Az ELTE PPK Addiktológia Kutatócsoport a Képernyőidő magazin segítségével friss vizsgálatot indított arról, hogyan hatnak a loot boxok, mikrotranzakciók, a skin gambling, szimulált szerencsejáték és online szerencsejáték közvetítések a játékosokra. A felmérés célja, hogy pontosabban lássuk: hol húzódik a határ szórakozás és kockázat között.
A kutatást Koncz Patrik és Dr. Király Orsolya vezeti, és kifejezetten a jelenlegi játékpiac olyan elemeire kíváncsiak, amelyek az utóbbi években egyre hangsúlyosabbá váltak. A skinek, gacha-rendszerek, loot boxok vagy akár a virtuális kaszinó-minijátékok mind olyan mechanikák, amelyekben sokszor keveredik a véletlenszerűség, jutalmazás és a kockáztatás, ez pedig hasonló mechanizmusokat indíthat el, mint egy szerencsejáték.
Ha szívesen részt vennél, mert érintett vagy a témában (kérünk, hogy csak akkor vegyél részt), akkor IDE KATTINTVA tudod elkezdeni a kérdőívet.
Mit vizsgál a kutatás pontosan?
A kérdőív azt próbálja feltérképezni, hogy a játékosok:
- milyen gyakran használják ezeket a rendszereket,
- mennyit költenek rájuk,
- milyen tapasztalataik vannak a lootboxok használata során,
- és mindez hogyan függ össze a mentális jóllétükkel, valamint a személyiségükkel.
A válaszadás 20-30 perc, teljesen anonim, bármikor megszakítható, és egyéni visszajelzést is kapsz a végén.
Milyen ajándékok várnak?
Minden egyes kitöltő kap egy 10 százalék kedvezményre jogosító kupont a Power of Smile webáruházban, ahol tematikus ajándékcsomagokat, úgynevezett mystery boxokat lehet venni, számtalan geek és filmes ajándék mellett.
A kódot online vásárlás esetén fizetés előtt kell beváltani, és rögtön aktiválódik a megrendelés összegére érvényes kedvezmény. A kupont csak egyszer, egy vásárláshoz lehet felhasználni, de szabadon átruházható és bármilyen aktív vagy új profillal használható az oldalon. Részletek az ÁSZF-ben.
A kutatás végén az ELTE kisorsol egy szerencsés nyertest, aki 50 000 Ft értékű ajándékkupont kap a Power of Smile boltjában. Ehhez még a garantált kedvezményes kódot is hozzáadhatja, így még több loot lehet az övé.
Miért fontos ez éppen most?
A modern játékok gazdasági modellje jelentősen átalakult. A free-to-play címek, a folyamatos tartalomfrissítések és az élő szolgáltatások ("live service") növekedésével olyan elemek jelentek meg a játékokban, amelyek kísértetiesen hasonlítanak a szerencsejátékokra.
Ilyenek például:
- loot boxok: véletlenszerű tartalmat adó virtuális ládák,
- mikrotranzakciók: kisebb költések skinekre, valutákra, battle passokra,
- szimulált szerencsejáték: kaszinó-stílusú minijátékok valódi pénz nélkül,
- skin gambling: valódi pénzre váltható skinek vagy tárgyak kockáztatása értékesebbek megszerzése reményében,
- gambling streamek: amikor valaki más szerencsejátékát nézzük élőben vagy videón.
Miközben ezek sok esetben ártalmatlan szórakozást jelentenek, a kutatók arra kíváncsiak, hogy kialakulnak-e olyan mintázatok, amelyek hosszabb távon problémássá válhatnak, és mennyire hatnak a játékosok lelki működésére.
A kutatás célja
A projekt nem a játékosok hibáztatásáról, hanem a mechanikák megértéséről szól.
A pszichológusok azt szeretnék látni, hogy ezek a rendszerek mennyire építenek az impulzív döntésekre, mennyire vonzóak bizonyos személyiségtípusoknak, és milyen pszichológiai hatásuk lehet a különböző játékosokra.
A későbbi eredmények hozzájárulhatnak ahhoz, hogy:
- átláthatóbbak legyenek az ilyen játékrendszerek,
- jobban felismerjük a kockázatos mintázatokat,
- a gamerek és fejlesztők is értsék, mivel járnak ezek a design-döntések.
Hogyan lehet részt venni?
A kutatásban bárki részt vehet, aki játszik videójátékokkal és elmúlt 18 éves, valóban használ néz vagy használ szerencsejátékos elemeket. Csak a végig kitöltött és a személyes adatok felhasználását jóváhagyó kitöltők vesznek részt a sorsoláson.
A kérdőív végén rövid, informatív visszajelzést is ad a rendszer, amelyre eddig még nem nagyon volt példa.
IDE KATTINTVA tudod kitölteni a kérdőívet, köszönjük a segítséged a hazai kutatók nevében is.