A Roblox mostantól kilencéves gyerekeket is arra kötelez, hogy videós szelfivel igazolják a korukat, ami rövid idő alatt komoly felháborodást váltott ki. A világ egyik legnépszerűbb gyerekplatformja ezzel az intézkedéssel hivatalosan a gyermekvédelem erősítésére hivatkozik, mégis nehéz nem észrevenni, hogy az appfejlesztők általános adatéhsége új szintre lépett. A döntés különösen azért ijesztő, mert a korhatár-ellenőrzés így egyre több céghez kerül, és mindegyikük saját adatbázist épít a legfiatalabb felhasználókból is.
A Roblox néhány hónapja jelentette be, hogy új korhatár-ellenőrzési rendszert vezet be, amely a közösségi interakciók biztonságát hivatott erősíteni. A vállalat szerint a felnőttek és kiskorúak közötti kapcsolatfelvételt szeretnék drasztikusan korlátozni, ezért a regisztrált életkor megadása már nem elég. A cég arcképalapú életkorbecslést, hivatalos igazolvány feltöltését és hitelesített szülői hozzájárulást használ - csakhogy a gyerekek döntő többségének nincs személyi igazolványa, így marad a videós szelfi beküldése. A rendszer már Ausztráliában, Új-Zélandon és Hollandiában is él, és a tervek szerint jövő év elejére mindenhol kötelező lesz. A Roblox ez alapján hat életkori csoportba sorolja majd a felhasználókat, a 9 évtől kezdődőkig, egészen a 21 év felettiekig.
A kritikák nem maradtak el, tegyük hozzá, joggal. A jelenlegi törvényi környezetben a korhatár-ellenőrzés felelőssége az appfejlesztőkre hárul, így a felhasználóknak - köztük gyerekek millióinak - egyre több cégnek kell személyes, arcképes adatokat feltölteniük. A szakértők szerint ez adatvédelmi rémálom. Sokkal biztonságosabb lenne, ha maga a platform, vagyis az Apple és a Google végezné el a korhatár-ellenőrzést egyetlen alkalommal, és ez alapján engedné vagy tiltaná a korhatáros alkalmazások letöltését. A felhasználók így nem szórnák szét érzékeny adataikat rengeteg különböző szolgáltató között, miközben a szülők is biztosabbak lehetnének abban, hogy gyerekeik valóban védett környezetben mozognak.
A vita ugyanakkor messze túlmutat a Robloxon. A következő hónapokban várhatóan még több fejlesztő fog hasonló rendszereket bevezetni, részben az egyre szigorodó jogszabályok miatt. Kilenc amerikai állam már olyan tervezeteket tárgyal, amelyek köteleznék az appáruház-üzemeltetőket az életkor ellenőrzésére, és könnyen lehet, hogy hamarosan ez válik az iparági standarddá. A helyzet furcsasága, hogy miközben az Apple rendre a magánszféra védelmezőjének szerepében tetszeleg, mégsem lép előre ebben a kérdésben, pedig ezzel egyszerre javíthatná a gyerekek online biztonságát és csökkenthetné a felhasználókra háruló adatvédelmi kockázatokat.
A fejlemény rámutat arra is, mennyire óvatosnak kell lennünk minden online felületen. Az arcfelismerésre, vizuális önazonosításra épülő rendszerek terjedésével a digitális tér egyre inkább támaszkodik olyan adatokra, amelyekkel könnyű visszaélni. A közösségi médiában már így is gombamód szaporodnak az AI által generált képek és videók, amelyek sokszor megtévesztésig valósághűek. A gyerekek és a szülők nem mindig tudják megkülönböztetni a manipulált tartalmakat a valósaktól, és ez különösen veszélyes, ha egy platform saját maga is vizuális bizonyítékot kér tőlük. Egy rosszul kezelt adatbázis, egy feltört szerver vagy egy félrevezető AI-tartalom már elég ahhoz, hogy valaki visszaéljen a látványosan érzékeny információkkal.
A Roblox új rendszere így egyszerre próbál védeni, miközben új kockázatokat is teremt, és mindez jól mutatja, mennyire bizonytalan időszakba léptünk. A digitális világban egyre több döntést hoznak mesterséges intelligenciák, egyre több adatot gyűjtünk és osztunk meg, sokszor anélkül, hogy tisztában lennénk a következményekkel. Éppen ezért ma már nemcsak a gyerekeket kell óvnunk az online térben, hanem saját magunkat is, mert ha egy app valódi gyerekvédelmi céllal videós szelfit kér, azt még nehezebb megkülönböztetni egy olyan rendszertől, amely később bármi másra is felhasználhatja az arcképünket.