Révész Bálint nem finomkodott a Magyar Mozgókép Fesztivál díjátadóján, miután átvette a legjobb egész estés dokumentumfilmnek járó díjat a KIX-ért. A rendező kemény kritikával illette a magyar kultúrpolitikát, illetve a hazai társadalmi berendezkedést, ami rezonál díjnyertes filmjének tematikájával is.
Szerinte a magyar társadalom jó része nem érzékeli, hogy milyen sokan élnek esélyek nélkül, lakhatási szegénységben, és mennyire zártak valójában a lehetőségek. Úgy látja, a kultúrának lenne feladata ezekről a problémákról gondolkodási tereket és eszközöket kínálni, de ehelyett inkább annak szisztematikus leépítését látja az iskolák, színházak, múzeumok és a filmgyártás terén is.
Azt is hangsúlyozta, hogy a döntéshozók nemcsak feladata, hanem felelőssége lenne támogatni a sokszínű, világlátást tágító alkotásokat, és segíteni a magyar kultúrát nemzetközi térbe emelni. Ezzel szemben szerinte a rendszer ignorálja a kritikus hangokat, és aki nem vele van, az egyszerűen nem is létezik. Bár a fesztivál részéről érzékelt valamiféle nyitást, szerinte az, hogy alacsony költségvetésű független filmek egy lapon versenyeznek százmilliós állami produkciókkal, inkább a hatalom cinikus önlegitimációját szolgálja.
Révész azt szeretné, ha a magyar filmfinanszírozás nem lojalitás, hanem teljesítmény alapján működne, a releváns faktorok pedig a nézőszámok, a nemzetközi díjak és az edukációs tevékenység lennének. A KIX Mikulán Dávid és Révész Bálint dokumentumfilmje, ami egy brutális látlelete a magára hagyott városi szegénységnek egy kisfiúból férfivá érő Sanyi történetén keresztül.
A rendező teljes beszédét megnézhetitel alább.
Az elhangzott kritika nem ismeretlen számomra, több független filmes barátom, ismerősöm is hasonló problémákról számolt be privát beszélgetések során.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.