Hirdetés

A GOG szeretne több japán klasszikust visszahozni, de ez pokolian nehéz feladat

|

A játékmegőrzéssel is foglalkozó digitális áruháznak nem elég a technikai hozzáértését bizonyítania.

Hirdetés

Lehet, hogy már nem Good Old Games a hivatalos nevük CD Projekt áruházának a neve, de a GOG továbbra is a videójáték-történelem egyik legkitartóbb múzeumőre. A piactér egyszerre árul újdonságokat, mint a Hollow Knight: Silksong, és porlepte klasszikusokat, amelyek máskülönben talán örökre eltűnnének. Piotr Gnyp, a cég PR-osa szerint a kulcsszó a türelem. Az Automatonnak adott interjújában példaként említette, hogy a Diablo jogai majdnem egy évtizedes egyezkedés után kerültek hozzájuk. A játékmegőrzés gyakran azt jelenti, hogy éveken át újra meg újra ugyanazokat az ajtókat kell döngetniük, amíg egyszer csak valaki végül igent mond.

Az utóbbi években így kerülhetett vissza a köztudatba több Japánban született klasszikus: a Silent Hill 4, az első Metal Gearek vagy a régi Castlevania és Contra részek. A Capcommal például hosszú kitartás és bizalomépítés után sikerült újra kiadni a Dino Crisist és az első három Resident Evilt, a Breath of Fire IV pedig 2024 végén lett az egyik ékköve a GOG Preservation Program kezdeményezésének.

Hirdetés

A japán partnerekkel való együttműködés Gnyp szerint nem csak technikai hozzáértést, hanem kulturális érzékenységet is megkövetel. A Capcom például úgy kezelte ezeket az újrakiadásokat, mintha vadonatúj megjelenések lennének: teljes minőség-ellenőrzési és tanúsítási folyamatot írt elő, amit a GOG maradéktalanul végigvitt. A portolási és kompatibilitási munkát szinte mindig a GOG saját mérnökei végzik, sokszor házon belül építve egyedi megoldásokat, amelyek egyszerre őrzik meg az autentikus élményt és teszik a játékot játszhatóvá modern rendszereken, kontrollertámogatással és egyéb kényelmi extrákkal.

Persze nem minden megmentett játék maradhat örökre a boltban. A Warcraft I-II vagy bizonyos Adult Swim-címek például kiadói döntés miatt kerültek le, máskor jogi viták állnak a háttérben. Az utóbbi időben azonban egy új, cenzúrára hajló hang is felütötte a fejét, amely bizonyos játékokat igyekezett eltüntetni - a GOG válasza erre az volt, hogy tizenhárom "túl pikáns" címet egyszerűen ingyen odaadott a közösségnek.

Gnyp szerint ez az egész nem csak üzlet, hanem kulturális felelősség: minden egyes játék, ami eltűnik a terjesztésből, örökre elveszhet a videójáték-megőrzési törekvések számára. És bár a legtöbben csak annyit látnak, hogy a könyvtárukban újra ott van egy régi kedvenc, a háttérben évek kitartó munkája, sokszor elutasítások sorozata áll. A GOG pedig úgy tűnik, egyelőre nem fárad bele a kopogtatásba.

Olvasd telefonon csak a legfontosabb híreket!

Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)