Az Oxford University Press bejelentése szerint a "rage bait" kifejezés lett 2025 szava az Oxford English Dictionary idei választása alapján - számolt be róla a Euronews. A döntés azt jelzi, hogy az online térben egyre meghatározóbb szerepet kapnak azok a tartalmak, amelyek erős érzelmi reakciók, elsősorban harag kiváltására építenek. A jelenség különösen a közösségi médiában terjed, ahol a provokatív posztok gyorsan nagy figyelmet generálnak (ahogyan ezt ezen cikk címe szemlélteti is).
A rage bait olyan bejegyzéseket jelöl, amelyeket kifejezetten az olvasók felháborodásának kiváltására építenek. Ezek a tartalmak túlzó, félrevezető vagy erősen provokatív állításokkal dolgoznak, így érve el minél intenzívebb reakciót. Az Oxford Dictionary adatai szerint az elmúlt év során háromszorosára nőtt a kifejezés használata, ami jól mutatja, mennyire meghatározóvá vált a jelenség az online kommunikációban.
Az egész jelenség hátteréről a Képernyőidő készített is gyorsan egy cikket, hogy aki szeretné megérteni a folyamatokat (akár felelős szülőként is), annak legyen gyorstalpalója.
"Az internet korábban a figyelemfelkeltésre összpontosított azáltal, hogy kíváncsivá tett bennünket a kattintásunkért. A helyzet viszont drámaian megváltozott, immár az érzelmeink és a reakcióink befolyásolása a cél"
- fogalmazott Casper Grathwohl, az Oxford Languages elnöke.
A rage bait a döntés során olyan versenytársakat utasított maga mögé, mint a "biohack" vagy az "aura farming". Utóbbi egy szleng kifejezés, amely azt írja le, amikor valaki tudatosan alakít ki magáról egy menőnek vagy titokzatosnak tűnő online imázst. A "biohack" ezzel szemben a test és az elme biológiai funkcióinak optimalizálását jelenti.