A Borderlands 4 körüli érdeklődés egyre csak nő, ahogy közeledik a szeptemberi megjelenés, de a figyelem ezúttal nem a sztorimódra, hanem az endgame-re és a karakterépítés radikális változásaira irányul. A Gearbox kreatív igazgatója, Graeme Timmins a Game Informernek adott interjúban árulta el, hogy a fejlesztés során már a kezdetektől kiemelten kezelték az endgame kérdését.
"Ez személyesen is nagyon fontos nekem, mert a Borderlands 3-nál én foglalkoztam az endgame kialakításával. Tudatos döntéseket hoztunk már az akcióképesség-fánknál is, figyelembe véve, mi várható majd az endgame során."
Az egyik legnagyobb változás, ami a közösséget megosztotta, a képességpontok csökkentése: míg a Borderlands 3 végén 72 pont állt a játékosok rendelkezésére, addig a Borderlands 4 ezt látványosan visszafogja. Timmins szerint ugyanis a túl sok pont éppen a változatosság ellen hatott:
"Minél több pontot adtunk, annál inkább hasonlítottak egymásra a karakterek. Mindenki ugyanazokat a képességeket oldotta fel, így a végén már nem is volt valódi építés."
Ez az új irányvonal, amely a kevesebb, de jelentősebb döntésre épít, megosztotta a közösséget.
A népszerű YouTuber, Joltzdude139 például üdvözli a változást:
"Nagyon örülök, hogy nem leszünk elárasztva képességpontokkal. Most valóban számítani fog, hova rakjuk őket, és el kell gondolkodni az építéseinken."
Mások, főleg a Redditen, szkeptikusabbak. Egyesek attól tartanak, hogy túl kevés pont marad, és ez éppúgy elrontja a szabadságot, mint a túl sok. Egy kommentelő például így fogalmazott:
"Az 50 pont túl kevésnek tűnik, de majd meglátjuk."
Mások azt szeretnék, ha a játék nem engedné meg túlságosan egyszerűen az overpowerelt építéseket.
A vita jól tükrözi a Gearbox előtt álló kihívást: úgy kell újraformálni a képességrendszert, hogy az egyszerre ösztönözzön kreativitásra, mélységet biztosítson az endgame-hez, és ne váljon unalmassá hosszú távon. A fejlesztők ezt úgy próbálják elérni, hogy minden kaszt faágain több ág, augment és három különböző capstone is helyet kap, vagyis a mélység megmarad, csak a mennyiség csökken. Timmins hangsúlyozta:
"Ez nem utólagos ötlet volt, hanem már a magas szintű tervezéskor beépítettük."
Ha minden jól alakul, a Borderlands 4 endgame része végre valódi újrajátszhatóságot, stratégiai döntéseket és egyedi karakterépítéseket kínálhat. A közösség reakciói azonban világossá teszik, hogy a határvonal a túlságosan lekorlátozott és a kaotikusan nyitott rendszer között igen vékony. A Gearbox célja ambiciózus: olyan játékteret kell teremtenie, ahol a játékosokat nem a korlátozások, hanem a kreativitás választja szét.