Csak remélni tudom, hogy az EA Sports-nak senki sem szól, hogy nem csak a FIFA szokott évente kijönni eggyel magasabb évszámmal, hanem a Forma-1 témáját feldolgozó címe is. Reménykedem ebben, mégpedig azért, mert - bár különösebben nem vagyok nagy rajongója a focinak - szomorúan látom, hogy miként válik az egykor valóban kiváló játékból egy sima félkarú rabló. Ezzel szemben az F1 25 kiválóan példázza, hogyha valaminek minden évben meg kell jelennie, akkor nem árt, ha nem csupán annyi történik benne, hogy még kerekebb a labda. A száguldó cirkuszt idén is digitálisan feldolgozó Codemasters termék ugyanis jóval többet tud felmutatni annál, minthogy Hamilton sisakján még több pixellel csillan meg a napfény Monacóban.
Bőséges tartalomkosár
Az F1 25 nem túl meglepő módon többféle játékmódot is kínál, amelyek közül az egyik értelemszerűen annyiról szól, hogy nem vagyunk mások, mint sima pilóták. Beülünk, megnyerjük, nyakon öntjük pezsgővel a többieket, aztán jöhet a következő versenyhétvége. Ennél lényegesen érdekesebb a Braking Point történetmód, ami az F1 21-ben mutatkozott be. Ebben ismét felbukkan a világbajnoki címért ringbe szálló Konnersport Butler Global Racing Team. A sztorimód kicsit olyan, mintha a netflixes F1-doku, a Hajsza a túlélésért írói egy sörözés közben eldöntötték volna, hogy videójátékot csinálnak. Rivalizálás, a játékos döntésétől függő történetvezetés, szóval olyan drámai az egész, mint egy Perez-Magnussen koccanás.
Aztán további játékmódnak itt van még a My Team 2.0, ami pontosan azt jelenti, mint a neve. Mi visszük az egész kócerájt, és a szintet lépett menedzsment módban már nem csupán annyi történik, hogy "gyorsítsd a fejlesztést, vagy leb*szok egyet". Mi döntünk a HR-politikáról, az edzéstervről, miközben odafigyelünk a másodpilótánk lelkiállapotára is. És ha mindeközben véletlen elhanyagoljuk az R&D részleget, akkor úgy fognak teljesíteni, mintha faxon dolgoznának. Ezer dolgot lehetne még írni a fenti témakörökben, de ezek mind olyanok, hogy aki megveszi a játékot, úgyis végig tudja zongorázni. Sokkal fontosabb jellemzőkkel foglalkozzunk inkább.
Ki van csípve, mint a tejeszacskó
A grafika nem ment át áll-leejtő változáson, de valójában erre nem is volt szüksége, hiszen így is gyönyörű. Különösebben a gépet sem zabálja fel, mert nekem 1440p-ben kiválóan futott a maxnál éppen csak alacsonyabb részletességgel. Pedig a vasam benne van a korban, ha macska lenne, idén töltené a 25-öt. Továbbra is őrület minden, ami az ember szeme elé tárul. Megunhatatlan a kínai célegyenes grandiózus tribünje, a suzukai pálya óriáskereke, a részletesen megjelenő időjárási effektek, és a koccanáskor bosszúsan integető pilóta. Látvány szempontjából nem lehet mást mondani, mint azt, hogy a Codemasters nem hibázott, és ismét olyan vizualitást tesz elénk, ami meghaladja még azt is, amit egy hivatalos F1 játéktól el lehet várni. Elmondhatjuk tehát, hogy az EGO motor még mindig szépen teszi a dolgát, és látványban érezhető javulást hoz az is, hogy LIDAR-szkenneléssel megújult Bahrain, Miami, Melbourne, Suzuka, és Imola pályája is. A PC-sek különösen jó helyzetben vannak, mert kapnak DLLS4 támogatást,és path tracing-et, amivel reálisabb a fénymegjelenítés.
Fizika, és mesterséges intelligencia
Leginkább ott érhető tetten a pozitív változás az autó viselkedésében, hogy jóval többről van már szó, mint annyiról, hogy "tartsd az ívet, és ne zuhanj ki Spa buszmegállójában". Hatalmas fejlődés történt a nedves aszfalton, mert immár nem a kicsúszás, vagy éppen falnak csapódás az egyetlen opció, ha hibázunk. Minden segítséget kikapcsolva meglehetősen oda kell figyelni a pedálkezelésre, de éppen ez adja az egyik legnagyobb élményt. A gumik tapadása érezhetően valósághűbb, a fékezés a kanyarokban progresszívebb és természetesebb. Az esős versenyek különösen erősre sikerültek. Míg korábban a nedves pálya gyakran kiszámíthatatlanul szankcionálta a legkisebb hibát is, az F1 25-ben sokkal "emberibb" a tapadásvesztés, és jobban kontrollálható a korrekció. Az AI pedig mintha végre megtanult volna gondolkodni. Riválisaink nemcsak versenyeznek, hanem reagálnak, hibáznak, keresztbe vágják az ívet, és taktikailag is sokkal változatosabban viselkednek. Különösen a középmezőny csatáiban érződik az élethűség.
Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.
Nagybetűs hangulat
Az F1 25 legerősebb pontja a hangulata. Az, ahogy az ember megfeszített koncentrációval igyekszik minden körben a legtöbbet kihozni magából, és ahogy folyamatosan feszegetve a határokat, tényleg csak pár centire a faltól tekeri a kormányt, abszolút... nos, minden másra ott a MasterCard. Számomra a jó szimulátor ismérve mindig is az volt, hogy mennyire tudtam ráhangolódni egy pálya ritmusára. Oké, ezeket az aszfaltcsíkokat számtalan más játékból ismerjük, a nyomvonal már ott van a fejünkben, de azért 35 évvel ezelőtt a Star Wars sem volt ugyanaz alámondással, mint szinkronnal. A Codemasters játéka tökéletesen hozza a versenyélményt. Olyan sebességérzetet produkál, mintha tévében néznénk az eseményeket belső kamerával. És aki még nem próbálta, az higgye el nekem, van annak valami igazán sajátos bája, amikor kitartó állhatatossággal megelőzve Hamiltont, bekerülünk Verstappen mögé. Vagy csak én vagyok egy digitális proli. Ne legyen ilyen, de nagyon látványos az is, amikor nem a tervek szerint alakulnak a dolgok, és ami az előbb még gyönyörű, négykerekű mérnöki remekmű volt, az a következő pillanatban egy roncskupac. Az "ebből majd tanulsz" elv alapján puhábbaknak rendelkezésre áll a visszatekerés lehetősége, hogy folytatni tudják az adott eseményt.
Kinek ajánlott?
Nem váltja meg a világot az F1 25, nem hibátlan, és ami azt illeti, a sztori mód többek szerint felesleges, nem ad semmit. Olyanok is akadnak, akik szerint nem eléggé érezhető a grafikai fejlődés. Ugyanakkor azt mondhatjuk, hogy amennyiben minden nagy kiadó rendszeresen érkező AAA címét csak ennyire raknák össze, Borsodban is kevesebb lenne a késelés. Érdemes-e az előző rész után ezt is beszerezni? Annak, aki csak játszadozik, talán nem. De azoknak, akik most ismerkednének meg a sorozattal, kiváló belépő, és remek lehet a nagy visszatérőknek is. Hardcore szimulátorosoknak pedig nem is kérdés, hogy amennyiben élik a Forma-1 világát, akkor essenek neki.