A Chronicles of Riddick: Escape from Butcher Bay 2004-es bemutatkozása előtt mindenki csak legyintett, ha meghallotta, hogy Vin Diesel és saját játékfejlesztő stúdiója, a Tigon összeállt a svéd Starbreeze csapatával, hogy játékot készítsen a Riddick univerzum alapján. A korábbi tapasztalatok miatt legfeljebb egy gyenge közepes filmadaptációra számítottunk. Mekkora volt aztán a meglepetés, amikor kiderült, hogy olyan produktum született, ami a műfaj akkori nagyágyúival (Far Cry, Doom 3, Half-Life 2) is felvette a versenyt.
A fáma szerint azért merült fel később az Assault on Dark Athena ötlete, mert nem sikerült kompatibilissé tenni az Escape from Butcher Bay-t az Xbox 360-nal.
A kezdetben csupán grafikai ráncfelvarrással, no meg némi extra tartalommal felvértezett alkotás egyszerű remake-nek indult, de végül teljes értékű folytatássá érett a Starbreeze, és az új kiadó, az Atari szerint. Az Activision Blizzard egyre nagyobb butaságnak tűnő nagytakarításának legfőbb nyertese a hamvaiból feltámadt patinás kiadó.