Felhasználói szemmel nézve a Game Pass még az utóbbi évek áremelései mellett is remek ár-érték arányú ajánlat, ha valaki nem csak két-három játékkal akar játszani egész évben. Az üzleti modell ugyanakkor kezdettől fogva éles kritikák tárgya, mivel nem jön ki a matek - legalábbis kívülről szemlélve. A Microsoft nem keveset fizet azért, hogy tőle független kiadók, fejlesztők a rendelkezésére bocsássák alkotásaikat, a saját címeit pedig a megjelenés napjától fogva elérhetővé teszi az előfizetők egy része számára (ennek a feltétele Xbox Game Pass Ultimate vagy PC Game Pass tagság), ami vitathatatlanul a játékeladások drasztikus visszaesésével járt. Az előfizetők száma pedig nem növekszik olyan gyors ütemben, mint ahogy Phil Spencerék várták.
Ebben a formában kérdéses, hogy meddig lehet fenntartani ezt az üzleti modellt, és a minap Raphael Colantonio, az Arkane Studios (Dishonored, Prey) alapítója is erre az álláspontra helyezkedett, nyíltan bírálva a Game Passt a közösségi médiában.
Colantonio szerint ez egy "fenntarthatatlan rendszer, amely a Microsoft végtelen pénze miatt lehet csak életben", de úgy véli, hogy előbb vagy utóbb a valóság is utoléri. Azzal érvelt, hogy az ilyen előfizetéses struktúrák vagy teljesen ellehetetlenítik a hagyományos üzleti modelleket, vagy saját magukat ölik meg.
I think Gamepass is an unsustainable model that has been increasingly damaging the industry for a decade, subsidized by MS’s “infinite money”, but at some point reality has to hit. I don’t think GP can co-exist with other models, they’ll either kill everyone else, or give up.
— Raphael Colantonio (@rafcolantonio) July 5, 2025
Azzal a felvetéssel vitatkoznánk, hogy a Game Pass lenne minden probléma forrása, vagyis az elefánt a szobában, akiről senki sem akar beszélni. Az, ami az Xboxnál zajlik messze túlmutat a havidíjas szolgáltatás jelentőségén. Még a sebtiben lezavart stúdió- és kiadófelvásárlások, valamint a megkérdőjelezhető vezetői döntések költségeit is lehetne menedzselni a redmondiak rendelkezésére álló forrásokkal, ha Satya Nadellát és Amy Hoodot nem bűvölte volna el teljesen az utóbbi években prioritássá előlépő mesterséges intelligencia.
A játékosok vegyes reakcióira (volt aki védelmébe vette a Game Passt, mások szintén kritizálták) válaszul Colantolio, aki most a független Wolfeye Studiost vezeti, azt a kompromisszumos megoldást javasolta, hogy a Game Pass inkább klasszikus, retró játékokat és korábbi nagy címeket kínáljon ahelyett, hogy már az első napon bedobná a több tíz- vagy százmillió dollárból készült újdonságokat, olyan áron, amit végül a fejlesztők fizetnek meg.
Semmi spam, csak napi 2-3 értesítés Viberen, hogy képben maradj a játék- és filmvilág, a geek kultúra legérdekesebb híreivel.