Hirdetés

A mesterséges intelligencia tönkreteszi az e-sportot?

|

A kompetitív játékosok a lehető legjobb hardvert akarják használni. De létezik túl jó hardver? Egyesek szerint ez a monitor már túlmegy minden határon.

Hirdetés

Az e-sportban most épp elég dolog lángol ahhoz, hogy ne akarjon senki még egy olajos kannát a tűzre dobni, de az MSI-t ez láthatóan nem érdekelte. Az elmúlt hónapokban bemutatták ugyanis a vadonatúj, mesterséges intelligenciával megtámogatott monitorjukat, ami a közvetített kép elemzése után nagyon hasznos információkat rajzol ki a képernyőre. Az MSI azt állítja, ez nem csalás, mások viszont nagyon hangosan kiabálják ennek ellenkezőjét. Kezdjük a vitát a legelején.

Most akkor mi számít csalásnak?

Amikor egy single-player játékban beütünk egy gombsort, hogy hallhatatlanok legyünk, az csak a mi élményünket ronthatja el. A GTA: San Andreasban rengeteg órát töltöttünk mi is végtelen mennyiségű rakétát eregetve a sorban érkező rendőrökre, miközben mozdíthatatlan életcsíkkal viseltük a szervek pisztolylövéseit. Egy kompetitív játékban azonban nemcsak a magunk élményét befolyásoljuk: amikor egymás ellen pörög a móka, akkor a másik meglehetősen mérges lesz ránk, ha mi hirtelen képtelenek vagyunk életerőt veszíteni. Most egy pillanatra képzeljük el, hogy milyen lesz a hangulat, amikor a becsület helyett több százezer dollár és a profi karrier a tét.

Hirdetés

Érthető tehát, hogy a világ legnagyobb e-sport-játékainak alkotói keményen harcolnak a csalások ellen, és szilárd határokat szabnak a képernyőre kerülő információk kapcsán. Minden olyan külső program, ami extra adatokat pakol egy játékba, csalásnak minősül. Ha például a Counter-Strike-ban egy háttérben futó szoftver kirajzolja az ellenfeleink tartózkodási helyeit, az egyértelmű csalás. Ha egy program felfedi a League of Legends térképének olyan részeit, amiket épp nem láthatnánk, az szintén egyértelmű csalás.

Vannak azonban ennél kevésbé egyértelmű segédeszközök is. Az MSI monitorja például annyit csinál, hogy a Leauge of Legendsben figyeli a sarokban lévő kistérképet, és ha egy ellenséges karakter a képernyőnkre érkezik, akkor egy hatalmas, vörös nyíllal és karikával jelzi annak jelenlétét. Mitől lenne ez csalás? Nos, attól, hogy a League of Legendsben nincs semmilyen extra indikátor arra, ha egy karakter a közelünkbe kerül. Láthatjuk a modellt, ha az a látóhatárunkban van, és a kistérképen is felbukkan az ikonja. Ezen jelzések észrevétele és értelmezése ugyanakkor a játékos feladata lenne, de az MSI képernyője ezt megoldja helyette, vagy legalábbis jelentősen megkönnyíti.

Nincs hasonló grafikai elem, amit a monitor csak más formában prezentálna. Nincs engedélye az MSI-nak a Riot Gamestől, hogy ilyesmit a játékába integrálhasson. A figyelmeztetés nem a játékból érkezik, hanem egy külső hardvertől. A csalás kérdése innentől nem vitás - de hogy is működik ez?

Na, ezt hogy állítják meg?

A legnagyobb probléma az utolsó pont. Az MSI AI-támogatott képernyője ugyanis a vizuális adatok beolvasásához és feldolgozásához egy külön chipet használ, ami a monitorban bújik meg. A begyűjtött információk alapján ez a chip pakolja a kijelzőre a figyelmeztetéseket, ami több gondot is jelent. Egyrészt mivel egy teljesen különálló hardverről van szó, ezért a PC-n dolgozó csalás elleni szoftverek tehetetlenné válnak. Még a Valorant kernel-szintű fala sem tud feltartóztatni egy segédprogramot, ami nem a számítógépen fut. Van ennél azonban nagyobb baj is.

Tegyük fel, hogy az MSI látja a problémákat a rendszerrel, visszakozik, és nem tesz mindenféle figyelmeztetést a League of Legendsbe. A processzor és a keretrendszer ettől még ott van, amit egy harmadik fél teljes nyugalommal használhat majd arra, amire csak akar. Az AI segítségével dolgozó csalások száma már így is szaporodik, de mi lesz akkor, amikor ezek a csalások már nem is a PC-n, hanem majd a monitoron futnak?

A kérdés nem költői: ez egy olyan feladvány lesz, amit a Riot Gamesnek, a Valve-nak, a Blizzardnak és az ipar minden nagyobb fejlesztőjének meg kell majd oldania. A legegyszerűbb megoldás persze a teljes tiltás. A PC tudja, hogy milyen hardverek vannak hozzákötve, így a Valorant egyszerűen megtagadhatja a futást, ha lát egy AI-segédlettel működő képernyőt. Az azonosítókat persze át lehet írni, de az átírást is fel lehet fedezni, és kezdődik egy új körtánc a csalók és a fejlesztők között.

Csalás mint segédeszköz?

Az MSI csodamonitorja kapcsán felmerült, hogy a hasonló, mesterséges intelligencia segítette megoldások a hátrányos helyzetű és gyengénlátó versenyzők segítségére lehetnének. Míg a hardveralapú virtuális "mankók" ténylegesen hasznosak lehetnek, érdemes itt inkább a fejlesztőkre tekinteni. A Riot Gamesnek bőven van mit dolgoznia azon, hogy a League of Legends és a Valorant többek számára is élvezhető legyen, de egy felügyelhetetlen AI eszköz talán nem a legjobb megoldás erre.

Akárhogy is, az AI-asszisztált képernyőnk, egerek és egyéb perifériák vészesen közelednek. Egy darabig a stúdiók nyugodtan aludtak, mert feltételezték, hogy a Windows operációs rendszer magjába épített csalás elleni védelem majd megvédi a csatatereiket. Az új harctér azonban azelőtt megnyílt, mielőtt a kernelt valaki kivájta volna: az új csalások már a képernyőkben vannak, és fejlesztő legyen a talpán, aki ki akarja majd játszani azokat.

Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)