Hirdetés

Minden, amit az ARC Raiders történetéről tudnod kell

|

Amellett, hogy az Embark Studios lövöldéje eszméletlenül szórakoztató lett, a sztori is marha izgalmas.

Hirdetés

Az év egyik legsikeresebb játéka, legalábbis a multiplayer szcénában mindenképp az Arc Raiders. Noha előzetesen sokan tartottak tőle, hogy a Battlefield 6 és a Call of Duty: Black Ops 7 közé beékelt megjelenés miatt a Titanfall 2 sorsára juthat majd (azaz egy remek játék jórészt játékosok nélkül marad), végül egyáltalán nem ez lett a helyzet.

Az Embark Studios játéka sorra dönti meg saját rekordjait, embertelen mennyiségű játékos vette nyakába a természeti katasztrófák által megtépázott Földet, amihez minden bizonnyal a meglehetősen kedvező árazás is hozzájárul. A játékmenet mellett viszont a szánt szándékkal relatíve titokzatos háttérsztori is sokat hozzáad a hangulathoz, mely koncepció szintjén leginkább a Fallout és a Horizon egyfajta szerelemgyerekeként értékelhető.

Miért élünk a föld alatt? Mi lett a többi emberrel? Mi történt a Földdel és honnan jönnek az Arcnak nevezett robotok? Nézzük meg!

Hirdetés

Az Összeomlás és az új napfelkelte

Történetünk egy virágzó civilizáció végnapjaiban kezdődik, amikor is egymással szinkronba lépő természeti katasztrófák (áradások, tüzek, földrengések és más hasonló finomságok) során a földi élet gyakorlatilag lehetetlenné vált. Az emberiség ennek nyomán két részre szakadt. Egy részük, feltehetően gazdagok (abból kiindulva, hogy "bátor túlélőknek" nevezik őket) az Exodus nevű projekt keretében hátra hagyták a Földet, míg a többiek otthon maradtak, hogy a kialakult zord, cudar körülmények között próbáljanak meg túlélni.

Ezt az eseményt nevezik a világban az Összeomlásnak, a játékban látható romok, épületek és visszamaradt technológiák pedig az ezt megelőző időből, az elpusztult civilizációtól származnak. A Buried City, azaz eltemetett város nevű map például egy relatíve épen megmaradt település, melyet a szél fedett fel a homok alól, míg a Spaceport pálya azt a helyszínt mutatja meg, ahonnan az Exodus úrhajói útnak indultak. Ezen felül a játékban közlekedésre használt alagutakat is a projekt részeként építették, ezek segítették a biztonságos eljutást A-ból B-be azok számára, akik végül az űrben kötöttek ki.

Némi idő elteltével viszont a por elült, a napfény visszatért, a Föld pedig elkezdett regenerálódni. Ezzel egyidejűleg visszatért a többé-kevésbé szervezett emberi civilizáció és a technológiai vívmányok helyreállítása is megkezdődött. Hatalmas dómok alatt hidropónikus gazdaságok alakult, hogy olyan táplálékot is meg lehessen termeszteni, mely gyűjtögetés révén nem beszerezhető, és az élet kezdett visszatérni a normális kerékvágásba. Mindaddig, míg meg nem jelentek az Arcok.

Az első hullám

Az első Földre érkező robotok relatíve egyszerű szerkezetek voltak. Talajmintákat és ásványkincseket gyűjtöttek, melyeket aztán felküldtek az űrbe. Ezekkel a gépekkel az újjáéledő civilizáció hatékonyan fel tudta venni a küzdelmet, hírnökeik, az úgynevezett Baronok roncsai pedig különböző pályák szerte megtalálhatóak.

A végső csata az első Arcok ellen egy ennek tiszteletére Victory Richnek nevezett helyen zajlott, itt győzték le az emberek az utolsó Baront. Ezután ismét relatív béke és prosperitás időszaka érkezett, becslések szerint körülbelül 20-30 évig, míg meg nem érkezett a második hullám.

A második hullám

Ez alkalommal sokkal fejlettebb Arcok érkeztek, melyekhez képest az emberiség technológiája elavult, ezáltal sokkal komolyabb fenyegetést jelentenek. A második generációs gépek visszaszorították az embereket, akik ezután földalatti kolóniákba kényszerültek. Itt jön képbe a korábban említett alagutak rendszere, melyet egyfajta metróhálózattá sikerült átalakítani.

Ezek közé tartozik Toledo, a saját karakterünk otthonául szolgáló terület, mely egyben a legnagyobb földalatti város is. Ugyanakkor nem egy egységes területről van szó. Toledo egésze ugyan megosztozik az infrastruktúra egy részén, de jelentős területeket választ el egymástól az Összeomlás előtti világból származó törmelék. Ez különböző, egymástól többnyire elszigetelt negyedek kialakulásához vezetett, melyek egyike a játékos által is bejárható Speranza.

Feladatunk így hát az, hogy a felszínre merészkedve begyűjtsük mindazt, amire kolóniánknak szüksége lehet. Ezalatt meg kell küzdenünk természetesen az Arcokkal, ugyanakkor más negyedekből származó emberekkel is, mely lore szinten is megteremti a játékmenet PVP részének értelmét.

Gyakorlatilag ezek azok a részletek, melyek egyértelműen kiderülnek a játékból és a kapcsolódó dokumentációból, érdemes viszont megvizsgálni néhány olyan kérdést is, melyre egyelőre nem kaptunk egyértelmű választ.

Mi okozta az Összeomlást?

Természetesen többféle elképzelés is van ezzel kapcsolatban. A legkézenfekvőbb az, hogy a technológia fejlődése és a bolygó természeti erőforrásainak a végletekig történő kihasználása okozta a környezeti katasztrófákat. Ez meglehetősen realisztikus és földhözragadt elképzelés, melynek olyan előjelei is lehettek, melyek indokolhatták, hogy a tehetősebbek és a tudomány szempontjából nélkülözhetetlen személyek előkészítsék távozásukat, amikor nekirepül a szar a ventilátornak.

Egy kicsit konteósabb megközelítése a kérdésnek az, hogy a rakétákon távozó elit szándékosan idézte elő a katasztrófákat annak érdekében, hogy egyfajta resetet hajtsanak végre az ökoszisztémában, és idővel majd az ő leszármazottaik térjenek vissza és népesítsék be újra a Földet. A világ háttértörténete egyébként is emlékeztetve valamelyest a Falloutra azzal a kivétellel, hogy itt nem nukleáris katasztrófa történt, így ilyen irányú inspiráció sem elképzelhetetlen, különösen a TV-sorozat után, mely mintegy megerősítette, hogy a menedékeket építő Vault-Tec áll a bombák elindításának hátterében. Mindez az Arcok hátterére is adhat némi magyarázatot, erre még visszatérünk.

A harmadik, szintén logikusnak tűnő és népszerű elmélet, hogy a mesterséges intelligencia térnyerése áll a dolog hátterében. Amikor a régi civilizációból származó épületekben bolyongunk ugyanis több helyen is találkozhatunk humanoid robotokkal, illetve Speranzában is van legalább egy, Lance képében. Ezen a ponton érdemes rátérni a következő fontos és égető kérdésre.

Honnan jöttek az Arcok?

Amennyiben az Összeomlás hátterében a mesterséges intelligencia lázadása áll, akkor akár azt i feltételezhetjük, hogy ők okozták a természeti katasztrófákat. Ez megmagyarázná azt is, hogy hogyan kezdett el relatíve gyorsan regenerálódni a Föld, miután a civilizáció eredeti formája mintegy eltűnt a felszínéről. Van ugyanakkor egy másik, sokkal érdekesebb elgondolás is.

E szerint az Arcokat az Exodus programban lelécelt emberek küldik, hogy megvizsgálják, mennyire alkalmas a Föld az életre ennyi idő elteltével. Ezt támasztja alá az Arcok alaptevékenysége is, mely a talajból és az ásványkincsekből való mintagyűjtést takarja. Amennyiben az űrbéli emberek arra kíváncsiak, hogy visszatérhetnek-e már, az Arcokat egyfajta felderítőknek is tekinthetjük, hasonlóan mondjuk, mint EVE a Wall-E című Pixar mesében. Ennek tükrében az sem egy elrugaszkodott gondolat, hogy az Arcok feladata ezen túl az is, hogy elpusztítsák a hátra maradt emberiség maradékát is, hogy ne jelenthessenek versenytársat az Exodus révén kimentett elit számára. Ezért is lehetett, hogy az első generációs gépek és a Baronok még gyengébbek és egyszerűbbek voltak, míg a második etapra már sokkal felkészültebb eszközök érkeztek, melyek hatékonyabban tudtak harcba szállni a túlélőkkel.

Ezen a ponton viszont ez még mind csak többnyire találgatás, elmélkedés. Minden bizonnyal nem véletlenül tart bennünket ennyire a sötétben az Embark a történet ezen aspektusaival kapcsolatban, a jövő frissítései minden bizonnyal választ adnak majd ezekre az égető kérdésekre. Amennyiben így lesz, akkor izgalmas évek várnak a játék rajongóira, az efféle titkok pedig amellett, hogy alapot szolgáltatnak a bővítéseknek, az érdeklődés fenntartását is elősegítik. Az inspiráció talán kissé túl egyértelmű, de jótól "lopni" nem szégyen, a körítés pedig épp eléggé egyedivé teszi az Arc Raiders világát ahhoz, hogy ne lehessen panasz. Ez a játék minden szinten telitalálat.

A GS YouTube csatornája csak rád vár!

Videótesztek, magyarázók, érdekességek, beszélgetések, livestreamek, végigjátszások, magyar feliratos előzetesek.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)