Hirdetés

Ezért lett sokkal drágább a Game Pass

|

Sajtóértesülések szerint az áremelés mögött az elmaradt bevételek, a lassuló növekedés és a Call of Duty állnak.

Hirdetés

Hidegzuhanyként érte a héten a játékosokat a Microsoft bejelentése, hogy régiótól és csomagtól függően 50-100 százalékkal megemelte a Game Pass havidíját. A Bloomberg beszámolója szerint a döntés azonnal vihart kavart, mi több, politikai színezetet is kapott azáltal, hogy Kalifornia kormányzója, Gavin Newsom Trump vámtarifáit okolta, míg a GameStop arra épített kommunikációs kampányt, hogy érdemesebb inkább a boltban megvenni a játékokat.

A háttérben az áll, hogy az Xbox nyolc évvel a szolgáltatás elindítása után sem tudja a várt bevételt kitermelni. Belső források szerint a legnagyobb címek, köztük az Activision Blizzard Call of Duty-sorozata, a Game Pass kínálatába kerülve drámai mértékben csökkentette a hagyományos értékesítést. Egy volt alkalmazott szerint csak 2023-ban több mint 300 millió dollárnyi Call of Duty-eladás esett ki konzolon és PC-n emiatt. Azzal pedig, hogy az Xbox tavaly a Black Ops 6-ot elérhetővé tette a szolgáltatásban a premier napján, szinte lenullázta az Egyesült Államokban az xboxos és PC-s eladásokat, amelyeknek már a 82(!) százaléka realizálódott a rivális PlayStation konzolokon.

Hirdetés

Mindazonáltal az előfizetéses modell önmagában sikeres - jegyzi meg a Bloomberg. Az iparági bevételek 16 százalékkal nőttek, részben épp a Call of Duty Game Pass-es rajtja miatt. Csakhogy sokan inkább csak egy-két hónapra fizetnek elő, majd lemondják, ahelyett hogy teljes áron megvásárolnák a kiszemelt játékot. A rendszer ugyan új életet adott néhány kisebb címnek, de az összhatás a kiskereskedelmi bevételek rovására ment - ezt írta Shannon Loftis, az Xbox Game Studios korábbi alelnöke is.

A Microsoft az elmúlt évtizedben dollármilliárdokat ölt stúdiófelvásárlásokba, köztük az Activision Blizzard történelmi, 69 milliárdos akvizíciójába. A cél az volt, hogy a Game Pass kínálata vonzóbb legyen, de ezzel párhuzamosan a költségek és a bevételkiesés komoly gondot okoznak. A növekedés üteme is visszaesett: míg 2020 és 2021 között 80 százalék volt, 2022 és 2024 között már csak 36. Idén februárban 34 millió előfizetőnél járt a szolgáltatás, azóta az Xbox nem közölt új számot.

A vállalat belső viták és leépítések közepette alakította át a csomagokat: október 1-től három szint létezik Xboxon. Az Essential havi 3590 forintért nagyjából 50 játékot kínál, a Premium 4990 forintért 200-at, míg a 10 890 forintos Ultimate szint több mint 400 címet ad (a felhozatalhoz az ígéret szerint ezentúl évente 75+ vadonatúj cím csatlakozik a megjelenés napján). Ebbe tartozik a Call of Duty: Black Ops 7, a Keeper, a Ninja Gaiden 4 és a The Outer Worlds 2 is. Vagyis aki a legnagyobb új címeket akarja játszani, annak mélyebben a zsebébe kell nyúlnia. Ne felejtsük el továbbá, hogy az eddig szent tehénként kezelt PC Game Pass árához is hozzányúltak a redmondiak, 3600-ról 5990 forintra emelve a havidíjat.

Az Xbox azt ígéri, a változtatás nagyobb választási lehetőséget és rugalmasságot biztosít a játékosoknak. Az viszont egyre világosabb, hogy a Game Pass nemcsak a videójátékok fogyasztását alakította át, hanem a Microsoft üzleti modelljét is folyamatos kompromisszumok elé állítja.

Beszélgetnél velünk erről a hírről?

Lennél a GS közösség tagja? Gyere a GS Party/Chat Facebook csoportba, dobj fel témákat, dumálj régi és új GS írókkal, olvasókkal!

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)