Nagyjából két éve írtam egy cikket arról, hogy a League of Legends esport mekkora bajban volt akkoriban. A csapattulajdonosok meg akartak szabadulni a másodosztályú osztagaiktól, mert semmi pénz nem jött belőlük, de ez a probléma az egész iparra kiterjedt. Mire az abakuszok elkezdték a valósággal szembesíteni az ipar öltönyös döntéshozóit, addigra a helyzet már mindenkit kijózanított: a 2010-es évek második felében beözönlött, ostoba méreteket öltő befektetési hullámok kifeküdtek. Elfogyott a pénz.
Mostanában három csoport akar keményen befektetni esportba: tartalomgyártók, a hírnevüket mosogató szaudi hercegek, és sportfogadással foglalkozó cégek. Az első kettő már belerakta a puttonyba, amit csak lehetett, de a Riot évekig ágállt az ellen, hogy a fogadóirodákat a hivatalos rendszer közelébe engedjék. Az ágállás múlt hétig tartott, amikor is John Needham, a Riot Games kiadói és esport ügyi feje lebontotta a gátat.
"Megnyitjuk a fogadóirodák előtt a szponzorációs lehetőségeket az elsőosztályú League of Legends és Valorant csapatok felé, hogy ezzel is védhessük a ligáink kompetitív tisztaságát, és megőrizhessük a rajongók élményét."
Needham hosszasan ecsetelte, hogy mennyire oda fognak figyelni a dolgokra, és "istibizi" csak azokat a cégeket fogják a tűz közelébe engedni, melyek megfelelnek a Riot Games elvárásainak. Mindemellett megígérték, hogy a Riot hivatalos csatornáin nem fognak szerepelni fogadóirodákat és cégeket népszerűsítő reklámok, semmilyen szinten sem.
Erre az ígéretre majd térjünk vissza úgy 5 év múlva, de még ha sikerül is betartatni a dolgot, a helyzet ettől sem lesz rózsásabb. A csapatok mostantól szabadon népszerűsíthetik a különböző sportfogadással foglalkozó cégeket, ami egy nagyon vicces lépés, napokkal azután, hogy a Valorant másodosztálya körül meccseredmények megszervezése miatt alakult ki csalási botrány. Ugyanakkor még ha nem is feltételezzük, hogy a csapatok és tulajdonosaik most elkezdenének trükközni az irodák simogatásáért, még mindig arról beszélünk, hogy egy fiatalkorúak és fiatal felnőttek által dominált iparban fogják elkezdeni népszerűsíteni az egyik legveszélyesebb népbetegséget.
A Riot válasza erre az volt, hogy "hát úgyis csinálja mindenki":
"A valóság az, hogy sportfogadás egyébként is zajlik a játékaink körül, akár foglalkozunk vele, akár nem."
A következő bekezdésben Needham arról kínált számokat, hogy a LoL Esports és VCT mennyi milliárdot termelt 2024-ben a fogadóirodáknak. Nekünk is van pár csinos számunk (a forrás a Rutgers University Center for Gambling Studies 2024-es kutatása):
- A szerencsejáték függők 28 százalékának vannak öngyilkossággal kapcsolatos gondolataik.
- A nagytétekben játszó függők 42 százaléka kívánja a halált, 20 százalékuk meg is próbálta elvenni a saját életét.
- A nagytétekben játszó függők 26 százaléka nem öngyilkossági céllal, de valamilyen testi sebet okozott magának.
Ami a tényleges öngyilkosságok számát illeti, több kutatás is többfélét mond és a százalékok nagyot változnak régióktól függően. Ami biztosnak tűnik, hogy a nagyobb országokban többszáz öngyilkosság történik évente a különböző addikciók okozta mentális és financiális problémák miatt. Ebbe belevezetni egy fiatalok dominálta közönséget erősen felelőtlennek tűnik, függetlenül attól, hogy ki hogyan csinálja.
Egy egész iparágat tervez legitimálni a Riot Games, és nem arról van szó, hogy nem értenénk miért. Azt viszont megköszönnénk, ha Needham nem úgy próbálná eladni nekünk a csapatok következő pénzbelövéseinek forrását, mintha ezzel védenék a nézők élményét és az esport szentségét.