Rajt-cél győzelem, így jellemezhető leginkább a PlayStation 4 és az Xbox One 2013 és 2020 között lezajlott verseny a Sony konzolja szempontjából. A redmondiak már az első körben megcsinálták élőben a híres mémet, még mielőtt megszületett volna, fogtak egy botot és a saját biciklijük küllői közé dugták. Szegény One-nak esélye sem volt: drágábban adták a Kinect miatt, gyengébb volt a hardvere, és mindezt megfejelték egy ritka ellenszenves kampánnyal, amiben a játékokat az utolsó helyre száműzték. A PS4 valószínűleg akkor is kiütéssel nyert volna, ha a Sony egy centet se költ játékfejlesztésre, ehelyett viszont példátlanul erős felhozatallal sorozta meg padlóra került ellenfelét. Ennek az érának a szülötte az Uncharted 4: A Thiefs End, a The Last of Us Part II, a God of War, Marvel's Spider-Man, a Days Gone, a Ghost of Tsushima és a Bloodborne. Csupa olyan játék, amelyek kedvéért milliók váltottak platformot, a PlayStation 5 pedig úgy kezdhetett, hogy az elődje már kikaparta számára a gesztenyét, és előre eladta azt az ígéretet, hogy ugyanezt kapja majd, aki marad a fedélzeten, sőt többet.
Ironikus módon ez az ígéret nem teljesült, a live service-es álmokat kergető Sony jelenlegi játékkínálata jóval szerényebb, mint a PS4 idején volt. Sőt, ezen a téren az Xbox már a nyakára nőtt, és hónapok óta több játékot ad el PlayStation 5-re, mint a gyártó maga. Persze hardverfronton egészen más a helyzet, ott most is behozhatatlan előnnyel vezet Sony, de közben bekerült a képletbe még egy változó, amit már nem lehet figyelmen kívül hagyni: nevezetesen azt, hogy a japánok egyre több játékokat adják ki PC-re is. Igaz, ezeknek a zömét egy-két éves késéssel portolják át, de sokaknak már ennyi elég lehet, hogy kétszer is meggondolják, vegyenek-e PS5-öt. Ennek eldöntésében igyekszünk segíteni azzal, hogy összeszedjük a Sony konzolja mellett szóló érveket és azokat is, amelyek ismeretében lehet, hogy inkább másra költenék az emberek a pénzüket.
10 ok, amiért megéri PlayStationt venni:
- Erős hardver - Az alap PlayStation 5-nek, érkezzen bár az lemezolvasóval vagy anélkül, semmi oka szégyenkezni (SSD, ray tracing, játéktól függően a natív 4K felbontás és a 60 vagy 120 fps sem elérhetetlen), az Xbox Series X mellett, hiszen a paraméterei majdhogynem azonosak. Játéktól és még inkább az optimalizálás irányától függően olykor túl is szárnyalja riválisát.
- A PlayStation Plus havi ajándék játékai és méretes katalógusa - Függetlenül attól, hogy ki milyen konstrukcióban fizet havidíjat, nemcsak az online multizásra kap lehetőséget (egyedül a free-to-play címekhez nem kell Plus), hanem minden hónapban hozzáadhat néhány játékot a gyűjteményéhez, amikhez az előfizetése időtartama alatt szabadon hozzáférhet. Aki a belépőszintű Essential csomag előnyeinél többet akar, az Extra szinttel hozzáfér egy 400-nál is több PS4-es és PS5-ös játékból álló katalógushoz, míg a Premium tagság esetén a 700-at is meghaladja az elérhető alkotások száma. Az utóbbiban már PS1-es, PS2-es, PS3-as, PSP-s klasszikusok és VR-játékok is megtalálhatók.
- Visszafelé kompatibilitás - Noha a PlayStation 4 idején nem fordított különösebb figyelmet a visszafelé kompatibilitásra a Sony, a PlayStation 5-öt már úgy tervezte meg, hogy azon natívan fusson a PS4-es címek 99 százaléka. Ráadásul a jelenlegi generációs hardver jelentős erőfölénye miatt stabilabb teljesítményre, rövidebb betöltési időre számíthatnak a játékosok.
- Átlagon felüli belsős játékok, Sony-partnerek konzolexkluzív címei - A PlayStation neve az előző konzolgenerációban elválaszthatatlanul összeforrt a kiemelkedő minőségű, filmszerű egyjátékos élményekkel, és ennek a korszaknak a lenyomata még most is érezhető a Sony stúdióiból érkező címek jelentős részén (Marvel's Spider-Man 2, God of War Ragnarök 2, Horizon Forbidden West, Ghost of Yotei). Emellett a gondosan ápolt partneri viszonyoknak köszönhetően számos nagy kiadó alkotása (Final Fantasy VII Rebirth, Silent Hill 2 remake, Death Stranding 2: On the Beach) éppúgy PlayStation 5-ön debütál először, mint a legígéretesebb feltörekvő stúdiók sikervárományos játékai (Black Myth: Wukong, Stellar Blade, Marvel Tokon: Fighting Souls).
- DualSense kontroller - Lehet arról vitatkozni, hogy az Xbox által favorizált aszimmetrikus elrendezés a kényelmesebb, amikor a két analóg nincs egy vonalban, vagy inkább a PlayStation szimmetrikus megoldása a nyerő, de ez nem változtat azon a tényen, hogy a DualSense vezérlők a haptikus visszajelzés és adaptív ravaszok olyan szintre emelik a játékélményt, amiről a redmondiak csak álmodozhatnak. Nem csoda, hogy a fejlesztés alatt álló új Xbox kontroller, a Sebile fókuszában a DualSense-nél látott fejlesztések állnak.
- A Sony PlayStation-fókuszú stratégiája - Dacára annak, hogy az utóbbi néhány évben látványosan nyitott a PC felé, a Sony videójátékos üzletágának a gerincét még mindig a PlayStation konzolok jelentik, és ez belátható ideig így is marad. A piacon elfoglalt pozíciója jelenleg egyáltalán nem forog veszélyben, emiatt még gondolatkísérlet szintjén sem merül fel, hogy felhagyhat a konzolgyártással. A PlayStation 6 már fejlesztés alatt áll az AMD-vel együttműködésben.
- Lemezes játékok támogatása - Noha mostanra már PlayStationön is digitális értékesítés vált dominánssá, azok a kiadók és fejlesztők, amelyek fizikai változatokban is gondolkodnak, szinte mindig számolnak a PlayStation 5-közönségével, és időnként még a PS4 táborával is. Nincs jele annak, hogy a Sony teljesen elengedné a játékértékesítésnek ezt a formáját, ha máshogy nem is, de opcionális kiegészítőként biztosan kap majd lemezolvasót a következő generációs konzol.
- VR-headset - Egyedül a Sony vette komolyan a virtuális valóságot a konzolgyártók közül, amit világosan jelez, hogy 2023 elején piacra dobta a PlayStation VR2-t. Már most több mint 300 címmel kompatibilis: köztük olyan exkluzív alkotásokkal, mint a Horizon Call of the Mountain, a Star Wars: Tales from the Galaxy's Edge Enhanced Edition vagy a The Dark Pictures: Switchback VR. Tavaly nyáron a Sony kiadott egy adaptert, amivel a PS VR2-t PC-re csatlakoztathatjuk, és így akár olyan steames VR-játékokhoz is felvehetjük a headsetet, mint a Half-Life: Alyx.
- Hordozható társgép - Tradicionális kézi konzol helyett kiegészítő hardverként mutatta be a Sony a PlayStation Portalt, amely önerőből nem képes futtatni a játékokat, de nem is erre szánták a tervezői. A PlayStation 5-ös játékainkat és más tartalmakat tudjuk streamelni rá, ráadásul a mobileszközökön már bizonyított Remote Play technológia révén ez nem csak a szomszéd szobából működik, hanem simán elhagyhatjuk a lakást, a várost, sőt az országot is. Tavaly novemberben pedig bétaként megjelent a felhőből streamelés lehetősége is, amihez PS Plus Premium tagság szükséges.
- Magyar nyelvű tartalmak - Nincs még egy konzolgyártó, amely akkora hangsúlyt helyezne a játékai lokalizációjára, mint a Sony. Ennek hála a legtöbb belsős fejlesztés magyar menüvel és felirattal jelenik meg, ami jelentősen megkönnyíti a játékok élvezetét az idegen nyelve(ke)t nem beszélő vásárlók számára.
10 ok, amiért nem éri meg PlayStationt venni:
- A legerősebb konzol parasztvakítás - Figyelembe véve, hogy a redmondiak nem terveznek generációközepi frissítést, az erősebb GPU-val, PSSR felskálázással, fejlettebb ray tracinggel, hatékonyabb RAM-felhasználással, gyorsabb memóriakezeléssel, és jobb, csendesebb hűtéssel rendelkező PS5 Pro marad még évekig a konzolok csúcsragadozója, amin a játékok nagyobb felbontáson, részletesebb grafikával, magasabb képfrissítési számot produkálva és stabilabban futnak mint bármelyik másik dedikált játékgépen. Ugyanakkor az előrelépés messze nem annyira szembetűnő, mint a PlayStation 4 és a Playstation 4 Pro viszonylatában, ami indokolatlanná teszi az alapgép lecserélését.
- Amit a PlayStation Plus nem mer meglépni - Miközben a Microsoft egyes játékokért akár 50 millió dollárt is hajlandó fizetni, a Sony visszafogottabban költekezik, ezért lényegesen kevesebb játék kerül be már a megjelenése napján a katalógusba, és ugyanez igaz a házon belül fejlesztett alkotásokra is. Mivel a PlayStation gyártója elsősorban az eladásokra támaszkodik, a saját stúdióiból származó játékok életciklusuk későbbi szakaszában válnak csak elérhetővé, ahogy az általa felkarolt külsős címek is, és még így is csupán átmenetileg élvezik a havidíjas szolgáltatás vendégszeretetét.
- Emelkedő árak - Nem normális az, ami a konzolpiacon történik ebben a generációban. Aki nem ma kezdte, az ahhoz szokott hozzá, hogy a premier utáni években lassan ugyan, de elindulnak lefelé a hardverárak, most azonban ennek az ellenkezője történik. A PlayStation 5 alapgépekért 30-50 ezer forinttal többet kér a Sony, mint 2020 novemberében, a Pro modell 300 ezer forintot is meghaladó ára pedig sokakat arra sarkallhat, hogy ezt az összeget inkább a PC-je fejlesztésére fordítsa. És hogy még jobban fájjon a pénztárcánknak, az elmúlt négy és fél évben a játékok és a szolgáltatások is drágultak.
- Költséges bővíthetőség - Ma már egyáltalán nem ritkák a 100 GB-nál is nagyobb helyigényű játékok, ezért hamar szűkösnek bizonyulhat sztenderd PS5 825 GB-os vagy a Slim modell 1 TB-os SSD-je, aminek egy részét a rendszer alapból lefoglalja magának. Aki párhuzamosan több nagy étvágyú címet szeretne a konzolján tartani, és nem szeretne annyit bíbelődni a helycsinálással, az előbb-utóbb kénytelen lesz egy méretesebb kompatibilis SSD-t beszerelni (a 2 TB-osok ára 60 ezer forintról indul).
- Rohamosan fogyatkozó exkluzívok - Ugyan nem tart még ott a Sony, hogy egyszerre adja ki játékait PlayStationre és PC-re - és a vezetés szerint ebben egyhamar nem is lesz változás - gyors ütemben növekszik azoknak a korábbi exkluzívoknak a száma, amelyekkel ma már PC-n is játszhatunk, méghozzá jellemzően jobb minőségben, mint PS5-ön. Ami pedig a többjátékos címeket illeti, azokat egy napig sem tartja vissza a Sony, ehelyett a párhuzamos megjelenést részesíti előnyben. Emellett pedig időnként előfordul, hogy egy-egy játék rivális konzolokra is eljut, mint az MLB The Show, a Helldivers 2 és a készülő Marathon Xboxra, valamint a LEGO Horizon Adventures Switchre.
- Fizetőssé tett visszafelé kompatibilitás - A PS4-es címek zömével nem lesz gondod, azonban ha az eredeti PlayStationre, PS2-re vagy PS3-ra megjelent játékokkal szeretnél játszani, akkor mindenképpen elő kell fizetned a PlayStation Plusra, azon belül is a legdrágább, Premium csomagra. Hiába vannak meg esetleg lemezen, azokat a PlayStation 5 nem olvassa be.
- Szolgáltatásalapú játékok erőltetése - Jim Ryan regnálása alatt stratégiát váltott a PlayStastion, és szinte minden belsős stúdióját olyan projektekre állította rá, amelyeknek a Fortnite, a PUBG, az Apex Legends, a Call of Duty Warzone és a többi multiplayer nagyágyú tortájába kellett volna beleharapniuk. A két, azóta megjelent, élő szolgáltatásként kezelt címből a Concord totális bukás, a Helldivers 2 viszont zajos siker. Az új vezetés a vegyes eredmények miatt a fejlesztések nagy részét leállította, de továbbra is készül a Marathon és a Fairgame$ is.
- Elhanyagolt műfajok és franchise-ok - A változatosság gyönyörködtet, ez nem vitás, és dicséretes, ha nemcsak folytatások készülnek, hanem új IP-k is lehetőséget kapnak. Ugyanakkor a rajongók nagy fájdalmára, a Sony ebben a generációban kispadra ültette egy sor népszerű franchise-át a Killzone-tól kezdve az Infamouson, a Twisted Metalon és a MotorStormon át a Resistence-ig, olyan klasszikusokról nem is beszélve, mint a Sly Cooper, a Syphon Filter vagy a Jack and Daxter. Emellett a konzolgyártó egyáltalán nem akar foglalkozni bizonyos játékműfajokkal, így aztán single-player FPS-t vagy stratégiai játékot kár is a Sony stúdióitól várni.
- A PlayStation VR2 támogatásának letekerése - Hiába sokkal fejlettebb elődjénél, lényegesen kevesebb fogyott a Sony 2023-ban megjelent headsetjéből, emiatt a konzolgyártó felfüggesztette a gyártást, hogy megszabaduljon a felhalmozott készlettől, mielőtt folytatná. Ezzel párhuzamosan a tartalomgyártásból is visszavett, saját fejlesztések helyett inkább a partnerek játékaival szolgálná ki a vásárlókat.
- Szűkülő játékfelhozatal - A korábbi sokszorosára nőtt fejlesztési költségek, a meghosszabbodott fejlesztési ciklusok árnyékában Jim Ryanék kalandozásai a szolgáltatásalapú játékok világában sokba kerültek - évek munkája veszett kárba, mialatt olyasmin is dolgozhatott volna a Naughty Dog, a Santa Monica Studio, a Bend Studio vagy az Insomniac Games, amit a konzol vásárlói vártak volna tőlük. A szegényes belsős kínálatát emiatt a partnerek konzolexkluzív címeivel ellensúlyozza a Sony, amely 2026-ra és a generáció hátralévő éveire eddig mindössze 5 belsős játékot (Marvel's Wolverine, Intergalactic: The Heretic Profphet, Saros, Marathon, Fairgame$) jelentett be, holott 21 stúdióval rendelkezik.
Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!