Az Xbox divízió viharos időszakon megy keresztül a Microsofton belül, és bár a felszínen minden a szokásos menetrend szerint halad, a háttérben egyre súlyosabb a helyzet. Belső források szerint a vállalat felsővezetése (élén Amy Hood pénzügyi igazgatóval) olyan pénzügyi célokat rótt ki a játékrészlegre, amelyeket az iparági realitások mellett aligha lehet teljesíteni. Mindez akkor történt, amikor az Xbox már amúgy is nehéz helyzetben van: jelentős leépítések, csökkenő bevételek és akadozó szolgáltatásbővítés kíséri útját.
A Windows Central újságírója, Jez Corden úgy fogalmazott, hogy az Xboxra rótt pénzügyi elvárás "teljességgel irreális", és hosszabb távon kifejezetten káros lehet a divízió működésére. Tom Warren, a The Verge szerkesztője ugyanakkor némileg más megközelítést képvisel: szerinte nem irreálisak a célok, hanem inkább egyenes következményei az Activision Blizzard 68,7 milliárd dolláros felvásárlásának, amely ugyan látványosan bővítette a Microsoft játékos portfólióját, de közben óriási anyagi terhet is ró a vállalatra.
A számok egyértelműen mutatják, hogy baj van: míg 2022-ben az Xbox 16,2 milliárd dollárral járult hozzá a Microsoft teljes, 198 milliárd dolláros éves bevételéhez, addig 2024-ben ez az érték már csak 15,7 milliárdra csökkent. Ez különösen aggasztó annak fényében, hogy az Activision Blizzard integrálása után épp az ellenkezőjét várták. A hardvereladások is gyengélkednek: mindössze 2,7 millió Xbox konzol fogyott az elmúlt évben, míg a Sony 4 millió PS5-öt értékesített.
A Game Pass szolgáltatás ugyan elért 35 millió előfizetőt 2025 közepére, de még így is messze van a Microsoft által kitűzött 100 milliós céltól, amit 2030-ra szeretnének elérni. A szolgáltatás 2024-ben 4,7 milliárd dolláros bevételt generált, és 2025-re körülbelül 5,5 milliárdot prognosztizálnak, ám ez sem elegendő az Activision akvizícióhoz kötődő kiadások kompenzálására.
A problémákat pedig már a dolgozók is a saját bőrükön érzik. A közelmúltban 9100 alkalmazottat bocsátottak el a Microsoft különböző részlegeiből, és ezek a leépítések különösen érzékenyen érintették az Xboxot és a hozzá tartozó stúdiókat, többek között a Turn 10-t, a Rare-t, a Romero Gamest és a The Initiative-et. A közösségi médiában, különösen a LinkedInen, egymás után jelentik be volt munkatársak, hogy váratlanul elbocsátották őket.
Az Xbox Game Studios most gyökeres átalakuláson megy keresztül, de egyre világosabb, hogy a gondok nem csupán strukturálisak vagy stratégiaiak, hanem a felsővezetés által meghatározott gazdasági elvárásokból fakadnak. Az pedig, hogy ezek az elvárások egy olyan piacon születtek, ahol még a legnagyobb nevek is küszködnek a fenntarthatósággal, aggasztó jövőképet vetít előre az Xbox számára.
Hírek, érdekességek, tippek, ajánlók, unboxing, hardveres videók, minden, ami 1-2 percbe belefér. Kövess minket TikTokon is!