Hirdetés

iPhone Gaming

|

Legyűri a napjainkban hódító marokkonzolokat vagy személyében köszönthetjük a játékvilág következő fekete báránykáját?

Hirdetés

A mobiltelefonok szervesen hozzánőttek mindennapos életünkhöz, világhódító terjeszkedésüket megelőzően jelenlétük figyelemfelkeltően hatott. Bőrönd és téglaméretű modellekkel szaladgáló felhasználókat némely országokban furcsán méregették, néhány évvel ezelőtt még meglepődtünk az utcán „magukban beszélő" járókelők jelenlétén. A technika fejlődésének köszönhetően a mobiltelefonok túlléptek egykoron úttörőnek kikiáltott jellemvonásaikon, félévente hallhattunk valami fantasztikus fejlődésekről: operátorlogó-szerkesztő, színes kijelző, fényképezőgép, beépített zenelejátszó, vaku, Bluetooth és csatlakoztatható eszközök végeláthatatlan mennyisége. Rövid időn belül felütötték fejüket a mobiljátékok, néhány fejlesztő törekvése és elhivatott munkássága ellenére hosszú ideig az üzletág fekete báránykájaként tekintettek a mobilon elérhető játékokra. Az asztali rendszerrel, konzollal vagy marokkonzollal rendelkezők esetenként ferde szemmel tekintettek kedvelt szórakozási formájuk telefonos integrálására.

iphone1.jpg
 

Hosszú perceket töltöttünk a Snake nyüstölésével, azonban a játékosok többségében visszatetszést keltettek a Nokia próbálkozásai. Világvezetőnek, az egyik legsikeresebb játékos vállalatnak minősítették magukat. Ekkortájt a mobiltelefonok hardveres felépítése nem kedvezett a játékoknak (borzasztó irányítás, gyenge grafika és ingatag, egymással nem kompatibilis operációs rendszerek). A kifejezetten játékra tervezett N-Gage nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Hardveres felépítése mellett disztribúciós rendszere sem segítette elő a játékok elterjedését, kifinomult módszerek helyett ügyes-bajos technikákat alkalmaztak. Durván fogalmazva a mobiljátékok tetemes része csapnivaló, annak ellenére, hogy évek óta magas bevételeket generálnak. Megfelelő potenciállal rendelkeznek egy új játékos platform megteremtéséhez. Az előbb említett problémák mellett megemlíthetjük az elosztási csatornák rendszertelenségét, a rejtett módon felszámított díjakat vagy a különböző telefonok támogatottságát.

iphone2.jpg
 

Mielőtt belevetnénk magunkat az iPhone által kínált lehetőségek és játékok világába megjegyeznénk, nem kívánjuk győztesként isteníteni vagy megmagyarázni miért érdemes mindenkinek váltania. Biztosan sokan ragaszkodtok Symbian vagy Windows Mobile modelletekhez, azonban nem hunyhatunk szemet az iPhone megjelenése óta átrendeződött telefonos piacról. Vékony kialakítás, hihetetlenül felhasználóbarát kezelőfelület, attraktív megjelenés, egyszerű csatlakoztathatóság és nagyszerű marketing- valamint médialefedettség. Hardveres szemszögből vizsgálva az Apple telefonját sikerekről beszélhetünk, megjelenése első hetében több mint hárommillió példány talált gazdára. Szoftverként és játékos platformként észrevételezve, első heteiben meglehetősen gyenge választásnak bizonyult, ugyanis a belsős fejlesztőkön kívül mindenki más elől elzárták a rendszert.

iphone4.jpg
 

Online disztribúciós rendszerük megnyitásával (App Store) beindították milliódolláros üzletágukat, hódító útjukra indulhattak az iPhone játékok és megérkeztek a trónkövetelő fejlesztők. Bármennyire is szeretnénk tökéletesen gyurmázható játékos platformnak elkönyvelni az iPhone-t, szembekerülünk egy olyan lényeges problémával, mellyel az asztali rendszerek is szembesülnek: az iPhone felhasználók nem mindegyike érdeklődik a játékok iránt. Mégis, miért nevezhetjük játékos szemszögből vonzónak és potenciális marokkonzol vetélytársnak a telefont?  Nos, meglehetősen egyszerű okok miatt: a fejlesztők egy olyan mobilplatformot kaptak kézhez, mely teljesen nyitott, PC-s kollegáikhoz hasonlóan kemény megkötések nélkül dolgozhatnak, valamint rendelkezésükre áll egy Steam-hez hasonló digitális disztribúciós rendszer, melynek bevételezési modellje légypapír módjára vonzza a fejlesztőket (a teljes bevétel 70 százaléka visszakerül a készítőhöz).

iphone5.jpg
 

Milyen igazságokra tanított bennünket a Nintendo Wii és DS? Nem kötelező minden játék esetében D-Pad és gombok használata. Az iPhone minderre rátesz egy lapáttal: érintőképernyős kezelőfelület, mozgásérzékelős kialakítás, beépített kamera, GPS és internet-hozzáférés. Majdnem megfeledkeztünk a teljes zenei állományunk szabad felhasználhatóságáról, melyet napjaikban már néhány alkotás bőségesen kiaknázott. Ha mixeljük előbb felsorolt tulajdonságait, akkor évekig tarthat korlátainak feltérképezése, potenciálja megkérdőjelezhetetlen. A kirakós, stratégiai, táblás, szó- és ritmikus játékok tökéletesen fekszenek az iPhone számára, azonban kizárólag a fejlesztők kreativitása szabhat határt választékának, nem véletlenül érdeklődnek iránta olyan neves vállalatok, mint a Konami, gondoljunk csak a nemrégiben bejelentett Metal Gear Solid Touch-ra. Szerintetek egyszerű portolásról beszélhetünk? Ugyan, olyan nyakatekert (a szó lehető legjobb értelmében) játékot kapunk, melyben könnyen korszakalkotó elemekre bukkanhatunk. A közeljövőben raklapnyi PS2 átiratra számíthatunk, mivel mindenki részesülni szeretne a SEGA - Vivendi duó sikereiből. Rizikós vállalkozás egy olyan platformra fejleszteni, melynek jelen pillanatban ismeretlenek korlátokkal rendelkezik, még nem tudni, hogy a fejlesztők milyen mértékben képesek kihasználni az iPhone nyújtotta lehetőségeket (az eddig megjelent játékokat sokan techdemó-nak, tesztalanynak) minősítik. Látva az EA fémjelezte Spore Origins-t (a telefon kamerájára építkezik) váratlan meglepetésekre számíthatunk. Határ a csillagos ég.

iphone3.jpg
 

 A tonnányi kihasználható fjícsőr fabatkát sem ér, ha azok képtelenek szimbiózisban élni megfelelő adatfeldolgozási kapacitással. Fejlesztői utalások szerint PSP közeli teljesítményére képes az iPhone, így kisebb fejlesztőcsoportok, vagy individuális személyek is bátran belecsaphatnak a virtuális lecsóba. John Carmack-nak például kifejezetten tetszik, elképzelhetőnek tartja minőségi FPS játékok megjelentetését a platformon. Észrevettétek? Már platformként tartjuk számon az iPhone-t, méghozzá erőteljesen játékos beállítottságban. Félelemérzet nélkül nevezhetjük annak, bár direkt kerültük a „PSP-gyilkos" vagy „DS-gyilkos" elnevezéseket, erről szó sincsen. Ennek ellenére mégis gyilkosnak titulálhatjuk, ugyanis üzletágában kegyetlen módon ledönti az eddigi ambiciózusnak ható törekvéseket és a mobiljátékok irányába indított megváltó projekteket. Az iPhone képében megszületett az évekkel ezelőtt követelt mobiljátékokra alkalmas eszközök vezéregyénisége: innovatív, szabad felhasználhatóság, leegyszerűsített digitális disztribúciós modell és egyszerű kezelhetőség.

iphone6.jpg
 

A mobiljátékok korszaka elkezdődött, jelei félreérthetetlenek. Kifejezetten játékok nyüstölése céljából befektetni egy iPhone-ba még korai lenne, amennyiben kihasználják a telefonban rejlő lehetőségeket, úgy a játékos üzletágban néhány éven belül egy váratlan és izgalmas értékekkel rendelkező jövevényt üdvözölhetünk.

Hirdetés
Hirdetés
0 mp. múlva automatikusan bezár Tovább az oldalra »

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb hírekről! Engedélyezd az értesítéseket, cserébe elsőként tudod meg, ha bejelentik a Half-Life 3-at! (Nem spamelünk, becsszó!)