 500 ezer bolygó
A legendás játéktervező, Will Wright utolsó alkotása nem aratott oly zajos sikert, mint a városépítős SimCity, vagy a virtuális babaházak alfájának és ómegájának számító The Sims, ezért aztán az Electronic Arts viszonylag hamar le is mondott róla. Pedig az ún. istenjátékok és életszimulátorok elemeit RTS-ekre, RPG-kre, sőt még akciójátékokra is jellemző megoldásokkal ötvöző Spore valóban újszerűnek hatott 2008-as megjelenésekor: egy faj fejlődését irányíthattuk az evolúció különböző állomásain keresztül a mikroorganizmusok megjelenésétől egészen az űrkorszakig, és amikor elértük ezt a szintet, a világegyetem százezer csillagrendszere várt minket nagyjából félmillió meglátogatható bolygóval.
Elite Dangerous
Méret: a Tejútrendszer
Egy élet is kevés arra, hogy minden titkát kifürkésszük a 2014-es rajtja óta folyamatosan bővülő Elite Dangerousnek, elvégre David Braben csapata nem kisebb feladatra vállalkozott, minthogy 13,8 millió köbfényévnyi világűrt, 400 milliárd csillagrendszert, azaz a Tejútrendszer 1:1-es arányú mását nyújtsa át a harccal és kereskedelemmel feldobott űrrepülés szerelmeseinek. Ráadásul az Odyssey kiegészítő lehetővé teszi, hogy már gyalogszerrel is megtapasztalják a játékosok a felfedezés örömeit, űrállomásokat és egyes bolygókat is felkereshetnek, rovereket vezethetnek, de akár harcba is bocsátkozhatnak. Ezekbe az élményekbe azonban már csak a PC-sek kóstolhatnak bele, mivel a fejlesztők időközben elengedték a konzolos verziók kezét.
No Man's Sky
Méret: 255 galaxis
Ha valakik, akkor a No Man's Sky fejlesztői tényleg mertek nagyot álmodni, nem elégedtek meg ugyanis egyetlen felfedezhető galaxissal, ők bizony írd és mondd, 255-öt zsúfoltak bele alkotásukba, amelyek kivétel nélkül procedurálisan generáltak. Ebből fakadóan ha valaki tényleg mindent látni szeretne ebben a példátlanul hatalmasra nőtt játékban, és bebarangolná az összes planétát, annak előbb fel kell találnia a halhatatlanság szérumát, ugyanis becslések szerint több mint 500 milliárd évre lenne szüksége ehhez a művelethez. Erős a gyanúnk, hogy a Hello Games sem tervez ennyire hosszú időre a No Man's Sky-jal, de annyi biztos, hogy még sokáig velünk marad, hiszen azóta, hogy az iparág történetének legnagyobb mentését bemutatva visszahozták a sírból, számos tartalmi frissítéssel tették csiszoltabbá, változatosabbá, és nem utolsósorban sokkal jobbá a játékot.